Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 844 ggr
torparmimmi
9/2/16, 6:19 PM

RHDV eller RVHD

Hej, Jag har sett båda beteckningarna RHDV(2) och RVHD(2) för att namnge kaningulsot. Vilken är den vedertagna (riktiga) beteckningen eller beror det på vem man pratar med? Eftersom till och med veterinärer använder båda förkortningarna så blir man osäker. Sedan läste jag någonstans att vaccin mot nya gulsoten (vad man nu väljer att kalla den) inte ska ges samtidigt med myxomatos (kaninpest). Någon som vet om det stämmer? Har nämligen för mig att Blå Stjärnan i Göteborg erbjöd båda nu när de massvaccinerade mot gulsoten till kaniner som inte alls var vaccinerade tidigare. En tredje fråga: Det nya gulsotsvaccinet ska tydligen vara effektivt även mot den gamla gulsoten. Det innebär ju att i så fall behövs det bara ett vaccin mot gulsot och ett mot kaninpest. Någon som vet mer om detta? Sedan får man väl hoppas att det kan bli ett nytt kombovaccin så att det bara behövs en spruta.

Annons:
Trebit
9/2/16, 6:45 PM
#1

Kan bara svara på den första frågan,  när det betecknas RVHD "Rabbit Viral Heamorrhagic Disease", så syftar det på själva sjukdomen, medan RHDV "Rabbit Heamorrhagic Disease Virus" syftar på viruset i sig. Tycker förkortningarna har används lite hipp som happ den senaste tiden dock, så jag förstår att det skapar förvirring!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Marsvinsmamman
9/2/16, 7:38 PM
#2

Ett tips? är att gå med i facebookgruppen Smittsamma kaninsjukdomar. Där samlas mycket erfarenhet och kunskap kring gulsoten och dess aktuella spridning. Där finns också en leg. vet som är aktiv och brinner för frågan. 

När det gäller gulsotsvacciner så finns det idag några olika fabrikat och de har olika innehåll/verkning. Ett snabbt svar är att Filavac tar både typ 1 och typ 2. Cunipravac tar bara typ 2. I ovan nämda fb-grupp finns mer detaljerad info kring de olika preparaten.

torparmimmi
9/2/16, 8:31 PM
#3

Tusen tack för hjälpen! *beger mig genast till Facebook* /Mimmi

Upp till toppen
Annons: