Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1130 ggr
Joe
2016-09-23 19:52

Skydda frigående kanin mot höga höjder

Jag håller på att förbereda lägenheten för att en dvärgvädur snart ska kunna bli frihoppande där, gömmer sladdar och sådär, och läser det mesta jag kommer över kring frigående kaninliv. Många varnar för höga höjder, men vad är en hög höjd? Är en soffa (sitthöjden, ryggen står mot en vägg) för hög höjd och hur hindrar man i så fall en kanin att hoppa upp på eget bevåg? Eller är det snarare bord som hög höjd? Hur gör och tänker ni?

Annons:
hannaahlgren
2016-09-23 21:46
#1

Tycker hela den där grejen är lite löjlig. Förstår inte heller riktigt vad de varnar för? Vad ska hända? Kaniner är duktiga hoppare och dom hoppar inte upp någonstans där de är rädda för att vara eller tycker är "för högt". Mina kaniner är i både soffan, sängen, på fönsterbrädan och ute på min balkong där dom stortrivs! Dom älskar att sitta där och kolla ut och ha koll på allt utanför precis som en hund skulle gjort. Tycker det där med höjder är lite struntprat helt ärligt.

Djur är vänner, inte mat

Wellcraft
2016-09-23 21:53
#2

Har sammanlagt haft sju frigående kaniner i mitt liv.
Alla av olika raser, ålder och kön. Just nu har jag tre, två unga honor (dvv, lejonhuvad, hermelin) och en lejonhuvad dvärgvädur kastrerad hane på tre år.
Ingen av de kaniner jag haft har någonsin tagit skada av "höjder".

Precis som #1 skrev så har även mina hoppat på fönsterbrädor, soffor och säng.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Trebit
2016-09-23 22:01
#3

Det enda jag tycker är viktigt när det gäller höjer är att det finns mattor eller annat med säkert grepp att landa på där kaninen kan ta sig upp (och ner). Annars finns det risk att kaninen halkar när den hoppar ner och det riskerar att leda till benbrott och annat otrevligt. Själv tycker jag allt över 1 meter är "högt" och ser till att inte ställa lådor/annat så att kaninerna kan ta sig upp där jag inte vill att de ska vara. Det är ju rätt trist om de tar sig upp på fönsterbrädan eller bordet och har ner eller mumsar på eventuella växter som finns där (även om de är ofarliga att äta).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

hannaahlgren
2016-09-23 22:08
#4

#3 Håller med angående matta osv så de ej skadar sig men sen känner jag även att om man är såpass rädd om sin inredning och dekorationer osv kanske man ska överväga att inte ha kanin/en lös i just de rummen t.ex.

Djur är vänner, inte mat

Trebit
2016-09-23 22:16
#5

#4 Ja, eller så säkrar man så att kaninen inte kan komma åt helt enkelt. Kaninerna kan gott och väl samsas med mina pelargoner utan problem, det är inte omöjligt att ha inomhusväxter bara för att man har frigående kaniner. Och det är inte så att jag vill ha upp dem på köksbänken heller, att jag inte ger kaninerna vägar upp på höga möbler/inredning är lika mycket för deras skull som för min skull.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: