Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1832 ggr
hannaahlgren
9/18/16, 3:36 PM

Konstigt bajs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad denna typ av bajs kan bero på?

Djur är vänner, inte mat

Annons:
tiger tok
9/18/16, 5:57 PM
#1

Ser väldigt konstigt ut, kanske ringa och rådfråga veterinären, dem vet säkert! 😊

Smultrondraken70
9/18/16, 6:31 PM
#2

Nä ingen aning:/ skulle satt kaninen på en hö och vattendiet och avvaktat, under förutsättning att den mår bra.

Wellcraft
9/18/16, 7:40 PM
#3

Kaniner är kopfrofager.
Grovtarmsjäsare.
Dvs de bearbetar maten för att sedan bajsa ut och äta upp det igen, för att ta upp all näring (kaninens foder är svårt att ta upp näring ifrån och svårjäst).
Brukar ske en gång om dynget ca.
Ser ut som en sådan korv som kaninen bara struntat i att äta upp igen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
9/18/16, 7:50 PM
#4

#3 men brukar väl vara mörkare och glansigare och mer som en klase!?

Trebit
9/18/16, 8:16 PM
#5

Ja det där ser inte ut som blindtarmsavföring. Håller med #2, verkar kaninen okej i övrigt så hade jag bara gett hö och vatten tills magen stabiliserat sig. Har kaninen ändrat beteende på något sätt så hade jag ringt veterinär och hört med dem.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tiger tok
9/19/16, 6:39 AM
#6

Hur går det??

Annons:
hannaahlgren
9/19/16, 11:26 AM
#7

Kaninen har inte förändrats i beteende och går redan på en hö och vattendiet, ges endast pellets som godis vid träning.

Djur är vänner, inte mat

hannaahlgren
9/19/16, 2:32 PM
#8

Han har nu slutat dricka ur flaskan men dricker som en galning när man kommer med  en skål vatten? Han äter som vanligt så bör ju inte vara något fel på tänderna och vattenflaskan fungerar precis som den ska…

Djur är vänner, inte mat

Mihnnalie
9/19/16, 4:45 PM
#9

#8 Ha vatten i en skål ett tag så att han får i sig vatten :) Mina kaniner har vattenflaska och skål så att de får välja vad de vill dricka ur, då ser du ju också vad han dricker ur :)

hannaahlgren
9/19/16, 5:01 PM
#10

Jo men vad kan det bero på? Han har alltid druckit ur flaskan utan problem men nu gör han det inte alls. Går inte att ha skål med vatten i hans bur då han är såpass "galen" så han välter ut den hela tiden..

Djur är vänner, inte mat

Smultrondraken70
9/19/16, 9:10 PM
#11

En av våra kastade runt med vattenskålarna ända tills jag köpte en stor tung keramikskål för hundar, den står där den står:)

Maleficum
9/19/16, 10:35 PM
#12

Jag hade förut såna här http://www.zoosajten.se/pub_images/original/petflaskeh%C3%A5llare_1280.jpg Tycker det var bättre än vattenflaska (då de kan dricka obehindrat utan att behöva anstränga sig) men det är ingen stor skål som står på backen som de lätt spiller ut om de röjer runt massor. Finns lite andra varianter på liknande lösningar också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emms
9/20/16, 2:06 AM
#13

Tycker det ser ut som något liknande nattavföring fast torrt. Som om han vore uttorkad. 

Jag skulle byta till skål. Ställ en tung skål på ett hus eller sitthylla så borde den hålla sig ren. 

Att han ratar vattenflaskan kan bero på många saker, att den sitter på en jobbig höjd och att han helt enkelt får ont i nacken eller liknande, att det smakar konstigt. Testa att rengöra hela flaskan grundligt, även pipen. Att vattnet är varmt om det står i solen eller att han helt enkelt tycker bättre om att dricka ur skål. Det går ju mycket fortare ;)

Emma

Annons:
hannaahlgren
9/20/16, 10:20 AM
#14

Kan meddela att han dricker som vanligt nu, vet inte riktigt vad det kan ha berott på men händer det igen så ska vi testa byta till skål helt. Tack för hjälpen allihop!

Djur är vänner, inte mat

Upp till toppen
Annons: