Annons:
Etikettallmänt
Läst 806 ggr
ninor
2016-09-26 09:39

Revirmarkering/ihopsättning

Jag har i 3 kaniner, två av dem är kastrerade (hona och hane) och har gått ihop i flera år utan problem. Jag har även en okastrerad hona som nu är 7 månader. Jag behöver alla tips? och råd jag kan få vad gäller revirmarkering/ihopsättning då jag håller på att bli knäpp på min kastrerade hona, Mio. Kaninerna har burarna bredvid varandra och turas om att gå i en anslutande Hage. Mio markerar ständigt revir genom att kissa på golvet och i soffan, ibland försöker hon även att bita den okastrerade honan (Penny) genom kompostgallret – men det händer även någon gång ibland att de nosar på varandra utan problem, någon enstaka gång har Mio även putsat Penny genom gallret.

Det är ohållbart att ha det som nu då Mio kissar konstant också förstör golven och tja, jag vet roligare saker än att kliva i kaninkiss. Kan tillägga att jag i maj, strax efter att jag fick hem Penny, flyttade till en ny lägenhet som ingen av dem har varit i tidigare. Det har dock inte haft någon effekt vad gäller revirmarkeringen.

Så. Nu är jag riktigt less på det här och behöver alla tips? och råd jag kan få innan Mio slutar som kaningryta (nåja, riktigt så drastisk skulle jag inte vara). Hur får jag dem att gå ihop? Eller att Mio åtminstone slutar kissa överallt?

Annons:
Irmelinis
2016-09-26 11:09
#1

Ha Penny i en separat bur. 
Självklart kommer din hona att vilka markera över Pennys lukt när Penny varit i hagen innan henne. Så funkar honor… de är ofta mer revir-benägna än hanarna. 

Har du provat att sätta ihop dem alla tre? 

Det enda andra alternativet är att kastrera Penny också, så att hennes lukt "neutraliseras" så din andra hona inte blir så lockad till att markera revir.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ninor
2016-09-26 12:03
#2

#1 Penny är i en separat bur redan. De andra två delar en tvåvåningsbur som står bredvid. Jag har vid något enstaka tillfälle provat att släppa ihop dem alla tre. Penny vill gärna gå fram och hälsa, medans Mio tycker att det är ett ypperligt tillfälle att bitas och bråkas. Vet inte riktigt hur jag ska tolka hanens beteende, men det verkar som att han blir sur på Mio när hon attackerar Penny. Han verkar helst vilja gå undan och sköta sig själv.

Hagen i det här fallet är gjort utav kompostgaller runt burarna (de är inomhuskaniner), men Mio markerar även på andra ställen - vilket jag förstår. Det är ju som du säger lite så honor fungerar. Tycker dock att det kanske borde ha gett med sig vid det här laget. Eller kanske ska man prova att sätta ihop dem igen? Hur gör jag det på bästa sätt i så fall? Har inte provat på länge då det tidigare inte har funkat och det har känts som en onödig stress för oss alla. Iofs har ju penny nu vuxit till sig lite och kan försvara sig på ett annat sätt också - fast hon verkar vara för snäll för att göra det….

Har också tänkt på kastrering av Penny men vill i dagsläget inte göra det.

Upp till toppen
Annons: