Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 330 ggr
Iggull
9/14/16, 1:06 PM

Toaträning UTANFÖR buren

Hej!

Jag är alldeles ny på kaniner! Vi fick hem våran ett-åriga dvärgvädurshane i lördags. Han är tänkt att få bli frigående här hemma, men vi börjar lite smått med mindre utrymmen. Dotterns rum! Vi har byggt en bur med kompostgaller som tar upp hela utrymmet under hennes loftsäng som är 90*200 cm. Där i har vi trasmattor som underlag så han inte ska halka. Inne i sin bur kissar han ENBART i sin låda. Lite pluttar hamnar utanför men inte så många och det gör ju inte så mycket. Men när vi släpper ut honom i rummet, så har han också två toaletter. Två kattlådor med samma underlag i som i toaletten i buren.  Vi har lagt lite pluttar i dom, men inget kiss… Nu har han två gånger kissat på golvet, bredvid lådorna… 

i morgon har jag fått tid för kastration. Vi vill göra det innan vi släpper lös honom helt och hållet. Eftersom revirkissandet ofta avtar när de är kastrerade. Ja vad är min fråga egentligen? Kanske om ni har några tips??

Annons:
tixEntry
9/14/16, 1:32 PM
#1

Att han ska kastreras låter bra, de brukar bli lugnare av det också. :)

Kan ni inte ha buren öppen när han är ute i rummet, så kanske han går på toan där inne? Annars vet jag inte vad mer man kan göra, men vi får se hur det blir efter kastreringen. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

hannaahlgren
9/14/16, 2:55 PM
#2

Har ni lagt hö så det finns vid varje toa? Annars är det ett tips?! Det funkade superbra med mina när de var ovana vid att gå på toa när de var ute fritt i lägenheten.

Djur är vänner, inte mat

emms
9/16/16, 3:07 AM
#3

En sak som jag märkt på mina kaniner är att det kan vara en fördel att ha en bur. Även om den alltid står öppen.

När jag haft en vuxen kanin och flyttat någonstans så blir det lätt så att kaninen får sitta instängd första 2-3 dagarna i allt flyttkaos. Sedan när man låtit dom gå omkring fritt har dom ändå gjort alla sina behov i toaletten. 

Min frasse hade en Hage i köket, och han gjorde aldrig något behov utanför denna. När jag sedan flyttade och han fick fri tillgång till hela köket direkt så bajsade han överallt. Hade jag låtit honom vara på ett mindre område i några dagar först som på något sätt är skilt från resten (så som burbotten, tydlig Hage med annat material i, filt/mattor/liknande) så hade han nog inte gjort sina behov i resten av köket. 

Så det kanske kan vara värt att testa om det funkar på er hane med. Det är så skönt när man slipper sopa överallt och ha lådor i alla hörn. Min frasse hade två lådor i sin Hage på en lägenhet på 86 kvadrat. Han sprang alltid tillbaka när han behövde gå 🙂 Han bajsade dock utanför lådorna i hagen men fortfarande mycket mindre yta att städa!

Emma

Upp till toppen
Annons: