Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 445 ggr
nelly0122
9/25/16, 12:06 AM

Att hjälpa andras kaniner

På stället där jag har mina kaniner finns det ett par tjejer som har 2 vuxna kaniner och 3-4 ungar på ca 5 veckor. När jag tittade till ungarna idag (tjejerna har sagt att det är helt ok att gosa med kaninerna, och alla på stället gör det) mådde jag så dåligt. De sitter i en temporär utomhusbur eftersom de ska säljas, och denna bur har täckta väggar så de kan inte se ut. Marken var täckt av hö som de både skitit och kissat på, och det låg bajs i vattenskålen. De har en sån där böjbar bro att sitta på och krypa under som de även har lagt lite halm i. Detta är allt dessa kaniner har i buren, som är ca 1 kvadratmeter (svårt att avgöra pga buren är rund)". Buren har inte heller tak. Det är dessutom flera glipor i botten som gör det möjligt för kaninerna att smita och för rovdjur att ta sig in. En kaninunge smet förra veckan och har inte kommit tillbaka. Idag tog jag själv på mig uppdraget att försöka göra kaninungarnas liv i denna bur lite bättre. Jag kaninsäkrade den med hjälp av stenar så gott jag kunde, la i lite fräschare hö, satte in ett av mina kaniners hus och la in en hink som jag fyllt med halm (la hinken självklart på sidan och såg till att den inte kunde rulla). La även på ett kompost galler över hörnet där de har huset, hinken och bron så de inte ska kunna hoppa ut. Kaninerna blev genast glada och nyfikna på de nya grejerna i buren och verkade mycket nöjda med att kunna krypa in i huset samt sitta på det. Nu får jag dock en himla ångest att tjejerna kommer bli sura på mig och tycka att jag ser ner på dom/inte tycker om dom. Det är mycket viktigt att jag har bra kontakt med dessa tjejer och därför så är jag nu så orolig att jag gjorde fel idag. Men jag kunde inte stå emot. Kaninerna hade inte ens skydd för regn, och bara en kunde vistats under bron. Dessutom ska det både regna och bli minusgrader i natt. Ursäkta för långt inlägg. Men vad tycker ni? Gjorde jag rätt eller fel?

Annons:
Em_
9/25/16, 12:16 AM
#1

Klart de ska ha rent vatten och skydd för regn!!!  Förstår att livet är som det är ibland, men försök att göra dig oberoende från de där tjejerna så fort du kan. Om de säger något så säg som det är, att du var orolig för att de skulle bli blöta. Du behöver ju inte lägga fram det som att du tycker de är dåliga kaninägare ;) Finns det någon annan du kan prata med som kan få tjejerna att fixa till buren?


nelly0122
9/25/16, 12:50 AM
#2

#1 tjejerna är 9 och 12 år gamla och är de enda kaninvalter jag har för tillfället, dessutom äger deras mamma stället så vill därför ha så god kontakt som möjligt… Skulle vilja prata med deras mamma men jag vet att hon redan sagt att kaninerna är tjejernas ansvar både ekonomiskt och när det kommer till skötsel. Tycker det är så svårt att hantera situationer ndr andra inte tar hand om sina djur ordentligt. För de flesta betyder ens husdjur otroligt mycket och därför är det ju svårt att ta kritik gällande hur man sköter sina älsklingar.

Trebit
9/25/16, 10:53 AM
#3

#2 Det låter ju som om föräldrarna också är ett problem i detta fall, att lägga hela ansvaret för djuren (ekonomiskt dessutom!) på barn som bara är 9 och 12 år gamla låter väldigt oansvarigt. Jag tycker du gjorde rätt i att fixa till buren och hjälpa kaninerna. Att barnen inte ska bli sura bör inte att prioriteras över djurens välmående. Kanske kan du hjälpa tjejerna med tips? om hur man kan förbättra det hos kaninerna? Den äldre kanske kan ta till sig lite riktig information i alla fall. Om det är som du säger och att de faktiskt bryr sig om djuren så kanske de vill göra positiva förändringar för djurens bästa när de får information om hur man kan göra det bättre.
Jag kikade på din profil och såg att du inte är vuxen själv, så tycker du det är svårt att hantera situationen tycker jag du ska be om hjälp, kanske av en egen förälder eller någon annan vuxen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[BunnyTok]
9/25/16, 12:23 PM
#4

Fy! Klart att dom ska ha skydd och att buren ska vara säker för kaninerna.

Prata med dom. Förklara att dem måste ha en bättre bur, mer skydd och att det ska vara rent i buren. Om dom inte förstår kan man ju lika gärna anmäla dom.

nelly0122
9/25/16, 12:56 PM
#5

Träffade den yngsta idag och pratade med henne. Hon var jätteglad och tackade för att jag fixat hos kaninerna, hon hade tydligen varit väldigt orolig över att kaninerna skulle bli blöta eller kalla under natten. Dessutom sa hon att den ena åker idag och de två andra åker troligtvis imorgon!

tiger tok
9/25/16, 4:20 PM
#6

Vad bra att det löste sig!!

Annons:
Adirfen
9/25/16, 5:03 PM
#7

Väldigt bra gjort!

Upp till toppen
Annons: