Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 617 ggr
Ninni.
2016-08-23 18:57

När kastrera?

Hej! Jo, som några kanske vet då jag redan gjort en tråd ska Leia och Elliot snart kastreras. Blev på Roslagstull eftersom att det ligger närmast. Men min fråga är när man bör kastrera kaninhonor? Hade tänk mig att kastrera samtidigt som Elliot först (då är de 5,5 månader), men sedan fick vi höra av mälarens smådjursklinik, där Marianne Tornval jobbar, att man helst ska kastrera vid 1-års ålder. Blev då lite förvirrad eftersom att jag aldrig hört detta förut. Tänkte därför fråga er, vet ni vid vilken ålder man bör kastrera kaninhonor?

Annons:
Ninni.
2016-08-24 07:32
#1

Putt

AnnaWallin
2016-08-24 13:00
#2

Är också intresserad av att veta detta då jag har en hona jag vill kastrera så snart som möjligt.

Namiko
2016-08-24 18:35
#3

Har aldrig hört att kaninhonor ska vara över ett år. Jag skulle vänta till 6 månader själv eller tills kaninen har vuxit klart om det är en väldigt liten ras (under 1,5 kg).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
2016-08-24 19:04
#4

Från 4-6 månader ålder kan du kastrera, honor främst från 6 månaders ålder.
1 år stämmer ej!

#3 Varför tills den växt klart? Kastrering påverkar inte växten?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
2016-08-24 21:57
#5

#4 För att det är pilligare att operera på små djur, ingen annan anledning.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
2016-08-25 08:08
#6

#5 dock brukar det vara mer utvecklat innan kroppen är helt utvecklad. I alla fall på hanar vad jag märkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: