Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1404 ggr
Emipapoi
2016-09-06 15:41

Vilket underlag är passande?

Hej!☀️

Det är så att jag är i full gång att förbereda för mina grabbar att flytta in.  Jag funderar på att inte ha spån, då det har en förmåga och ligga överallt sen 😃. Tänkte kanske ha filtar som underlag  och till toaletten någon sorts pellets?  

Vad har ni i era burar eller vad rekommenderar ni?

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Annons:
[fin_kanin]
2016-09-06 16:23
#1

Jag har ingen erfarenhet av filtar alls, så ingen aning om det… I min innebär har jag "toalätt", både i toan och buren. Egentligen inte så nöjd med det, stinker snabbt, men är billigt och funkar! I en annan bur har jag alspån, rekommenderas mer av mig🙂

luckydragonriderkin
2016-09-06 16:38
#2

filtar blir snabbt väldigt jobbigt, och känns inte värt det. 

Jag har ett tunt lager spån och sedan halm över. Och så spån i toaletten. Det har fungerat för mig :-) (och har haft kaniner i sju år nu)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

fossingen
2016-09-06 16:38
#3

#0 Du kan annars ha mattor/filtar. Vill du minska skräp men ha hyfsad bra uppsugningsförmåga kan du ha 2/3 spån i toaletten och 1/3 papperspellets på toppen av  sågspånet i toaletten.  Filtar drar dock lätt på sig minsta lilla spån/hö och svårt att få bort. Så mattor funkar dock bättre.

Annars funkar spån med halm på galant.


ra-17
2016-09-06 17:04
#4

Har filtar i buren och vanlig träpellets i toaletten. Fungerar bra o jag tycker det är lättstädat.

Smultrondraken70
2016-09-06 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fleecefiltar i innehagen, hampaströ i toan med halm över. Annars mattor på golvet. Fast det hör funkar ju bara om dom är helt rumsrena:)

Emipapoi
2016-09-06 20:23
#6

Hmm.. ok, låter ju bra att köra me lite spån/hampaströ o sen halm över i toaletten. 🙂 Jo, vet att spån o hö gärna sätter sig fast i filt o kan vara lite besvärligt att få bort, får fundera lite mer hur jag ska göra..

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Annons:
fossingen
2016-09-06 23:10
#7

#6 Har du inga långhåriga kaniner så är det ju liksom inga problem. Men har man långhåriga vill man gärna ha papperströ på toppen av toaletten eller halm på spånet.   så det fastnar mindre i pälsen. Men är man mer noga att mindre skräp ska hamna utanför toalådan så funkar det jag nämnde hyfsat galant fast med mattor istället för plädar/filt, mattor skakar man bara av så lätt. Blir också enkelt och snabbare att rengöra och ett plus är att det blir mindre att skit att bära i säckar. XD


Pollos
2016-09-07 10:31
#8

Har matta i buren och granngårdens egna papperspellets i toan. Funkar bra och luktar inte, bara man tömmer den regelbundet. Men har fleece i ena buren, det gillar jag inte riktigt, ganska opraktiskt :)

tixEntry
2016-09-07 14:03
#9

Brukar väl rekommenderas att ha en gymmatta/annan mjuk matta och sedan en filt eller matta över, så blir det mjukare. I toalådan kan du ha spån eller toalätt med halm över så det inte flyger iväg.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Emipapoi
2016-09-10 13:33
#10

ok, mattor alltså? :)

Uppfödaren som jag ska få kaninerna av använder sig av alspån i buren och Toalätt pellets i toaletterna. Det tycker hon fungerar bra. Jag tittade på Alspån men en liten påse på enbart 10 L kostar 82 kr på djurmagasinet? Täcker knappt en fjärdedel av buren och kostar lite mycket tycker jag.  Kanske får kolla efter lite mattor trots allt :)

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Jonnaahlner
2016-09-10 13:46
#11

Till mina två kaniner kör jag med halm som bottenmaterial då det inte smutsar ner så mycket och så är det mjukt och mysigt för dem att ligga på. I deras toalåda kör jag med tidning längst ned, sedan spån och til sist "toa lätt strö" överst för att det ska suga upp allt kiss och inte bli äckligt. Tycker att det fungerar jättebra!

Namiko
2016-09-10 14:43
#12

Jag körde på Toalätt i toalådan, städar man varje/varannan dag så håller det sig luktfritt. Vill du ha något mer spånaktigt som är billigt så testa Lättströ (hampa) från Granngården. Har inte testat det själv till kanin dock så jag vet inte hur bra det är gällande lukten, men det är mjukt och dammfritt, halm ovanpå det så dras det inte med tassarna ur lådan. Undvik kutterspån då det är farligt för dom, påverkar deras leverfunktion.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: