Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2623 ggr
hannaahlgren
2016-08-27 16:28

Storlek på lejonhuvad dvv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Kanske är en dum fråga men har tidigare aldrig haft lejonhuvad dvärgvädur utan endast dvv, tycker mina eller åtminstone en av mina (den ljusa, Lucy) är väldigt liten. Börjar fundera på om hon kanske har hermelin i sig eller nåt. Mina är ca ett halvår så kanske är så att de fortfarande växer? Vad är normalstorleken på en lejonhuvad dvv eller skiljer dom sig kanske inte från dvärgväduren i storlek?

Djur är vänner, inte mat

Annons:
tiger tok
2016-08-27 16:51
#1

Dem är inte lejonhuvade dvvar , dem är lejonhuvade kaniner, dem kan skilja sig mycket i storleken! ;))))

tixEntry
2016-08-27 16:54
#2

De där är lejonhuvade kaniner, ser inte ut att vara särskilt mycket dvv i dem. Och det är normalt att kaniner skiljer sig i storlek, även de ur samma kull. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

hannaahlgren
2016-08-27 16:59
#3

Jaha okej, uppfödarna till dessa har nämligen båda sagt att de är dvv i dom.. den svarta (astraia) har även angora i sig, kanske därför hon är lite större då?

Djur är vänner, inte mat

tiger tok
2016-08-27 17:00
#4

Kanske säkert vara dvv i dem men dem är inte renrasiga ;))

tixEntry
2016-08-27 17:05
#5

#3 Min förra kanins mamma är lejonhuvad och hans pappa är dvv, men han hade ingen man alls och stående öron. Så det kan ju vara lite dvv i, men antagligen inte så mycket som sagt. :)

Och glömde svara på din andra fråga, hehe… Jo, lejonhuvade kaniner (och lejonhuvad dvv) blir lite större än vanliga dvärgvädurar.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

hannaahlgren
2016-08-27 17:11
#6

Okej, men dessa blir antagligen inte lika stora som dvv?

Djur är vänner, inte mat

Annons:
tixEntry
2016-08-27 20:42
#7

#6 Vad menar du? De är lejonhuvade och lejonhuvade blir större än dvärgvädurar i allmänhet. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

tiger tok
2016-08-27 20:48
#8

Om dem inte är renrasiga är det svårt att uppskatta storlek! Bara dem inte är magra är det inget att oroa sig för!

Peak303
2016-08-28 16:19
#9

#7 Nja där har du tyvärr fel. En lejonhuvad kanin (renrasig nu) har en ideal vikt på 1,3-1,7kg. Medan en dvärgvädur har en idealvikt på 1,4-1,9kg. Så att lejonhuvade blir större än dvärgvädurar stämmer inte. 

Blandar man där emot raser så som dvärgvädur och lejonhuvad kan dem bli lite allt möjligt. Min Lejonhuvade/dvv korsning (är säkert något annat i honom med) ligger på 2,2kg när han är bra i hullet, nu 6, snart 7 år gammal. Och där försöker jag hålla honom då han lätt tappar under vintern. 

TS / #0 För att veta på ett ungefär om ens kanin är bra i hullet så kan man känna på ryggrad och revben. En kanin som är bra i hullet ska du kunna känna dessa på, men du ska inte kunna "spela" på dem. Sen finns där "benigare" typer och "tjockare" typer. För jämför man en rastypisk kanin med en icke så rastypisk så kan du sällan känna "höft knutorna" på den rastypiske medan du kan känna dem jätte tydligt på en icke så rastypisk. (renrasiga kaniner i detta fallet)

En renrasig lejonhuvad dvärgvädur ska väga mellan 1,4-1,9kg. 
Men dessa ser ut som en vanlig dvärgvädur men med man. Så dina är ju tyvärr inte renrasiga, med tanke på att öronen står rakt upp. Sen är det svårt att avgöra riktiga korsningen om man inte vet detta. Korsar man en lejonhuvad kanin (renrasig) med en dvärgvädur så enligt teorin bör alla ungarna få stående öron och lite man. Detta då mangenen kommer i "enkel" uppsättning. Stående öron är även dominant över hängande och kan slå "ut hänghöronen". 

Parar man sedan vidare dessa ungar med en annan ur samma korsning kan det bli allt från stående öron, flaxöron eller liggande öron. Du kan även få dubbelmanade ungar, enkelmanade ungar eller ungar utan någon man alls.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

tixEntry
2016-08-28 19:25
#10

#9 Jaha, det med vikten hade jag ingen aning om :) Men man lär sig något nytt varje dag… X)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

hannaahlgren
2016-08-28 19:33
#11

#9 Nu var det endast storleken på just dessa typer av kaniner jag undrade över. Hull har jag koll på haha; är utbildad djurvårdare så har koll på hur man ser och känner hull på alla våra sällskapsdjur😃Men tack för det andra, alltid bra att veta, och självklart vet jag att dessa inte är renrasiga. Renrasiga djur är inget jag vill ha i någon kategori vare sig det är en hund, katt eller kanin då de ofta bär med sig rastypiska sjukdomar.

Djur är vänner, inte mat

Peak303
2016-08-28 20:06
#12

#11 Okej :) På kanin är där inga typiska "rassjukdomar" så som det finns på hund och katt. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: