Annons:
Etikettallmänt
Läst 514 ggr
Pynny
9/17/16, 2:49 PM

Får man inte ställa frågor om kaninen?

Jag har kontaktat flera uppfödare och skrivit att jag är intresserad av att köpa "Xxxx". I dessa mejl har jag även passat på att direkt ställa en fråga av typen "har den härstamningsbevis?", "hur är personligheten?" eller "är den lämplig att använda i Avel?". Ingen svarade då alls. Sen testade att bara skriva att jag är intresserad av "Xxxx" (utan fråga) och då har jag oftast fått svar men sen svarar de inte igen om jag ställer nån fråga om kaninen… Är det verkligen så fel att fråga den typen av frågor om kaninen man tänkt köpa?

Annons:
[fritte1974]
9/17/16, 2:58 PM
#1

nu skall jag försöka svara som uppfödare hur den är är alltid svårt att svara på härstaming hetter stamtavla  hoppas du fick svar

Irmelinis
9/17/16, 3:13 PM
#2

#1 Det finns både stamtavla och härstamingsbevis på kaniner. 

#0 Det låter som oseriösa uppfödare i mina öron, om de inte kan svara på dessa frågor så vill de säkert bara få kaninen såld och vet egentligen inte så mycket om varken härstamning eller lämplighet för Avel

Vissa vill inte heller säga nåt om Avel just för att de sen kan säga "Nej jag har aldrig sagt att den kaninen är bra för avel", när den får ungar med bettfel (ett exempel). 

Jag hjälper gärna till att tipsa om seriösa uppfödare. Vad söker du?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[fritte1974]
9/17/16, 3:23 PM
#3

2 jag söker inget föder upp kaniner men du kan aldrig vetta om den är bra i Avel eller?

Pynny
9/17/16, 4:41 PM
#4

Det är väl så jag uppfattar det också. Jag söker dvärgvädur, helst med satinrex, satin eller rexpäls.

[Melbun]
9/17/16, 5:00 PM
#5

Det intrycket har jag också fått. Nu letar jag specifikt efter en kelkanin som kan passa min egna kanin. Börjar man ställa mer frågor om personlighet eller hur kaninen interagerar med andra så kan de inte svara eller så svarar de inte alls :p

[fritte1974]
9/17/16, 5:03 PM
#6

men hur skall jag kunna vetta hur hens ungar blir??

Annons:
[Melbun]
9/17/16, 5:29 PM
#7

#6 Vem pratar du till och varför om ungar?

[RC1393]
9/17/16, 5:36 PM
#8

#6 Du borde kunna svara på om du vet att kaninen bär genetiska defekter eller ej och huruvida den är rastypisk osv, sådana frågor är intressanta för ett tilltänkt avelsdjur. Hur ungarna sedan blir kan du inte ge garantier på, men du kan och ska kunna dela med dig av det du vet om kaninens lämplighet som framtida avelsdjur. 

Till TS: Jag tycker det är skumt att de inte kan svara på dessa frågor. Själv brukar jag ta tid när jag svarar på hurdan kaninen är, för att vill göra kaninen rättvisa inför ett tilltänkt köp så att det blir så bra som möjligt för kaninen och dess nya ägare, men jag tycker sådana frågor är jättebra att få ställda till sig. Sådana köpare känner jag mig tryggare med att sälja till, för jag vet då att de är genuint intresserade av att det ska bli rätt och då är sannolikheten till ett bra hem större.

[fritte1974]
9/17/16, 5:43 PM
#9

8 ja så tänker du men jag kan inte garentera att hens ungar ej får deffekter

[RC1393]
9/17/16, 5:50 PM
#10

#9 Såklart inte men du kan berätta vad du vet åtminstone.

[fritte1974]
9/17/16, 5:58 PM
#11

10 gör jag alltid

Irmelinis
9/17/16, 6:39 PM
#12

#4 Det finns lite oseriösa uppfödare inom dvv satin och rex tyvärr, och det är lite känsligt med frågor om Avel och bettfel (då många slarvat med sånt). 

Var bor du? Jag kanske kan hjälpa dig att hitta en uppfödare som har dessa pälsvarianter.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: