Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 725 ggr
Kaninhoppare
2016-08-14 12:54

Hägn- ute på natten?

Ska till veckan börja bygga ett "hägn" på gården åt kaninerna, kommer bli ca 64 kvadratmeter åt 2-3 kaniner. Staketet kommer vara byggt av trä, 1,5 m högt och eventuellt brädor överst med nät som går in en bit för att jätten absolut ej ska kunna ta sig över. Kommer även att gräva ner nät en bit i marken. 

2 eller 3 stora burar kommer att finnas åt dem. Hade ni vågat ha dem ute dygnet runt, med burarna öppna? Bor i stan och har sen 9 år tillbaka aldrig haft problem med rovdjur. Katterna här ger sig aldrig på dem heller.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
[RC1393]
2016-08-14 14:19
#1

Jag har inte haft tak hos mina i sommar, och det har gått bra. Tidigare ett år kom dock en hund in och tog min jättekanin, då hade hunden hoppat över 2 m hundgårdsstängsel. Det kan ju hända närsomhelst på dygnet, men hände på natten denna gång. Sommartid hade jag inte varit så orolig eftersom det finns andra lätta byten för förrymda eller vilda rovdjur att ta.

Kaninhoppare
2016-08-14 19:43
#2

#1 Okej, ja olyckor kan ju förstås hända, men den risken får man väl ta om man vill kunna ge dem den friheten. 

En annan fråga, hur blir marken där du har dina? Låter du avföringen ligga och försvinna av sig själv eller försöker du städa upp då och då?

Medarbetare på Jättekanin

[RC1393]
2016-08-14 21:43
#3

#2 Har bara nätat in ett par studsmattsramar som jag flyttar på, så jag städar inte överhuvudtaget, bara släpar ramarna en bit åt sidan när betet är slut. När jag hade fast hägn blev marken i princip barjordad och behövde mockas, men jag hade bara 9 kvm så det var mer begränsad yta än vad du planerar. Ju större desto mindre städning brukar behövas, men jag skulle nog städa då och då med tanke på parasiter.

Kaninhoppare
2016-08-15 20:28
#4

#3 Tack för hjälpen! :)

Medarbetare på Jättekanin

Upp till toppen
Annons: