Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 517 ggr
Smajlis
9/10/16, 12:33 PM

Frågor och funderingar kring att skaffa kanin.

Hejsan! Vi har bestämt oss för att skaffa kanin! Sambon hade kanin som liten, även jag! Vi har två barn, snart 6 år och snart 5 år. Vi har även en dvärgpinscher på 9 år! Planen är att våran kanin ska bo ute. Vi funderar på denna bur http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/med_overdrag/burar_i_set/340402 Skulle den funkar? Alltså den större modellen av dom! Tänkte att överdraget har smidigt och skydd mot blåst osv. Vi tänker oss att göra en Hage utanför så det finns mer att rastas på! Vi får kaninen när han är lite mer än 8 veckor. Och vi tänkte börja med en hane, och se får vi se om det blir en hona efter kastrering! Några tips? och råd på vad vi ska tänka på? Tacksam för svar! Ha en fin dag i solen!

Annons:
tiger tok
9/10/16, 12:41 PM
#1

Finns det någon möjlighet att kaninen kan få en permanent Hage? Tycker den där buren är i minsta laget! Köp inte kanin eller godis till kanin i djuraffären! Tänk på att kaniner kan leva ca 12 år, kommer intresset finnas så länge? Det är mycket sällskapliga så flera timmar hos kaninen varje dag om den bor själv framför allt! Dem är också mycket aktiva djur!!

immobilized
9/10/16, 12:44 PM
#2

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Smajlis
9/10/16, 12:55 PM
#3

Oj är den? Har läst på jordbruksverket hemsida och då trodde jag denna vara okej i storleken? 116x63. Vet ni någon annan bur som är större och bättre? Kom gärna med tips?! Då bur är vårt största bekymmer just nu!

Smajlis
9/10/16, 1:00 PM
#4

Minsta mått 0.5 kvadratmeter och den jag kollar på räknar jag ut att den bör vara 0, 73. 0.7 kvm 2019. Eller är jag helt ute o jag seglar

tiger tok
9/10/16, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den är laglig, men liten ändå, tycker jag! Granngården har stora hagar med tak, jag tycker dem är bättre om man ställer in en ordentlig och stor bolåda /hus med golv! Typ ett såna hus som är på bilden!

Smajlis
9/10/16, 1:17 PM
#6

Menar du dom röda? För dom måste ju stå upphöjt från marken.. eller har jag fel? Eller menar du hela inhägnade?

Annons:
Smajlis
9/10/16, 1:24 PM
#7

Tacken är att det ska stå en Hage jämt ihop med buren (konpostgaller) men där kommer han bara var när vi är med! Inte hela dagarna.

tiger tok
9/10/16, 6:07 PM
#8

Sätt "fötter" på, ca 10 cm höga så är det lugnt, ha MYCKET halm i lådan så blir det varmt, mjukt och mysigt!! Sedan kan man ha granngårdens Hage mot ingången till lådan så har han det stort och fint!

[RC1393]
9/10/16, 7:20 PM
#9

När man mäter burstorlek räknas innerbredd och innerhöjd till ytans storlek. Höjden mäts också, där minsta storlek är 50 cm. Läser man beskrivningen så ser man att burens innermått på takhöjden är ynka 44,5 cm som högst och 37 cm som lägst, alltså på tok för lågt! Innermåtten i övrigt är 101,5 x 53,5 cm, d.v.s. inte 116 x 63 cm som är yttermått och därmed irrelevanta. 

Jag räknar alltid på (minst) en kvadratmeter per dvärgkanin och kring 60-70 cm i höjd, men i vinter kommer de allra flesta dela 3 kvm med en kamrat. Tänk minst ett par kvadrat om ni tänkt ha sällskap till kaninen så småningom, det kommer upplevas trång annars.

tixEntry
9/11/16, 9:54 AM
#10

Ha gärna en bur som är större än den där. Både längre, bredare och framför allt högre. 
     När vi skaffade min kanin visste vi tyvärr inte om reglerna om burstorlek, så han fick en tvåvåningsbur som var precis på gränsen. Men sedan satte vi dit en permanent Hage av kompostgaller (med nedgrävt golv och uppfällbart tak) på 90 x 180 x 60. Tidigare bodde han med en kompis där. Länk till Jordbruksverkets sida om allmän skötsel och minsta burmått till kanin:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

En viktig sak som många glömmer eller inte vet är hur mycket pellets man "ska" ge sin kanin. För många kaniner behöver inte pellets alls, utan klarar sig på hö, vatten och växter. Länk till Kaninmagazinets sida om foder till kanin:

http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html

     Tänk också på att om du ger pellets, ge en bra pelletssort med mycket fiber och lite fett. På den här sidan stod det jättebra om vilka pellets som är bra att ge:

http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html

Det står väldigt mycket på Kaninmagazinet.se, så kolla runt lite där. :)

Oj vad långt inlägg det blev, haha…

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Smajlis
9/11/16, 8:31 PM
#11

Tack så jättemycket för hjälpen! Blir inte klok på bur letandet. Hittar inget just nu! Och att bygga egen känns väldigt svårt!

Upp till toppen
Annons: