Annons:
Etikettallmänt
Läst 2037 ggr
Rutabaga
2016-09-19 18:05

Passande kaninras?

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa kaniner när min hund inte finns längre, men är oerfaren när det kommer till just kaniner.

Vill ha en sällskaplig, intelligent, relativt orädd (så orädda som bytesdjur kan bli) och aktiv kaninras som vill "vara med". Hade varit jätteroligt att ta med kaninerna ut i sele och kanske träna lite hopp och tricks och i övrigt låta dem gå fritt i lägenheten så mycket som möjligt. Har gott om tid att aktivera kaninerna. Jag uppskattar dock även kel - MYCKET. 

Har inget emot pälsvård, då jag till och med arbetar med det, men tenderar att dras mer till korthåriga, viltfärgade djur. De belgiska hararna är snyggast enligt mig, som vinthundar😍

Så… Vilken kaninras tror ni skulle passa mig? Går det alls att säga? Vore väldigt intressant att höra era erfarenheter av olika raser.

Vänligen, 

Elin 

Annons:
hannaahlgren
2016-09-19 18:11
#1

Alltså, av min erfarenhet spelar inte rasen speciellt stor roll när det gäller kanin. Utan det som spelar roll är hur mycket tid du är villig att lägga på den. Vill du ha en sällskaplig kanin som gillar att kela och "vara med" så gäller det att umgås med den mycket och länge. Eftersom du säger att du har gott om tid att aktivera och antagligen vara med kaninen också? så hade jag iallafall valt att endast skaffa en kanin (till att börja med iallafall) för då har den en tendens att bli mer kelsjuk och du ses mer som en kaninkompis än "ägare" för den. Så var det iallafall när jag endast hade min Lucy, hon blev en helt annan kanin när jag skaffade hennes kompis Astrid. Vilket dom mår bäst av kan jag nog inte säga, det beror självklart på hur mycket tid man själv har med kaninen. 

Blev lite flummigt men hoppas det hjälper dig någorlunda haha, själv har jag lejonkorsningar; hur goa som helst som går fritt i lägenheten :)

Djur är vänner, inte mat

[BunnyTok]
2016-09-19 18:13
#2

Dvärgvädur!
En helt underbar ras.
Lätta att hantera och är oftas mycket gosiga.

Dvärgharar är ingen ras för nybörjare tycker jag. Dom är nervösa, inte så lätta att hantera och kräver förmodligen en hel del.

Maleficum
2016-09-19 18:40
#3

#2 Vet att någon för flera år sedan beskrev dvärgharar som Duracellkaniner på speed.

Annars så är nog mycket man söker mer individuellt än rasberoende. Hade själv en bror och dotter sparade från en angorakull jag tog. Dottern (samt en av de andra systrarna) var supersmart och hon och andra systern hjälptes ofta åt för att rymma (låg så de kunde hoppa på varandra, en höll upp självstängande grind så den andra kunde hoppa ut mm) medan brorsan mer var "dum blondin", klurig på sitt sätt (inga problem att lösa aktiveringsleksaker) men ganska korkad på många sätt jämfört med hans syster. Hela kullen var dock superkelsjuka.

Min nuvarande angorahane är helt annorlunda mot alla mina tidigare angoror (och inte bara för att han är blind). Han är helt perfekt för mig! Smart, påhittig, funkar toppen att ha lös inne (äter inte sladdar och sånt), orädd och hur kelgo som helst. Han är dock inte den lättaste att klippa då man inte kan lägga honom på rygg och han har inget tålamod att sitta still om han inte får gos.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rutabaga
2016-09-19 18:56
#4

#1 Tusen tack för svaret, hjälper jättemycket! Så har jag också tänkt, men blir så förbannat osäker när man googlar "för mycket" 😉Och det där med antalet kaniner är svårt för jag älskar att se samspelet mellan djuren… Har två gerbiler och det bästa som finns är att se dem putsa varandra och leka och sova tillsammans, då glömmer jag bort att de aldrig någonsin skulle få för sig att gosa med mig! Kommer förmodligen börja med en kanin, sen får vi se.

Hur mycket gnager de på möbler, mattor och annat när de går fritt? Är van med totalförstörda tyger och gömda kablar då gerbilerna är riktiga vandaler, men det vore kul att kunna ha någorlunda snyggt hemma…

#2 Tack så mycket! Dvärgvädur är utan tvekan högt upp på kanintopplistan.  Verkar fantastiska.

Ja, har läst det om dvärgharar, så de går bort. Dessutom tycker jag att de är för små… Det jag har läst om belgiska harar är att de är lite lugnare och mindre hispiga än dvärgharar, men ändå nervösa och inte alltid så trevliga (vilket ju dock gäller alla kaninraser och människor också, men överlag). Annars skulle jag gärna ha en sådan skönhet.

Vänligen, 

Elin 

Rutabaga
2016-09-19 19:04
#5

#3 Åh, vad mysigt det låter med angorakaninerna! Jag har tänkt åka till en kaningård med just angoror någon gång när jag kan, hoppas få träffa trevliga individer då och lära mig lite mer om dem.

Vänligen, 

Elin 

hannaahlgren
2016-09-19 19:16
#6

Vad skönt att det inte blev för flummigt svar haha. Mina kaniner har från dag ett inte rört en enda sladd! Självklart händer det väl nån gång ibland att dom smakar men inget har nånsin blivit såpass tuggat på att det gått sönder. Kissa är dom skitduktiga på att göra på toaletterna eller i sin bur (som alltid står öppen när dom är ute och springer). Däremot har dom fortfarande lite problem med att få bajset att alltid hamna i toalådan eller buren.. Det är ju dock inte jättehemskt eftersom pluttarna är torra och oftast inte luktar något heller.

Djur är vänner, inte mat

Annons:
Trebit
2016-09-19 19:56
#7

Jag har samma erfarenhet av att ras ofta inte spelar så jättestor roll (men ja, det finns ju undantag som t.ex. med dvärghare och andra liknande raser). Jag har själv mina kaniner frigående i lägenhet, en dvärgblandis och en dvärgvädur. Hade först bara den ena, han var väldigt social och älskade "sina" människor. Med kaninsällskap ändrade han faktiskt beteende, fortfarande lika social mot mig och min sambo, men: Han slutade med så gott som alla dåliga beteenden! Tidigare tuggade han på mattor, slet i möbler, grävde i hörn… nu har han helt slutat med det. Jag har dragit slutsatsen att han inte är lika uttråkad och understimulerad som innan. För hur mycket tid vi ägare än lägger på kaninerna finns vi inte där jämnt. Det var riktigt frustrerande att inte kunna sitta vid datorn och plugga för att kaninen satte igång och göra hål i mattorna så fort man lämnade rummet. Han är definitivt gladare med kaninsällskap, och mycket lättare att ha att göra med :) Kan man låta bli att ha kaniner ensamma så tycker jag det är så otroligt värt det.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tiger tok
2016-09-19 21:12
#8

Franska vädurar och belgiska jättar är också jätte mysiga kaniner!!

Smultrondraken70
2016-09-19 21:32
#9

Apropå gnagande…när vi tog vår hane (omplacering) så sa de tidigare ägarna att han var en riktig bäver och tuggade sönder ALLT. Jisses, tänkte jag:/ men ok, vi ger honom en chans…. Hos oss har han iallafall inte gnagt på någonting (bortsett från "sin" favoritmatta som han slaktar lite i taget, men möblerna får vara helt ifred). Så länge vi ger honom äppelgrenar så håller han sig till dom, så gnagandet har inte varit något problem för oss. Min erfarenhet är att ger man ordentligt med grenar som kaninen gillar så skonar man inredningen i hemmet.

Rutabaga
2016-09-19 21:41
#10

#6 och #7 Oj, vilka duktiga kaniner ni har! Trebit, intressant att höra att den första kaninen så tydligt mådde bättre av kaninsällskapet. Människor kan ju inte vara där för kaninen precis hela tiden och talar heller inte samma språk, så jag förstår honom!

#8 De har jag också kikat på, men kanske är de för "klumpiga"/"oatletiska" för mig. Verkar dock vara så himla gulliga till sättet…

Någon som har någon erfarenhet av Deilenaar?

Vänligen, 

Elin 

hannaahlgren
2016-09-19 21:54
#11

#9 Glömde skriva det men precis den erfarenheten har jag också. Jag ger väldigt mycket grenar och gnagmaterial så det är nog också därför mina alltid varit väldigt duktiga med att inte bita på saker och ting!

Djur är vänner, inte mat

Rutabaga
2016-09-19 22:17
#12

#9 och #11 Det låter ju toppen! Verkligen jättebra!

Vänligen, 

Elin 

Maleficum
2016-09-19 22:32
#13

En av mina angorahonor jag hade förut ÄLSKADE sladdar och verkligen letade efter dem för att tugga på, var lite jobbigt en period när de gick lösa inomhus så efter att jag flytta bodde hon och mamman frigående ute på min altan istället.

Hennes brorsa rörde inga sladdar om de inte hängde i vägen där han skutta och han tugga bara på mina målarblock och grejer när han inte hade äppelgrenar att tugga på. Han var okastrerad tills han var ca 4 år och skvätte aldrig eller något sånt utan var betydligt bättre på att använda toalådan än hans mamma och syster var.

Tycker honorna var mer gräviga också och var gärna upp och grävda och tugga sönder filtar och sånt i soffan till skillnad från mina hanar jag haft.

Min nuvarande hane rör som sagt inga sladdar (om det inte hänger mitt i ansiktet där han skuttar), han har faktiskt en sladd hängandes bredvid sin toalåda som han totalt ignorerar. Han var dock väldigt kär i hunden när han var yngre och kunde skutta runt och skvätta på honom (och saker runt omkring), dock något som han sluta med efter att han blev kastrerad.

#5 Älskar angorakaniner! Jag som aldrig ville ha kanin när jag var yngre blev helt fast efter min första angora!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
emms
2016-09-20 02:18
#14

Skulle säga fransk vädur, belgisk jätte, angora eller holländsk kanin och kanske hermelin.

Fransk vädur är ofta superhärliga små björnar. Mycket hundlika. Men kanske inte de aktivaste och bör inte hoppas med. Men enligt mig den perfekta familjerasen. Bra om man har barn då de är robusta och små barn kan helt enkelt inte bära dom. Skulle inte beskriva dom som smarta, snarare tvärt om ;)

Belgisk jätte är mer aktiva än franska vädurarna, är väldigt personliga så vill man ha sin perfekta kanin kanske man bör leta efter en vuxen. Många är väldigt envisa så om man vill ha saker på sitt egna sätt kanske det inte är bästa rasen, då kaninen troligen kommer vinna ;). Bör inte heller hoppas pga sin vikt. Supervackra och ser mest ut som den naturliga kaninen av raserna jag beskriver, fast i superformat!

Angoror ska vara lugna och jag har bara hört gott om dom! Fina och ganska stora. Men verkar också ha lite mer olika personligheter inom rasen än tex franska vädurar. Lite svårare att få tag i än de andra raserna och många uppfödare är noga med sina köpar. 

Hollänska kaniner är kanon om man letar efter en aktiv ras som vill vara med men som ändå är gosig. De flesta hollänska kaniner är väldigt kontaktsökande och vill vara med. De flesta verkar pussas vilket är en väldigt gullig egenskap. Otroligt vackra och de feltecknade är ju så charmiga! 

Hermeliner kan vara väldigt olika varandra men om man hittar rätt individ är dom otroliga kaniner. De verkar trivas bra att gå lösa inomhus och tyr sig ofta till få personer. Man hör mycket olika om hermeliner men jag tror att detta är absolut en av de raserna som verkligen utvecklas under sin uppväxt. De som får rätt sorts uppmärksamhet blir ofta fantastiska husdjur. Har själv haft en hermelin som var så otroligt speciell. Och vet om några fler på forumet som också har jättetrevliga hermeliner. Så här skulle jag kolla upp uppfödaren mycket noggrant och hade velat träffa föräldrar och syskon innan köp. Men en smart ras som är aktiv och rolig. Och så himla söt :)

Emma

tiger tok
2016-09-20 07:38
#15

Belgiska jättar är mer aktiva än frassarna, men både raserna är verkligen som små, sjukt mysiga hundar!! Annars kanske en hoppkorsning??

Frosstis
2016-09-20 08:31
#16

Lejonhuvad eller holländare :)

Rutabaga
2016-09-20 16:30
#17

#14 Hermeliner tycker jag är hur fina som helst, särskilt när de ser ut som små vilda kaniner. Har läst en del negativt om dem här och på andra ställen, men med lite tur hittar man väl den perfekta hermelinen med bra uppfödare och föräldrar :) Kanske lite väl små dock… I och för sig är jag van med mycket mindre djur, men ändå 😃Tack för tipsen! 

#15 Hoppkorsning, ja, det skulle nog faktiskt passa utmärkt beroende på individ och korsning. Belgiska jättar är dock fortfarande av intresse trots att de inte är hoppiga.

#16 Tycker inte om de lejonhuvades utseende så mycket 🤐Holländarna verkar jättetrevliga!

Vänligen, 

Elin 

Linda1977
2016-09-22 09:38
#18

Liten rex, kanske🙂

Rutabaga
2016-09-22 17:11
#19

#18 Har funderat på stor rex, tycker de är så himla fina och verkar trevliga. Ska komma ihåg liten rex också när jag letar uppfödare :)

Vänligen, 

Elin 

tiger tok
2016-09-22 17:14
#20

Kolla blocket, finns massor av vuxna omplaceringar! Om du inte ska avla kanske det är ett alternativ?

Annons:
[fin_kanin]
2016-09-22 17:15
#21

Hermelin är min personliga favorit!😎 Har en blandning mellan hermelin/lejonhuvad. Min erfarenhet är att det är lite mer "krut" i dem. Min är en perfekt blandning, även om gos inte är favoritsysselsättningen…😉

Rutabaga
2016-09-22 17:34
#22

#20 Absolut! Det blir förstahandsvalet :) 

#21 En till röst på hermelin alltså! Intressant! Tack!

Vänligen, 

Elin 

tixEntry
2016-09-23 14:58
#23

Jag skulle ju såklart sagt dvärgvädur, eftersom det är det jag har. Jag tycker att de i allmänhet är ganska lugna och sällskapliga.

Men jag tycker att du ska ta en ras du gillar, och tänk på kaninen som individ också. Om du vill ha en lugn eller sprallig så kan du kanske fråga ägaren om kaninens humör/personlighet och ta en du tycker passar bra med dig. Kanske inte lättaste sättet att välja, men att skaffa kanin förtjänar ju lite tid. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

zemlathebunny
2016-09-23 15:32
#24

Jag tycker du ska köpa en hoppkorsning. Då ifall du fick intresse skulle du kunna tävla med den😉 Dom är väldigt sällskapliga och vill vara med .

Rutabaga
2016-09-23 16:25
#25

#23 Det kan ta flera år innan jag skaffar kanin, så tid att välja rätt kanin har jag definitivt, haha. Här planerar vi LÅÅÅÅÅNGT i förväg 😞Tack för tipsen!

#24 Blir mer och mer sugen på det faktiskt!

Vänligen, 

Elin 

tiger tok
2016-09-23 18:21
#26

Annars tycker jag att Tullnäs kaninuppfödning verkar ha trevliga kaniner som passar till lite vad som helst!!

Rutabaga
2016-09-24 16:00
#27

#26 Var ligger den uppfödningen nånstans? :)

Vänligen, 

Elin 

Annons:
tiger tok
2016-09-24 18:05
#28

Sök på det, så får du även veta mer om henne!! Hon har även en Youtube kanal som heter Emmeli Johansson!!

Upp till toppen
Annons: