Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 526 ggr
hannaahlgren
9/12/16, 3:30 PM

Burströ/städrutin-tips?

Hej! Jag tycker jag får städa så himla ofta i mina kaniners bur och undrar därför om ni har något tips? på hur man kan "slippa" städa så ofta. För just nu städar jag ur deras toaletter ca 1ggn/dag och städar rent buren två gånger i veckan. Kan det ha med burströ osv att göra? Just nu har jag spån som underlag i hela buren och en tredjedel av buren är även täckt med halm att gömma sig i. Sedan har jag toalätt i deras toalådor. Spån är väldigt bra men samtidigt blir det väldigt jobbigt när jag städar hela buren nästan två gånger i veckan.. Och eftersom jag bor i lägenhet hade det förenklat om jag inte fick ihop en halv (stor) svart sopsäck varje gång jag städar buren eftersom jag inte riktigt har någonstans att göra av dessa påsar sen.. anledningen till att det blir så mycket att slänga är inte för att jag har onormalt mycket spån utan har en onormalt stor kaninbur haha. Den är 140 bred ungerfär så därav allt svinn. Hört att många har typ dörrmattor som underlag? Hur funkar det och är inte det tråkigt för kaninerna?

Djur är vänner, inte mat

Annons:
[fin_kanin]
9/13/16, 3:36 PM
#1

Toalätt har jag, funkar okej. Alspån rekommenderas av mig, det kan du kanske testa! 

Jag tycker i och för sig att  man kan räkna med att göra rent toan 1 gång om dagen. Rätt många som gör det, och det rekommenderas väl också… 😉

ninor
9/13/16, 4:07 PM
#2

Jag har dörrmatta i buren och sedan toa-lätt i toalådan. Funkar hur bra som helst och tömmer toaletten max 2 gånger i veckan. JAg har dock inga "grävarkaniner" men har man det så kan man ju också ha en separat låda med t.ex. halm/spån som de kan böka runt i.

hannaahlgren
9/13/16, 4:11 PM
#3

#2 tänker bara  att det kanske blir tråkigt med dörrmatta? Dels hårt och sen även tråkigt för kaninerna aktiveringsmässigt.. Hur ofta får du tvätta dörrmattorna? Mina är inte helt rumsrena än så skulle ju behöva tvätta mina flera ggr i veckan isåfall..

Djur är vänner, inte mat

Smultrondraken70
9/13/16, 4:11 PM
#4

Har fleece i hagen där vi stänger in dom på natten, samt hampaströ i toan (halm över) som jag tömmer och diskar ur dagligen. Funkar bra. De har också en extra hög med söndergrävda/gnagda fleecefiltar i hagen som de bäddar med och ständigt  möblerar om.

Upp till toppen
Annons: