Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1401 ggr
AnnaWallin
8/16/16, 9:50 PM

Kanin som stampar

Hej!

För 10min sedan började min ddv-hane stampa när han satt i buren, jag tänkte direkt att han måste blivit skrämd av något. Sen gjorde han det 2ggr till och bara satt och tittade på mig. Jag öppnade buren och han sprang direkt ut och satte sig under soffan. Nu sitter han där och stampar 1-2 gånger i minuten!

Jag vet att de gör så om de blir skrämda av något eller vill varna för fara, men kan de även bete sig såhär om de har ont?

Annons:
AnnaWallin
8/16/16, 9:51 PM
#1

Han är snart 1 år och kastrerad sedan februari, om det spelar roll. Bor i samma rum men en hona på 4 månader och dom är inte bondade. Hon var i sin bur när han började och det är drygt 2 meter mellan burarna.

Trebit
8/16/16, 11:25 PM
#2

Jag har varit med om liknande med min hane, han blev helt plötsligt jätterädd och stampade och gömde sig, tog kanske en kvart innan han började lugna ned sig. Det var en helt vanlig kväll. Han kan ha känt en konstig lukt eller ljud från grannarna eller liknande, vi brukar skämta om att han ser spöken när han ibland bli sådär (det är ett speciellt hörn i rummet han då undviker så…). Har ingen koll på om de reagerar så på smärta också, men att har de ont så brukar de ju bli lite otrygga, så kanske? Har han inte lugnat sig än så försök locka och lugna med något gott?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnaWallin
8/16/16, 11:42 PM
#3

Han har slutat stampa men hoppar ifrån oss när vi närmar oss. Han har skuttat runt i vardagsrummet med små skutt i taget, så man ser ut som att han verkar ha blivit skrämd av något. Han äter det vi ger honom i alla fall, men ganska försiktigt.

fossingen
8/16/16, 11:47 PM
#4

#0 Han har inte haft ont i magen då? De stampar ofta om de är spända över magen (början till trumsjuka). Annars kanske du rusade in hastigt och han blev rädd, eller rädd för något annat.


AnnaWallin
8/16/16, 11:53 PM
#5

Tanken har slagit mig om magont. Ha. Är väldigt "duktig" på att bita på plastdelen på buren. Har t.o.m. bitit hål i den. Orolig att han ska ha fått i sig plast. Annars brukar plastbåtarna alltid ligga på burbotten.. Han är i alla fall pigg just nu och skuttar runt. Lite osäker mot oss som sagt.

fossingen
8/17/16, 12:35 AM
#6

#5 Om du hör den stampa frenetiskt igen någon gång så känn om magen känns uppblåst. Om den skulle vara det så ge inge mer foder, bara hö o vatten o låt den springa tills den bajsar. 
Vet många kaniner som ätit plast men inte blitt sjuka.


Annons:
AnnaWallin
8/17/16, 2:27 AM
#7

Tack för tipset #6 , ska nog ge honom endast hö för säkerhetens skull i alla fall. Ger sällan godis eller så, men pellets får han morgon och kväll i vanliga fall. Skippar det i några dagar.

Smultrondraken70
8/17/16, 9:37 AM
#8

Vår hane kan börja stampa helt random om man säger så. Ofta vet vi inte vad som utlöst det:/ han brukar sluta efter ett tag, men ibland liksom "fastnar" han i sitt stampande och kan/vill inte sluta. Funkar ibland att distrahera, ibland inte. Han stampade mer än vanligt när de bodde ute i somras speciellt på natten. Då funkade det med att gå ut och lysa in i buren ett tag med ficklampa så slutade han. Dom är lustiga:/

smellcaramell
8/17/16, 4:40 PM
#9

Min hane börjar stampa för ljud(som jag själv inte reagerar på alls) och lukter. Hade brorsan på besök en gång och det tog ett tag innan vi kom fram till att han inte kände igen doften från brorsans parfym så det var därför han stampade.

fossingen
8/17/16, 6:02 PM
#10

De kan börja stampa av småsaker. Vanligast är när man går snabbt förbi och kaninen inte liksom hinner med. Eller ljud/rörelse som är plötsliga. Endel kaniner kan också stampa en två ggr innan de ska sova. De är som sagt roliga men olika individer hela högen :)

En kanin jag har (den på min profilbild) är en väldigt pedantiskt skrutt. Han stampar när man är för högljud. Han stampar 1-2 ggr innan han ska sova (för att man ska vara tystare). Eller om han inte får maten först av alla.


AnnaWallin
8/18/16, 1:17 PM
#11

Ja dom är verkligen roliga dom små söta liven <3 Han lugnade ner sig på kvällen och var som vanligt igen på morgonen. Så det måste ha varit ett ljud eller en lukt som vi inte uppfattade.

Upp till toppen
Annons: