Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 843 ggr
Alvathebunnie
2016-09-05 20:12

Ihoppsätning?

Jag har 2 kaniner, de bor bredvid varandra på varsin sida av en dörr. Alva som min älsta kanin är 3 år och har bott hos sen hon var liten, hon har bott ensam hella tiden. Vi har nu köpt en ny kanin sån är ca 3 månader. Alva är inte så glad för den sakens skull. Man kan inte klappa den lilla kaninen och seda Alva utan att Alva blir sur och börjar stampa. Vi vill gärna sätta ihop kaninerna när den lilla kaniner blir lika stor som Alva. Men tror ni att det kommer gå och har ni nägra tips??

Annons:
hannaahlgren
2016-09-05 20:37
#1

Ett tips? är att låta de bo i burar bredvid varandra till en början där de kan se, höra och känna lukten av varandra men inte röras vid. På så sätt kommer de vänja sig vid varandra och förhoppningsvis börja forma ett band. När de verkar lugna och ok med detta, säg om någon månad eller två så kan man prova att sätta ihop dom en kort stund (OBS! Aldrig i en av deras burar då detta är deras revir), utan släpp hellre ihop dom i en rasthage med mycket gömställen och större utrymme (helst ett ställe där ingen av de varit tidigare så ingen av de får för sig att försvara sitt revir). Sen kommer kaninerna behöva slåss, åtminstone en kort stund för att visa vem som bestämmer. Detta får då inte avbrytas! Däremot om de håller på alldeles för länge och det flyger tussar och kaninerna skriker så ska man självklart ingripa så fort som möjligt!

Djur är vänner, inte mat

tixEntry
2016-09-06 12:05
#2

#1 Ger bra tips?. Ha deras burar bredvid varandra en tid, tills de accepterar varandra. Du kan också byta deras toalådor, eller burar till och med, genom att sätta kaninerna i den andras bur.

Sedan släpper du ihop dem på en neutral yta (där ingen av dem har varit innan) . De kommer antagligen bråka för att bestämma rangordningen, och om ungen är så liten så är det väl mest troligt att Alva vinner och blir "flockledare". Men akta så de inte biter varandra eller skadar varandra på något sätt.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Alvathebunnie
2016-09-06 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De bor bredvid varandra men det funkar endå inte..

hannaahlgren
2016-09-06 21:00
#4

Hade jag varit du hade jag nog haft dom ännu närmare varandra så dom liksom kan nosa på varandra. Vet inte vad alla andra säger om det men det är nog vad jag hade testat. Sen kan du inte förvänta dig resultat ännu utan det kan ta ett tag och det får helt enkelt ta den tid det tar. Vissa kaniner går inte ihop och vissa kaniner vill inte ens ha en ny burkompis efter att ha bott ensamma så det kan tyvärr hända att ni får ha de såhär sen. Men alltid värt att försöka! Stressa det inte bara, utan låt det ta sin tid.

Djur är vänner, inte mat

Alvathebunnie
2016-09-06 21:37
#5

Alltså de har alltid ståt så, på var sin sida om dörren

tixEntry
2016-09-07 09:41
#6

De ska helst stå så nära varandra så de kan sniffa på varandra genom gallret, men jag vet inte hur ni skulle kunna lösa det. :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
hannaahlgren
2016-09-07 13:21
#7

Jo men det kan ju precis vara det som är grejen. Att de alltid har stått så alltså, det kanske är därför det inte funkar. Just nu ser dom varandra bara och kan känna doften av varandra på avstånd utan någon som helst fysisk kontakt. Ställer ni burarna närmare varandra kommer de kunna nosa på varandra genom gallret som #6 skriver och det gör nog rätt mycket skulle jag tro.

Djur är vänner, inte mat

Alvathebunnie
2016-09-07 18:02
#8

Vi har inte plats att ha burarna bredvid varandra men vi kan ha deras hagar bredvid varandra…. Skulle de räcka?

tixEntry
2016-09-07 19:52
#9

#8 Ja, det räcker nog. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Trebit
2016-09-07 20:15
#10

Har ni inte läst det redan så rekommenderar jag att läsa Sveriges kaninvälfärdsförenings infoblad om ihopsättning av kaniner, det är rätt informativt och ger en hel del smarta tips? om hur man kan gå tillväga. Finns här: https://drive.google.com/file/d/0BzzU0Ys9tDKpdk5fY3hjOHBuTFk/view Alla deras infoblad finns att hitta här också: http://skvf.se/kanininfo/artiklar.html

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2016-09-07 22:20
#11

Mina tips? är att inte fortsätta med det som inte funkar - hitta en ny strategi istället! Samt ge inte upp för fort, ibland kan det ta flera månader att få ihop ett par. Ha tålamod. Och lita inte på kaninerna för snabbt, dom kan skada varandra illa om man har otur. Kolla efter tecken att dom verkligen bondat innan du slappnar av. Läs på och använd fantasin:) Var inte rädd att testa okonventionella lösningar, till exempel så satte jag ihop mitt senaste par i en flyttlåda (första hälften av dygnet tills dom hade tjafsat klart). Funkade inte med dejter så vi maratonbondade. Var inte själv utan ta hjälp av någon annan så ni är två iallafall som kan turas om att passa.

Smultrondraken70
2016-09-07 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Första timmarna av bondingen mellan Molly och Kasper såg det ut såhär.

hannaahlgren
2016-09-08 15:29
#13

#12 Kanske funkade för dig men kan säga direkt att det där är ett väldigt ohälsosamt sätt att sätta ihop två kaniner, inte ett enda gömställe samt fruktansvärt liten yta där ingen av dom kan komma ifrån om den ena blir för våldsam. Detta är inte något jag rekommenderar iallafall.

Djur är vänner, inte mat

Annons:
Smultrondraken70
2016-09-08 22:06
#14

#13 Ohälsosamt? Vad grundar du detta på? Stressigt för dom? Javisst, det var nämligen det som var meningen. Ibland när inget annat funkar kan man stressbonda, men då måste man veta verkligen vad man gör. Att man måste sätta ihop på stor yta med gömställen etc och att det alltid skulle vara det bästa sättet är en myt. Och dom bor naturligtvis inte permanent i en flyttlåda:)) om nu någon trodde det:) dom är frigående tillsammans:)

Smultrondraken70
2016-09-08 22:13
#15

#14 kan tillägga att vi lämnade dom inte utan tillsyn en sekund - ingen av dom for illa eller blev skadad. Var flera som delade på passningen Men nej jag rekommenderar heller ingen (nybörjare) att stressbonda. Det är nödplan B så att säga. Det jag ville säga med mitt inlägg var egentligen att man måste vara kreativ och tänka utanför boxen ibland när man bondar. Kan länka till många bra engelska sidor om någon är intresserad:)

tixEntry
2016-09-09 11:25
#16

#15 Eller inne i boxen kanske?😂

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Smultrondraken70
2016-09-09 17:20
#17

#16 haha, ja:)

sossos
2016-09-09 17:25
#18

#15 skulle gärna vilja ha lite länkar :-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
2016-09-09 21:23
#19

Att bonda kaniner kräver tålamod. För mig tog det lite drygt 1 år innan jag kunde ha min hona tillsammans med min kastrerade hane. Jag började med att ha dem i separata burar med ungefär någon halvmeters mellanrum. Hanen gick till anfall om hon kom för nära. När han slutade visa aggressivitet på det avståndet så minskade jag det. Till slut kunde de lukta på varandra genom kompostgaller och så hade jag det i flera månader. Till slut lyckades jag sätta ihop dem, men då hände det ibland att de bråkade så jag fick sätta tillbaks dem i separata burar emellanåt. Nu bor de tillsammans sedan någon månad och det har inte varit något bråk alls. Ha tålamod och ta små små steg framåt om dina kaniner verkar osams. För mig funkade det att släppa in hanen till honan men oftast brukar det fungera bäst att göra tvärtom. Prova dig fram och viktigast av all; ge inte upp! :)

Annons:
sossos
2016-09-10 15:34
#21

#20 Tack! Ska kastrera Lille Skutt nu på onsdag och sen är tanken att hitta en kompis till honom :) Vill veta allt om bonding nu! :P

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smultrondraken70
2016-09-10 16:46
#22

Bonding är ett intressant ämne:) och lycka till med kastreringen, kommer säkert att gå jättebra❤️

Upp till toppen
Annons: