Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 952 ggr
Stoffse
2016-08-26 14:48

Vissna grenar/kvistar

Bor inne i stan och hade tänkt fixa lite kvistar/grenar till min belgiska jätte. Känns lite fel att gå ut och ta friska grenar. Kan man ge vissna grenar/kvistar som tex blivit avbrutna tidigare eller dött på trädet? Exempelvis från Lönn.

Tack på förhand

Annons:
[RC1393]
2016-08-26 14:53
#1

Man kan, men sådana grenar blir oftast liggande hos mig. Du kan inte fråga en husägare om du får ta grenar när denne beskär träden?

Marsvinsmamman
2016-08-26 18:26
#2

Det är färska kvistar/grenar som kaninen vill ha, eller kvistar som plockats färska och sedan torkats för att hålla tex till vintern. Bark, knoppar och späda skott ingår naturligt i vilda kaniners diet, och serverar du färska genar till kaninen får den både sitt gnagbehov och viktig fibrer och näringsämnen i sig. Lägger du in döda grenar, alltså grenar som redan vid plockning är döda (dvs bruna inuti) så kanske kaninen ändå gnager på dem, liksom de gnager på buren eller en bräda, men det lär inte smaka särskilt gott och innehåller heller ingen näring. Grenar som plockats färska och sedan torkats till vintern kan ha kvar sin ljusa färg inuti och jag skulle tro att de, liksom hö, har kvar en del av sin smak och sin näring

Smultrondraken70
2016-08-26 20:40
#3

Vi får äppelgrenar från en bekant, och har även fått från bekants bekant. Vår senaste omgång fick vi från en vilt främmande farbror som hade beskurit ett enormt äppelträd. Man kan sätta upp lappar i villa områden och fråga runt. Vi har i flera år lyckats få tag på färska äppelgrenar. Vi torkar och så räcker det hela vintern. Folk blir jätteglada att köra allt till tippen bara:))

Smultrondraken70
2016-08-26 20:41
#4

#3 slippa köra allt till tippen menar jag såklart:)

sossos
2016-08-26 23:37
#5

Lille askutt älskar de vissna löven😂

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
2016-08-27 11:52
#6

Min kanin äter alla löv, även de vissna. Men de färska eller torkade är ju de godaste så klart. :)

Jag tycker att #3 ger många bra tips?. Sätt upp lappar eller annonsera i tidningen, eller kolla med bekanta. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Upp till toppen
Annons: