Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3401 ggr
hannaahlgren
8/27/16, 3:10 PM

Konstigt bajs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Upptäckte precis att en av mina dvv har bajsat väldigt små pluttar. Undrar om detta är normalt eller om det kan tyda på att något är fel? Deras pluttar ser alltid ut som dom ska annars och detta har aldrig hänt innan så blev lite orolig. Tacksam för svar!

Djur är vänner, inte mat

Annons:
Zepp
8/27/16, 3:16 PM
#1

Menna.. det ser ut som hela blåbär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannaahlgren
8/27/16, 3:18 PM
#2

Kanske var en dålig bild, kan lägga upp en där dom ligger bredvid en bajsplutt i normalstorlek.. dom är mini.

Djur är vänner, inte mat

hannaahlgren
8/27/16, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här ser ni skillnaden.

Djur är vänner, inte mat

Trebit
8/27/16, 3:32 PM
#4

De där små "minipluttarna" är blindtarmsavföring, även kallat "nattbajs" (vissa tror att det är vanligare att de bajsar detta på natten, men det stämmer inte), som kaninen egentligen ska äta upp precis när det kommer ut. Det är fullt med nyttiga ämnen och bidrar till ett stabilt immunförsvar. Det kan hända ibland att kaninen missar att äta upp det och då ser vi människor det. I andra fall kan kaninen låta bli att äta det, till exempel om den får en för proteinrik kost. Ser du fler av dessa så bör du kika på halten protein i de pellets du ger (om du ger pellets), men troligtvis är det bara en engångsföreteelse och ingenting att oroa sig över. 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

hannaahlgren
8/27/16, 3:39 PM
#5

Ja för jag ger ingen pellets till mina kaniner dagligen.. endast i träningssyfte och som godis då och då. Så tror inte det har med det att göra. Men tack för ditt svar, hjälpte mycket, nu slipper jag vara orolig!

Djur är vänner, inte mat

ra-17
8/27/16, 10:58 PM
#6

#4 tycker inte det ser ut som "nattbajs". Då sitter de ihop i små "klasar" typ. Ser ut som avföringen kan göra om de får i sig för lite fiber….

Annons:
Trebit
8/27/16, 11:18 PM
#7

#6 Jag tycker det ser ut som blindtarmsavföring, klasarna brukar ju falla isär när de har legat framme en stund. På första bilden är de sådär blanka också.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ra-17
8/28/16, 1:49 PM
#8

#7 Ahh kanske, tycker de brukar sitta ihop rätt bra men. Tänker att natbajs ser ut så här mer men du kanske har rätt. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html

Zepp
8/28/16, 7:13 PM
#9

För alla som inte är väl pålästa kaninägare.. så är kaniner Koprofager.. om ni inte förstod det innan?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koprofag

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannaahlgren
8/28/16, 7:36 PM
#10

#9 jo det har nog vi alla koll på 😉

Djur är vänner, inte mat

Zepp
8/28/16, 7:49 PM
#11

Trodde inget annat heller, men fler kanske är oerfarna kaninägare?

För att inte tala om hundägare som till deras förtvivlan käkar hästbajs.. då vill de inte längre bli slickade i ansiktet av sin hund!😕

Hundar koprofagerar.. dvs de äter främst andra djurs avföring för näringens skull.. varvid man bör kolla så att de inte har någon näringsbrist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: