Annons:
Etikettmedlemspresentation
Läst 1852 ggr
torparmimmi
9/1/16, 12:52 AM

Prickens matte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Tänkte bara presentera mig. Hittade detta forum idag så om jag bryter mot någon regel så ber jag redan nu om ursäkt… Jag är stolt matte till Pricken som är en äkta djuraffärskanin (dvärgvädur) som vi adopterade när hon var ett år. Då (för åtta år sedan) kom dottern hem alldeles överlycklig och sa "Mamma, mamma jag kan få en kanin med bur och allt är alldeles GRATIS!". Jo, pyttsan… Det första som hände var att vi tyckte att buren var i minsta laget så ut och köpa en ny bur. Och buren skulle ju ha en Hage att stå i också och eftersom vi har problem med lösspringande katter så blev det en riktig inhägnad av hundgårdstyp. Billigt -javisst! *ironi* Eftersom vi även har ett landställe så blev det ju en bur till men där räckte det som tur var med vanligt kompostgaller till inhägnaden. Sedan började vi läsa på… Kaninpest, gulsot - raskt iväg till veterinären. Försäkring - absolut! Och tur var väl det. För när Pricken var ungefär två år så började hon "skvättkissa", något som hon aldrig hade gjort innan. Veterinären konstaterade att det inte var Urinvägsinfektion men att det kunde vara något med livmodern så vi beslutade oss för att sterilisera henne. Det visade sig att "farbror Bosse" hade rätt. Det var förändringar i livmodern så det hela gick i alla fall på försäkringen (tack Agria). Sedan dess har hon varit frisk som en nötkärna. Och nu är hon nio år! Hon är en mycket egensinnig dam: Kaninhoppning - glöm det. Promenad i koppel - det dummaste hon varit med om. Bli uppmärksammad av områdets alla små barn - toppen! Om de dessutom matar henne med diverse grönt så har de verkligen vunnit hennes hjärta. Vi brukar säga att hon är en väldigt välmarinerad kanin då favoritmaten består av diverse kryddväxter. Sedan kom ju givetvis årets chock: den nya gulsoten. Eftersom somrarna tillbringas i Halland med mycket vildkaniner så var hon ju verkligen i riskzonen. Men vi fick göra avvägningen att ha en lycklig utomhuskanin eller en miserabel kanin inomhus så hon fick fortsätta att bo i sin älskade Hage. Däremot satte vi upp henne på väntelista hos Blå Stjärnan i Göteborg och för en vecka sedan så vaccinerades hon med det nya vaccinet så nu är vi lite lugnare. Puh! Jag tackar er som har orkat läsa mitt lååånga inlägg. Jag ska försöka att lägga till en bild på Pricken och eftersom jag är helt kass på allt vad färger heter så vore det roligt om någon kunde berätta vad hennes teckning heter. Glada hälsningar, Mimmi

Annons:
[RC1393]
9/1/16, 9:27 AM
#1

Vilken härlig historia!

Hon är manteltecknad svart🙂

[Indii]
9/1/16, 8:28 PM
#2

Välkommen hit! Vad gör man inte för sina telningar?! :-)

Smultrondraken70
9/1/16, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Välkommen Pricken med familj! önskar Kaspers och Mollys matte:) Slänger in en bild på mina långörade terrorister, som gillar att vara vääääldigt nära varandra mest hela tiden:))

[Indii]
9/2/16, 8:06 AM
#4

#3 Kul att de har blivit så bra kompisar! Här hemma följer den ena den andre som en skugga mest hela tiden, det kunde man aldrig ha trott i början då slagsmålen låg i luften. :-)

Smultrondraken70
9/3/16, 12:19 AM
#5

#4 näe verkligen inte, glad att jag inte gav upp, det är ju värt allt att se dom tillsammans:)

torparmimmi
10/1/17, 6:54 AM
#6

Måste tyvärr uppdatera presentationen med att Pricken var tvungen att få somna in i början av sommaren i den hedervärda åldern av tio år. De sista åren misstänkte vi att hon hörde väldigt dåligt men det var inget som störde henne direkt. Däremot konstaterades det på hennes årliga veterinärbesök i våras att hon även fått grå starr men hon mådde fortfarande riktigt bra. Tyvärr märkte vi en dag när vi kom ut till hennes utebur att något var fel. Hon kom inte skuttande som vanligt utan satt bara och tryckte. När vi undersökte henne så märkte vi att hon inte stödde på ena bakbenet. Det blev direkttransport till veterinären som konstaterade att hon brutit benet. Och ett brutet bakben på en kanin betyder ju bara en sak tyvärr så hur mycket vi än varit villiga att göra för henne så insåg vi att det enda rätta var att låta henne somna in. Vi misstänker att förmodligen blev hon skrämd av en kringstrykande katt (som inte hade något på vår tomt att göra 😡) och eftersom hon hörde och såg dåligt så upptäckte hon inte den i tid utan blev säkert rädd och sprattlade till vilket ledde till benbrottet (det fanns ingen möjlighet för katten att ta sig in i hagen så egentligen var det hela riktigt onödigt). Hon är verkligen saknad då hon var en underbar gammal dam. Men vi hoppas att hon tyckte att hon hade det bra hos oss de många åren vi fick tillsammans. Sov gott Pricken! ❤

Annons:
[EM_L]
10/1/17, 8:30 AM
#7

#6 Så tråkigt🌺

Vila i Frid Pricken❤️

Josefinpersson
10/1/17, 12:29 PM
#8

Åh, tråkigt :( Men läste nyss första presentationen och ni verkar ha haft det super tillsammans, och härligt att hon fick så många år! Kram

Upp till toppen
Annons: