Annons:
Etikettallmänt
Läst 663 ggr
Yuuha
2016-09-13 18:03

Tips till en nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kaninvänner
För en tid sedan hittade min hund en låda ute som innehöll en styck tamkanin som vi genast tog in och har gett ett nytt hem. Det är ca 1 månad sedan nu och vi är väldigt nybörjare på det här med kanin men  köpt allt man ska ha, tack vare att läsa trådar här inne. Har en stor bur, spån som underlag och han får hö, grenar, färskt gräs/öter samt så foder som heter "nature Kanin" kornfritt - baserat på Tomotejhö. Han har varit hos vet för kontroll osv så vi vet att han är helt frisk och inga andra problem osv.

Hunden (Akim) och kanin (Greymane) har blivit bästa vänner. Greymane tar till och med hö från buren och lägger vid hunden och upprepar det här. Om inte hunden äter så äter Greymane det själv. Båda går fritt i hela lägenheten på dagarna när vi är hemma utan problem. 

Så nu till några frågor

*Hur får vi kaninen att bli mer social med oss människor?
*Hur tränar man en kanin att bli rumsren? 

Jag tar även tacksamt emot tips? på aktiviteter för kanin. Jag vill vara lika aktiv kaninägare som jag är hundägare och vill inte att mina djur ska vara uttråkade eller ha överskottsenergi. Har grenar/toarulle för honom men då jag inte är van vid kanin så är det svårt. 

Jag har sett att många har tunnlar, är detta något som kaniner tycker om? Greymane har lagt beslag på en kartong som han flyttar runt på/ligger i på dagarna när han inte vill in i buren. 

Andra tips? och liknande tas tacksamt emot så att jag och sambon kan bli så bra kaninägare som möjligt.

Annons:
tixEntry
2016-09-13 19:49
#1

Hur får vi kaninen att bli mer social med oss människor?
Umgås med honom, helt enkelt. Sitt med honom, prata med honom, och klappa lite när han kommer fram, eller kanske bjuda på något gott. Lyft honom inte mer än nödvändigt i början så han inte får dåliga erfarenheter av det.
     Var inte för på med att klappa och lyfta upp, om du märker att han drar sig undan så låt honom vara i fred ett tag.

Hur tränar man en kanin att bli rumsren? 
En bra början är att lägga alla pluttar på det stället du vill att han ska ha sin toa, och tvätta noga bort det om han kissar utanför. Om han kissar på spån så flytta det spånet till toan istället för att ta bort dem. Att ha höet i en höhäck ovanför toastället kan också hjälpa, eftersom kaniner gillar att äta när de är på toa.
     Att kastrera brukar hjälpa mot skvättande av kiss (revirmarkering). Hur gammal är han tror du? Man kan kastrera när de har blivit ca 6 månader gamla.

Aktiveringstips
Tunnlar brukar vara uppskattade, ja. Likaså "hus" att vara inne i och hoppa upp på. Har du möjlighet att ta ut honom? Du kan köpa en sele och selträna honom för att kunna gå ute, eller köpa/bygga en Hage som han får springa runt i. Då kan han känna på spännande dofter och, om han är på en gräsmatta, äta gräs.

Lycka till med allt! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

tiger tok
2016-09-14 07:19
#2

Han får inte så mycket pellets va? Kaniner brukar klara sig utan pellets nämligen, annars räcker det med 1-2 msk per dag, om ni märker att han går ner i vikt utan pellets! Ger man för mycket pellets kan det hända att dem inte äter sitt hö, och hö måste dem äta!!

Yuuha
2016-09-14 11:04
#3

Tack för tipsen. Igår kom han upp till mig och buffade på mig med nosen och jag fick klappa honom ett par gånger innan han gick iväg så det går framåt. Försöker prata med honom och jag sitter mycket på golvet så att jag alltid finns där och låter han komma fram till mig. Vi vet inte ålder men vet sa att han är ung och under 6 månader. På grund av åldern samt att han var rätt mager när vi hittade honom så avrådde de från kastrering för tillfället. Ska på återbesök med honom idag för vägning och för att vet vill se så allt är bra med honom och då skulle vi diskutera när kastrering ska bli gjord också.

nej tiger tok, han får inte mycket pellets. Han äter till 99% hö och vi ser alltid till att han har hö. Dock fungerade inte höhäck. Har testat att ha både på insidan och utsidan men han sliter bort allt hö från den med en gång och sprider ut det i buren! Så har slutat försöka med höhäck utan lägger i hans "hus".  Försökte ha spån i huset men de tar han ut men höet går bra. Så han är en bestämd liten herre.

zemlathebunny
2016-09-14 11:26
#4

Låter som att han har fått ett underbart hem! Jättebra att ni läste på om kaniner och åkte till veterinären,en  stjärna i himlen till er!

sossos
2016-09-14 14:35
#5

Måste tipsa om kaninmagasinet! Där man kan hitta allt möjligt om och till kaniner. Finns även många bra aktiveringstips. http://kaninmagazinet.se/

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: