Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 456 ggr
Alvirpo
9/3/16, 1:04 PM

Förväntade färger i kull

Hej! En av mina hanar rymde för snart en månad sedan och det finns alltså en risk för att nån eller några av mina honor (som bor tillsammans i grupp) är dräktiga och kommer föda nu i veckan. Och då dom bor tillsammans så kommer det nog bli svårt att lista ut vems ungar som är vems liksom..

Så tänkte försöka lista ut vilka färger som honorna kan få, så kan man köra lite uteslutningsmetoden (tex. den helfärgade honan kan ju inte ha brokade ungar, då hanen också är helfärgad). Men jag är väldigt dålig på det här med färger och genetik så tänkte att jag kunde fråga om lite hjälp här!

Hanen är madagaskar

Han har syskon i färgerna isabella, svart, bå och blå zobelsiames

e. svart

eu. blå

ee. vit rödögd

u. isabella

ue. madagaskarbrokad

uu. madagaskar

En av honorna svartbrokad

e. svart

eu. blåbrokad

ee. svart

u. svartbrokad

ue. viltgråbrokad

uu. svart

Så vad jag förstå kan ungarna bli iaf svart och madagaskar i både helfärgat och brokat. Sen även vilt och blått kanske?

Den andra honan är Gul/svart japanbrokad

u. japantecknad rödförstärkt

uu. viltgrå rödförstärkt med japanränder

ue. madagaskar

e. siamesbrokad

eu. blå

ee. brun zobel siamesbrokad

Har ej något härstamningsbevis eller liknande på denna hona så färgerna är vad jag kunnat leta mig fram till med hjälp av skuttli och google, så om det står något konstigt är det nog därför. Så de kan väl bli japan och madagaskar i helfärgat och brokat åtminstone. Och sen massa mer förstås, vilt kanske? Siames? Rödförstärkt? Blått?

Kan nog leta reda på mer färger längre bak i släkten om det skulle behövas!

Annons:
[RC1393]
9/4/16, 2:20 PM
#1

Första honan kan du inte få vilt med eftersom ingen av föräldrarna är vilt. Finns viltfärgen så syns den eftersom den är dominant. Eftersom honan inte ser ut att kunna bära gult kan det inte bli madagaskar heller. Vad du kan få är svart och blått, med eller utan brokning.

Andra honan kan du få japanbrokad gul/svart, madagaskar, viltgul, viltblå, viltgrå och blå. Siamesbrokad vet jag inte Vilken färg? som syftas på, så kan vara sanning med modifikation, men jag antar att det är zobelsiames brun eller blå som menas. Sen har du givetvis med eller utan brokning såklart. Kan även bli rödförstärka färger. 

(Nu har jag haft en lång och trött dag så det kan ha smugit sig in något tankefel)😊

Upp till toppen
Annons: