Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 533 ggr
Lindasixten
9/17/16, 10:59 PM

Hjälp..

Jag vet inte om detta är vanligt eller hur jag ska göra. Men är jag iväg över dagen så äter inte min kanin överhuvudtaget. Far den illa av att vara ensam? Och hur kan jag "träna" bort det? Kaninen är alltid lös när jag är hemma, då får den springa som den vill. Hon är jätte kelig och ligger helst på magen när en annan ligger på soffan. Hon har heller inga problem att vara i buren på nattetid. Men såfort jag ska iväg så äter hon inte. :/ har även hänt för någon helg sen att jag skulle iväg över helgen, då fick en kompis bo hos mig. Kanin åt då jätte dåligt. Kompisen hade fyllt upp med hö 1 gång. Men såfort jag kom hem så började hon genast att äta. Ska åka utomlands i 1 vecka, men nu tvekar jag. Vill inte att hon ska svälta sig själv eller må dåligt på något sätt. Så jag undrar mer om detta går på nåt sätt att träna bort? Eller om detta överhuvudtaget är vanligt hos kaniner?

Annons:
farvendal
9/18/16, 8:56 AM
#1

Skaffa en kaninkompis till henne!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

eelliieeee
9/18/16, 9:03 AM
#2

Jag hade en kanin en gång som var som din så fort jag var borta. Hon välte ut alla skålar och vägrade både dricka och äta, hon förstörde alla sina hus i hela buren. Jag skulle åka iväg i en vecka och då skulle var våra kusiner vara djurvakter. I början vägrade hon allt men till slut tog hungern och törsten över så hon både drack och åt, dock inte så mycket som hon brukar. Jag visade dem, innan vi åkte, hur exakt jag ställer skålarn, vilken ordning jag gör allt i osv så att hon ändå skulle känna sig "hemma" trots att det var några andra som hanterade henne. Visa den som ska ta hand om din kanin hur du gör allt och i vilken ordning. Be honom/henne att hålla koll så att din kanin bajsar också. Vissa kaniner blir såna extrema enmanskaniner så att det blir komplicerat när man själv inte är där. Jag tror att det kommer gå bra och att din kanin kommer börja äta mer efter några dagar. Hoppas det löser sig för dig!:)

Lindasixten
9/18/16, 3:59 PM
#3

Åh okej! Så skönt att höra. :) min kanin går tyvärr inte ihop med andra kaniner då hon är helt bline på ena ögat och dålig syn på andra ögat. :/ har provat men det gick inte. Hon blir jätte rädd när de kommer plötsliga ljud. Sen är det sällan hon är helt ensam. Men det är bara när jag är iväg som hon matstrejkar. Men ska prova med att visa min kompis hur hon ska göra för att de ska bli som Vad jag gör. :)

Upp till toppen
Annons: