Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1007 ggr
Kaninlovers2
2016-08-17 19:22

Gulsot?

Hej, jag har hört talas om gulsot på kaniner de senaste dagarna. Jag bor i Södertälje och undrar om jag kan lägga ut mina kaniner i gräset?

Annons:
Smultrondraken70
2016-08-17 20:23
#1

Bor i Stockholm, har slutat plocka grönt till kaninerna (annat än löv som växer högre upp) på grund av gulsoten. Jag kommer inte att ta ut dom eftersom jag kan undvika det (dom bor inne) tills det finns ett fungerande vaccin. Vill inte ta några risker att få dem smittade, men det är ju upp till var och en. Man har haft fall av kaningulsot så långt norrut som Uppsala om inte längre.

Peak303
2016-08-17 20:43
#2

Det har funnits gulsot(RVHD) på kanin väldigt länge. Men det har kommit fram en muterad version av smittan kallad RVHD2. Där första fallet hittades i Sverige redan 2011. Men nu har den blommat upp ordentligt och finns fall så pass högt upp så som Gävle.

Det finns ett vaccin i Sverige idag, ett kombo vaccin mot RVHD (gulsot) och Myxo (kaninpest). Det går att ställa sig i kö för vaccin mot RVHD2 då det är på väg in i Sverige. Har man inte vaccinet mot typ 1 eller Myxo är det en bra början att boka in detta. 

Annars brukar det hålla sig här nere i Skåne, och upp längs kusterna till ex Kalmar och Göteborg. Men i år har det hittats i Stockholm, Gävle, bit över Vänersborg osv. 

Här är en länk om man vill kolla var fall har uppkommit: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?authuser=0&mid=17zkiz2TEvYYaZSIdK71fM3hWHOc

Visst man ska vara försiktig. Men man ska inte låta sjukdomen begränsa hur vida djuren ska få vara djur. Mina får fortfarande vara ute i hagar och de bor även utomhus året om. Men just nu har jag inga fall mer än ett misstänkt i andra sidan stan för ca 1 månad sedan. Tråkigt nog kan även innekaniner bli smittade då smittan kan sätta sig på kläder, skor, foder, hö sen kan även myggor smitta djuren.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Smultrondraken70
2016-08-17 21:55
#3

#2 mina har bott ute hela sommaren på Öland men brukar alltid flytta in den här tiden på hösten ändå för att bo som frigående innekaniner. Det är inte så att jag tagit in dom på grund av pesten…om det nu lät så. Det skulle jag inte gjort om jag hade möjlighet att ha dom ute året om:)) Tycker kaniner ska bo ute i möjligaste mån, då det är naturligast. Dom kan få gulsot via höet också förövrigt så det går ju aldrig att skydda till 100%. Dock får mina skippa maskrosblad och liknande och hålla till godo med köpta grönsaker och kryddor för närvarande. Kommer att vaccinera även mot den muterade varianten så fort det finns möjlighet oavsett kostnad. Ska prata med min vet på Mälaren smådjursklinik, vet att hon kommer att ta hem det.

Upp till toppen
Annons: