Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 586 ggr
ew
2016-09-22 21:56

Blind kanin

I min senaste kull är en av ungarna blind. Är det någon här som har erfarenhet av blind kanin? Hur klarar dom sig? För denna funkar det bra nu med stöd av syskon och mamma men hur ska det gå sen om jag behöver byta bur osv..

Annons:
Maleficum
2016-09-23 01:45
#1

Min kanin blev blind när han var 6-7 månader gammal (pga encefalitozoon cuniculli som han blivit smittad av mamman medan han låg i magen, då sätter det sig ofta i ögonen så skulle rekommendera att testa mamman om hon bär på det, har ungarna fått smittan kan andra problem dyka upp senare).

Han är nu 2 år och 3 månader gammal och går helt löst här hemma både inne (går på toalåda) och på tomten (inhägnad tomt), inga problem att ta med honom till landet eller andra nya platser och bor tillsammans med hund och fåglar. Är dock livrädd för katter och kattdoft.

Supernyfiken, framåt och kelsjuk och har inga problem att hoppa upp och ner ur soffan och bara man inte överraskar honom med att flytta runt möbler och grejer (utan visar om man flyttar något) så springer han runt som en tok för han har stenkoll på vart saker och ting är. Däremot kan man inte ha honom på rygg vilket gör klippning lite knepigt (han är angorakanin).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: