Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 889 ggr
[W.D Skorrm]
9/17/16, 7:14 PM

Sälja kanin säkert ?

Har 2 kaniner som jag ska sälja av mig då tid & intresse börjar försvinna mer och mer.

Dock de att jag har hört allt från att folk köper sommar kanin och sen när dom ska åka hem till stan från landstället så släpper dom fri kaninen och tror den överlever, har också hört folk som köper som jakt bete eller liknande, 

Så tänkte fråga hur ni gör när ni säljer kanin så dom ska få ett bra hem och inte bli utsatta för nått sånt ?

Annons:
BunnyMamma
9/17/16, 8:18 PM
#1

Jag skulle säga att du får lägga ut dom som kel eller vad du ska sälja dom som i annonsen och sen följer personen som köper kaninen på instagram/facebook så kanske du ser om dom tänker göra något liknande? 

Eller att du säljer dom till någon du känner eller i närheten så att du alltid vet vart dom finns?

[AnimeV4]
9/17/16, 8:54 PM
#2

Det bästa du kan göra är att kräva att få komma på besök, tycker jag. Sedan tycker jag även att det är vettigt att prata ordentligt och lära känna personen för att få ett grepp om vad denne har för kunskap.

tixEntry
9/17/16, 10:00 PM
#3

Om jag hade sålt en kanin så skulle jag velat hälsa på före och se hur den skulle bo, och sedan några gånger efter för att se hur den mår. Dessutom lite som #2 säger, se till att köparen har den kunskap som krävs för att ta hand om kaninen.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Frosstis
9/18/16, 2:56 PM
#4

Jag la upp min kanin på blocket och fick svar från en familj som verkade jättebra och jag gick helt enkelt på magkänslan och så pratade jag lite med dom och de berättade osv. :)

[AnimeV4]
9/18/16, 3:07 PM
#5

#4 Jag gjorde detsamma med ett marsvinspar och det kändes jättebra!

Sagolikt
9/18/16, 4:07 PM
#6

Grejen är att om man har sålt eller gett bort någonting (djur eller sak) så har man gett upp sin rätt. Man kan inte styra hur köparen ska göra och kontrakt är oftast inte juridiskt hållbara. Det är ju rätt skrämmande.

Att kräva att få komma och hälsa på är därmed vanskligt. Dels har du inte rätt att hälsa på om köparen inte vill, och dels har du ingen makt om du väl står där på besök och ser något du inte är nöjd med.

Annons:
tixEntry
9/18/16, 7:44 PM
#7

#6 Nej, jag skulle ju inte tränga mig på, men de flesta kan nog i alla fall mejla lite bilder och berätta hur det har gått, eller så. Om köparen har okunskap så kan en ju ge några goda råd om saken, en behöver inte kräva ändring. :)

Men om *det/den* missköts så borde en väl ändå kunna göra något åt saken…?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[AnimeV4]
9/19/16, 4:09 PM
#8

#6 Menade självklart inte att man ska bryta upp dörren😉Men nog kan man försöka hitta köpare som verkar kunna låta en komma och kolla och hoppas att de gör det också.

#7 Ja, då är det en anmälan till länsstyrelsen som gäller.

Upp till toppen
Annons: