Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 821 ggr
hannaahlgren
2016-09-15 16:18

Hur ofta klipper ni klorna?

Tänkte bara kolla hur ofta ni brukar klippa klorna på era kaniner. Jag klipper mina ca var fjärde vecka, är detta lagom/normalt? Kloklippningen är något av det stressigaste och jobbigaste momenten jag har med mina kaniner så försöker alltid göra det så lugnt som möjligt och med en massa belöning samt inte alltför ofta.

Har ni tips? på hur man kan gå tillväga för att få kaninerna att inte tycka det är så jobbigt så mottages de gärna! Mina niner är inte speciellt gamla, ca 7 mån och inte supertama. De kommer när jag ropar och går att klappa men lyfts helst inte upp och detta är inte något jag tränar på heller då jag inte känner att det är speciellt nödvändigt.

Djur är vänner, inte mat

Annons:
[RC1393]
2016-09-15 16:24
#1

Klipper när det behövs, har så många så jag har svårt att uppskatta hur ofta det blir för var och en🤐 Sätter mina på ett bord och klipper dem stående, brukar vara lugnt och behagligt för alla då de får ha fast mark under tassarna.

hannaahlgren
2016-09-15 16:30
#2

#1 Låter bra! Jag försöker göra det med så mycket närhet som helst samt låta dom stå också. Dock sätter jag mig ner i sängen i skräddarställning och lägger ett täcke över mina ben och sätter sedan kaninen på täcket där de också får en liten skål med pellets. Sedan täcker jag över deras huvud (samt skålen med pellets) med ena sidan av täcket och tar sedan fram tass för tass och sedan vänder jag kaninen för att komma åt tassarna på andra sidan. Väldigt svårt att förklara men du kanske förstår ändå. Detta är rätt stressigt för dom men samtidigt inte såpass stressigt att dom inte äter utan dom äter pelletsen under hela tiden. När jag är färdig så låter jag de sitta fritt på sängen och äta pellets i lugn och ro och klappa dom lite längs ryggen.

Djur är vänner, inte mat

eelliieeee
2016-09-15 17:49
#3

Mina kaniner blir lättare och lättare att klippa klorna på ju äldre de blir. De äldsta kaninerna jag har nu bryr sig inte ett dugg om kloklippningen. Jag sätter dem i mitt knä och klipper. De yngre kaninerna däremot klipper jag ståendes tills de vant sig så pass att jag kan ha dem i knät, detta är väldigt individuellt men vid 1-1,5 år brukar de flesta ta det med ro. Om någon kanin stressar upp sig brukar jag ta klorna på en tass varje dag (1tass/dag i 4 dagar) de första gångerna innan jag börjar ta alla klor på en och samma gång. Har ingen aning om hur ofta jag klipper klorna på mina men vissa gräver ganska mycket i rashagarna så de klipper jag inte lika ofta på som de som inte gräver. Är väldigt individuellt det också så jag klipper kanske varannan/varje vecka men inte på samma kaniner varje gång. Har en kanin som är 1,5 år nu som jag aldrig klippt klorna på och en annan som jag får klippa på var tredje vecka. Du verkar ha en bra teknik tycker jag och jag tror att dina kaniner kommer att vänja sig med tiden :)

Frosstis
2016-09-15 18:59
#4

Ca varannan/varje vecka blev det för min kanin.  Hans klor växte som ogräs! När han var kaninunge stod han mot mina ben med öronen "fastklämda" mellan knäna och med bra stöd för fötterna och så klippte jag medans han fick massor av pellets, men när han blev vuxen började jag göra så att någon höll honom mot mig så klippte jag för det var enklast så. Vet inte hur hans nya ägare gör och hur ofta de gör det..

tiger tok
2016-09-16 18:53
#5

Brukar täcka ögonen på kaninen med en handduk och sedan bara klippa!!

Irmelinis
2016-09-16 19:31
#6

Var fjärde eller femte vecka.
Sätter mig vid ett bord, håller kaninens rygg mot min mage och vilar kaninens rumpa på bordet och liksom "klämmer fast" kaninen nära mig med vänster arm, samtidigt som jag tar tassen i vänster hand och klipper med höger hand. Det går jättesnabbt, har inte märkt att de blir speciellt stressade. 

Om man blöter ovanpå tassarna lite först så är det lättare att komma åt klorna.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Maleficum
2016-09-16 20:28
#7

Denna video tycker jag ger rätt bra tips? på hur man enkelt och lugnt kan klippa klorna, funkade även väldigt bra på min mosters hund som annars hatar att få klorna klippta ;)

Jag klipper klorna vid behov (blir mer sällan sommartid när kaninerna bott ute på gräsmatta och grävt mycket än vintertid när det varit inne). Eftersom min kanin är blind har jag honom i knät, sen är han lite knasig för ju knäppare han ligger desto lugnare är han så brukar sträcka ut honom över knät med bakbenen hängandes och på så sätt klippa klorna "upp och ner". Gör på samma sätt när jag klipper benen och baken på honom (han är angora). Gör liknande med framtassarna och vilar samtidigt handen på hans huvud (han älskar att bli gosad med och ligger då jättesnällt, superenkelt att klippa honom och klor om någon gosar med honom samtidigt).

Jag har använt olika teknik (och klippt olika ofta) på alla mina kaniner, har helt enkelt testat och sett vad som funkar bäst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2016-09-16 20:34
#8

Vid behov.
Var 4-6 vecka :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hannaahlgren
2016-09-17 14:21
#9

#7 Men gud vilken bra video!! Ska klippa klorna på mina idag så ska se om denna teknik kanske funkar ännu bättre än den jag kör nu. Verkar ju skitsmart! Mina är dock rätt spralliga så får la se om dom vill vara så lugna som denna rex.. Återkommer angående resultat!

Djur är vänner, inte mat

hannaahlgren
2016-09-18 14:54
#10

Gick så himla bra med min spralligaste kanin!! Hon blev jättelugn, så detta tips? var skitbra!!! Däremot reagerade min andra kanin på ett väldigt obehagligt sätt, antar att hon blev så stressad? Hon fick pellets under tiden men helt plötsligt lutar hon huvudet bakåt och framåt som om hon skulle spy och upp kom massa massa saliv och lite tuggad pellets. Sen satt hon som i chocktillstånd och bara dreglade och gav ifrån sig något nästan morrande ljud. Tror ni det beror på stress eller kan det vara något annat? Eftersom detta hände endast i samband med kloklippningen och hon blev normal efter ett par minuter i buren igen så måste det väl varit stress?

Djur är vänner, inte mat

Maleficum
2016-09-18 15:47
#11

#10 Låter lite som hon satte pelletsen i halsen.

Men skönt att det funka bra med klippningen iallafall på den spralliga kaninen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hannaahlgren
2016-09-18 16:20
#12

Hoppas att det bara var det.. fick avbryta kloklippningen iallafall och sätta tillbaka henne i buren. Ska prova klippa imorgon igen!

Djur är vänner, inte mat

Upp till toppen
Annons: