Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1084 ggr
[Melbun]
8/21/16, 11:53 AM

Sårskorpa i nacken efter vaccinering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte precis ett sår i nacken på kaninen. Hela pälsen och huden ser torr och fräsch ut utan mjäll, förutom just sårskorpan där i nacken. Han vaccinerades för en månad sen men jag kommer inte ihåg ifall vi pratade om sårskorpor eller bara en lätt svullnad.. Hur som helst är kaninen pigg och glad men jag funderade ifall detta är pga vaccineringen eller något annat.. Någon som varit med att det blir så här? :)

Annons:
Peak303
8/21/16, 12:02 PM
#1

Jag såg de på min bebis igår, fast en svart skorpa. Så jag ska iaf ringa och rådfråga veterinär. Men det är mest för att hon ska vaccineras mot RVHD2 nu på torsdag. Men tror inte det är något farligt. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Melbun]
8/21/16, 12:10 PM
#2

#1 Haha lite samma här. Han ska vaccineras på torsdag nu med så därför undrade jag. Är ungefär en månad och lite till mellan vaccineringarna 😃

[AnimeV4]
8/21/16, 1:18 PM
#3

Vill bara flika in att vi som läser djurvård får lära oss att kaniner har väldigt tunn hud och blöder lätt, så det kanske är det som är boven nu? Bra att kolla upp ändå iallafall. Glöm ej att uppdatera, för jag är nyfiken! Vad fick ni betala för vaccineringen, förresten? 🙂

[Melbun]
8/21/16, 1:28 PM
#4

#3 Ja så mycket vet jag iaf! hehe 😃 Men då borde det väl hänt i början av vaccineringen egentligen när huden går sönder? Nu har det gått 5 veckor och det är först nu det har blivit en skorpa isf… Eller kanske svullnade det lite och så blev det en skorpa efter det? 🤔 Hittade ingenting när jag googlade så det verkade inte vara så vanligt?

Det första kombovaccinet gick på 600kr ish och RVHD2 på torsdag vet jag faktiskt inte för jag har inte frågat men gissar på att det kommer bli 1000kr om inte mer?😃

[AnimeV4]
8/21/16, 1:34 PM
#5

#4 Misstänkte det, men det är alltid bra för de som inte vet om de skulle råka läsa!😃 Ja, det lät ju lite knepigt att det skulle ha tagit 5 veckor för att bli en sårskorpa.

Ouch i plånboken! Men vad gör man inte🙂

[Melbun]
8/21/16, 1:56 PM
#6

#5 Nee precis 😃 Blir ändå lite orolig för att vaccinera honom igen menmen.. Jag får höra med veterinären imorgon :)

Annons:
Peak303
8/21/16, 2:51 PM
#7

#3 Jag betalade 390kr för kombo vaccinet till Nox. Men det var en "akut vaccination" då vi har myxo utbrott här i stan. 

Annars brukar jag betala mellan 200-300kr/kanin för kombo vaccinet. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

emms
8/23/16, 2:27 PM
#8

Mio fick liknande skorpa både efter sin kastrering då han fick vätska i nacken och efter sin vaccination. Båda gångerna satt det kvar ganska länge. 

Ingen aning om vad det berodde på, han verkade inte bry sig det minsta om det, kliade inte och brydde sig inte om man pillade på det. 

Har dock aldrig varit med om att någon annan kanin fått något liknande. Vissa kanske är mer känsliga för något medel och för själva trycket. 

Hoppas någon har lite mer info om det 🙂

Emma

[Melbun]
8/23/16, 3:21 PM
#9

#8 Intressant. Första gången jag vaccinerat min iaf och så blev det så här 🤔 Pratade med kliniken idag och de tyckte det var helt ok att vaccinera. Så länge det inte verkade svullet eller infekterat så var det lugnt. 

Han verkar ha kliat av sig sin skorpa nu iaf, ska försöka kika på den senare då han var så upptagen med att äta hehe 😃

[Melbun]
8/25/16, 7:17 PM
#10

Såg normalt ut efter. Nu är han dessutom vaccinerad mot rhd2 också :) Visste faktiskt inte att smittan redan fanns i Göteborg också men det hade tydligen kommit in en del sjuka kaniner.

torparmimmi
9/2/16, 5:35 PM
#11

Blå Stjärnan i Göteborg tog 550 kr för RVHD2 vaccinet.

Upp till toppen
Annons: