Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 8489 ggr
[Josaemtili]
8/15/16, 9:43 AM

Kaninbur hemmabygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen startade vi vårt burbygge. Då jag själv satt och letade som en tok på nätet efter information kring hur folk gjort tänkte jag därför dela med mig av vårt bygge. Dag 1 började med inhandling av material, tanken är två fack med förvaring under. Måtten för varje fack vi utgått ifrån är 150cm bred, 60cm djup och 60cm bred. Huset kommer bli ca 30x40x60 med en hyllan ovanför. Grundtanken var att förvaringsutrymmet under skulle bli samma storlek som facken men buren blev då så otroligt hög så förvaringsutrymmet blev ca 40-45cm högt plus ben på ca 10cm för att klara min 50cm från marken. Vi har handlat samtligt material på byggmax.

Annons:
[Josaemtili]
8/15/16, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ramarna till varje botten

[Josaemtili]
8/15/16, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ramverket

[Josaemtili]
8/15/16, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ramverket

tiger tok
8/15/16, 6:39 PM
#4

Kul med ny bur! Ska bli spännande att se resultatet!!!

[Josaemtili]
8/15/16, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har golvet kommit på plats. Vi har valt att ha allt skivmaterial i OSB och försöker hitta lösningar på hållbarhet och fukttålighet.

[Josaemtili]
8/15/16, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tak på plats och panelen är påväg. Till tak har vi valt takplåt. Panelen vi valde är z-panel eller baspanel, samma vi har på huset. Nu är buren även ställd på plats och det var lite krångligt med nivåerna då hela vår tomt lutar men tillslut så fick vi allt i våg.

Annons:
[Josaemtili]
8/15/16, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Även baksidan får panel. Vi valde att ha OSB-skiva mot insidan av buren och panel utanpå. Fick för mig att luftspalten mellan de båda ska hjälpa till att hålla fukten ute :) sen blev det snyggare också med tanke på reglarnas placering. Det hade varit betydligt enklare att spika panelen innan vi lyfte den på plats men den väger redan bly så det fick bli såhär.

[Josaemtili]
8/15/16, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Geundmålat det mesta med giftfri utomhusfärg och även påbörjat bygget av husen. Istället för att ha stora klumpiga reglar i husen som tar plats valde jag att använda läkt för att få ihop skivorna den är tunnare och mer lättarbetad

[Josaemtili]
8/15/16, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Insidan är så gott som klar vilket gjorde att Stampe som vår kanin heter fick prov-bo buren. Vi ska även måla hela utsidan och då får han eventuellt vara i gamla buren under tiden. Luckorna är på plats och även div låsanordningar och haspar. Även nätet är temporärt, dvs vi kommer sätta upp svetsat nät inom kort. Det var slut på ÖoB där vi hittat det som billigast. 25m på byggmax kändes lite överdrivet. :) Nu ska även luckorna till förvaringen på och lite "bra-att-ha" lister som vi upptäckt att vi behöver. Återkommer med fler detaljbilder inom kort.

Pollos
8/15/16, 10:12 PM
#10

Bra tråd:) ser fin ut!

[Josaemtili]
8/15/16, 10:31 PM
#11

#4 Det är verkligen super-kul. Roligaste jag gjort på länge :) #10 Tack, hoppas vi ror i hamn detta. Vissa saker har verkligen inte gått vår väg. Mer om det i ett senare inlägg

tixEntry
8/16/16, 6:59 PM
#12

Det ser toppen ut! Bra jobbat!
Jag kanske hade tänkt bygga en bur nån gång inte alltför snart så jag får leta efter mycket bra inspiration och instruktioner. 😃

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[Josaemtili]
8/16/16, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Idag har buren blivit grundmålat runt om, övre facket är också klart vilket gjorde att vår andra ögonsten fick flytta in. Nu är det bara foder och färdigmålning kvar samt dörrar till förvaringen under. Galet lång tid tar det med målning.

Annons:
tiger tok
8/17/16, 7:25 AM
#14

Vad fint det blir!

CelsiusT
8/18/16, 7:55 AM
#15

Blir jättefint. Var har du köpt taket? Är det plåt? Inte för att vara dum nu men man brukar säga att väggarna ska vara enkla (ej dubbla med luft mellan) pga att det ska gå att göra rent så det inte blir nån ohyra. Fukten ventileras ut bra tack vare en öppen sida så inget att oroa sig för. Du skrev nåt om att klara höjden på 50cm från marken. Vad menade du då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[AnimeV4]
8/18/16, 11:03 AM
#16

Vad fint! Byggde själv en marsvinsbur i början av året, så jag vet hur kul det är😃

[Josaemtili]
8/18/16, 12:01 PM
#17

#15 Nu är det visserligen stängt trots dubbelvägg. Skulle ev ohyra dyka upp så kan vi täppa till ännu mer vid behov. :) så det är ingen regelrätt luftspalt egentligen. Läste någonstans att det var en rekommendation eller krav att bodelen skulle vara min 50cm från marken. Därav gjorde vi ett förvarings utrymme där istället för bara öppet på ben. Taket är plåt, köpt på byggmax. Måttet är 1080x2500 så vi klippte den på mitten och la den dubbel i skarven för att göra det så enkelt som möjligt.

[Josaemtili]
8/18/16, 2:37 PM
#18

Sjukt less på att det regnat här i 3 dagar nu vilket gör att jag inte kan måla klart. Idag skall luckorna till förvaringen göras och sättas upp är målet.

CelsiusT
8/19/16, 8:28 AM
#19

#17 det är inte luftspalten som är en risk för ohyra utan just dubbel vägg. Man brukar tex avråda från isolerade väggar av just den orsaken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Josaemtili]
8/20/16, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har äntligen luckorna till förvaringen kommit upp, det är en väldigt enkel konstruktion. Jag valde att endast fästa en regel vid gångjärnet och sedan låta luckan vila mot mittstolpen. Får se hur länge det håller. Kommer visa fler detaljbilder när buren är klar då saker ändras från dag till dag. :) Vårt nya tillskott på den övervåningen har även fått ett underrede till en inomhusbur som golv då han skräpar ner något vansinnigt. Han har inte riktigt lärt sig det här med toaletthörn ännu så han får ha stor låda så länge.

Annons:
[Josaemtili]
8/20/16, 1:39 PM
#21

Buren har även fått första lagret av färdiga färgen då detta är första dagen av 5 med uppehåll och inte regn. *hatar regn*

[Josaemtili]
8/20/16, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Denna typ av låsanordning har vi valt, haken när vi är hemma och vill kunna öppna snabbt och smidigt och låset använder vi när vi inte är hemma

[Josaemtili]
8/20/16, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är nedre luckan vid förvaringen från insidan. Ytterst enkel konstruktion. Håller det inte får vi klura på ngt annat. Endast en hasp som låser de båda luckorna.

[Josaemtili]
8/20/16, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Insidan av luckorna till bodelen har en hel ram så det blir tätt, luckan ligger även med lite överhäng för att inte få drag i glipan. Vår stora herre tyckte att det var jätte spännande när jag höll på och fota buren och öppnade luckor så han ville också vara med på bild. Jag har även satt en liten läkt-bit vid golvet så att all halm inte ramlar ut direkt när man öppnar luckan.

[Josaemtili]
8/20/16, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Till en början satte vi endast en skruv i ramen och sen nät men insåg snabbt att då näten är så spänt så drar det i regeln så den blir sne. Därav förstärkte vi ramen till nätet med vinklar i varje hörn så nu tar den sig ingenstans :)

[Josaemtili]
8/20/16, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här ligger alla foder på tork hoppas de kommer upp imorgon :)

sossos
8/21/16, 10:22 AM
#27

Å vad fin bur! Blir sugen ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
[Josaemtili]
8/21/16, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Idag var det åter igen regn, jag ger upp snart. Den här buren kommer mögla sönder då den aldrig hinner bli färdigmålad. Fodren är uppe nu iaf och det blir sådan otrolig skillnad. I nästa inlägg ska jag försöka sammanställa vad buren gick på.

Adirfen
8/22/16, 1:00 PM
#29

Kommer bli skitsnyggt!

missan´s
8/22/16, 3:02 PM
#30

Åh, fint! Och praktisk med nedersta planet / förvaringsvåningen också 😃

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Josaemtili]
8/27/16, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Har så länge längtat efter att få skriva inlägget "Äntligen färdig" men frågan är om man någonsin blir riktigt färdig. Det känns som om man varje dag kommer på någon liten förbättring eller ändring. Men i det stora hela är den nu klar iaf. Allt är målat (nästan) och alla foder är på plats. Som golv testar vi lite olika just nu. Den lilla kaninen högst upp är bara 12v och har inte lärt sig att gå på låda ännu så han behöver stor låda. Först ställde vi dit underredet till inneburen men det blev väldigt stängt plus att man knappt såg honom pga de höga kanterna. Nu testar vi med IKEAs genomskinliga sänglådor till buren där nere då kanten där inte gör ngt. På övre plan testar vi med locket till samma låda och flera "toaletter" att välja på så får vi se hur det går.

[BunnyTok]
8/27/16, 4:50 PM
#32

Tass!

Vad fint det blir! Finaste buren än så länge🙂

[Josaemtili]
8/27/16, 11:16 PM
#33

#32 Tack snälla, jag är verkligen supernöjd med resultatet. :)

[Josaemtili]
9/19/16, 7:02 PM
#34

Lovade återkomma med pris och har haft lite svårt att sammanställa allt då vi handlat i lite olika omgångar plus att kvitton kommit på vift :) Men allt som allt gick det på drygt 2500kr

Annons:
tiger tok
9/19/16, 9:16 PM
#35

Det tycker jag var överkomligt ändå!!

[Josaemtili]
12/3/16, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Lagom till andra advent fick sötnosarna lite julpynt.

[EM L]
12/4/16, 8:44 AM
#37

#36 Fint!

[Svea&Sabina]2
12/9/18, 4:37 PM
#38

Jag vet inte om den som skrev inlägget finns kvar här på iFokus, men jag vill veta vilka mått husen har. Jag funderar på att bygga likadant hus som är 40cm bredd, höjd spelar ingen roll. Mina honor har 50cm bred hus och jag vet inte om 40cm är litet till en stor hoppkorsning. Jag vill inte att huset ska ta stor plats i buren.

tixEntry
12/10/18, 9:36 PM
#39

#38 Nej, TS finns inte kvar på iFokus, det syns på parenteserna [ ] runt namnet :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: