Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 349 ggr
Erber89
8/21/16, 8:27 AM

Träna toalåda

Halloj. Vår grabb verkar vara en envis typ. I alla år jag haft kanin så har jag mer eller mindre direkt lyckats få dem att göra sina behov i sin låda, en stor kattlåda. Nu är min lilla nykomling inte jätte gammal men utifrån hur snabbt det gått tidigare så är jag lite otålig ( kan vara mina gravid hormoner med som spökar är 31 veckor på g) Han kissar i lådan. Men han kissar mer på golvet och i övriga delen av sin bur. Nu är jag en sådan som tror på djur utan bur (Han har en bur men det är öppen hela dagarna och på natten har vi en stor valphage framför så att hundarna inte får för sig någe). Ibland lägger jag tidningspapper utanför buren och han har även en extra toalett. Skulle han göra något på pappret så lägger vi det i toan för att låta lukten locka honom till att kissa där. Har även funderat på att det kan ju ha med könsmogna att göra då han närmar sig 4 månaders. tips? någon?

Annons:
Ninni.
8/21/16, 9:39 AM
#1

Det kanske är så att han tycker lådan står i fel hörn? Du skulle kunna testa att ta bort lådan någon dag för att se om han har något speciellt hörn, så kan du ställa lådan där. Du skulle också kunna testa att byta underlag i lådan, han kanske inte tycker om det du har? Men det kan mycket väl ha och göra med att han börjar bli könsmogen, och då skulle jag kastrera när han blev tillräckligt gammal för det för att se om det blir bättre då. Lycka till!

Erber89
8/21/16, 9:45 AM
#2

Hej Ninni. Ja jag har funderat på att ta lägga spån i hela buren för att försöka identifiera var han kissar mest. Och du har en poäng. Jag bytte nyss från alspån till toaletts papperpellets och det kanske vore en idé att även lägga lite alspån över toalett för att se eller bara byta tillbaka. Han skall kastreras om ca 2 månader då han är 6 månader för allas skull samt att jag ej vill ha bebisar då vi ska ha en till kanin så småningom. Eller bråk. Mycket bra tips?. Tusen takk :D

Upp till toppen
Annons: