Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 698 ggr
Nicole  Hemmings
8/9/16, 10:07 AM

Ska jag vara orolig

Hej jag har har haft min kaninunge sen i fredags och jag har aldrig haft en kanin förut.

 när jag köpte henne så köpte jag henne från en uppfödare och då fick jag med foder i en liten påse för jag skulle blanda i det nya fodret sakta.jag ger henne pellets när hon har ätit upp dom, jag blandar i lite mer av det nya fodret då också. men hon tycker om det nya fodret mer så hon petar ut dom och äter dom istället, hon gräver till och med efter dom i matskålen.

 ska kaniner dricka mycket? jag tycker hon dricker väldigt lite jag har både flaska och skål, hon får rent vatten varje dag?!

och hon har fri tillgång till hö men igår när jag fyllde på så fyllde jag den full men det verkar ej som hon har ätit av det idag.

och jag börjar bli orolig för hennes avföring har börjat bli mörkare och lösare her hört att det kan vara livsfarligt om de får diarre????!

och hon gör både 1 och 2 lite överallt i buren förutom i hennes lilla hus och på sitthyllan, kan det hjälpa med en kaninlåda??

Annons:
Pollos
8/9/16, 10:26 AM
#1

Ang pelletsen, skulle inte va så orolig över det, men ge inte så mkt av den nya bara utan öka gradvis, så känns det som skitsamma om hon inte äter den andra sorten eller inte. MEN har den fått diarré, så ta bort allt pellets och grönsaker och låt den bara äta hö och vatten tills magen är bra! Går det inte över, sök vet. Hur mkt dricker hon per dag? Min ena dricker bara nån dl/dag medans den andra dricker betydligt mer så det kan nog vara individuellt, men äter dom mer hö så dricker dom väl mer vatten i regel, så det hänger säkert ihop. Rekommenderar toalåda för enkelhetens skull.

[RC1393]
8/9/16, 10:27 AM
#2

Det är väldigt viktigt att de äter sitt hö och en kanin bör få pellets i begränsad mängd för att förhindra att de äter enbart pellets. Vad är det för ras på kaninen? 

Brukar inte vara ovanligt att de petar ut en sort och inte äter den andra, det jag har märkt då kan hjälpa är att ge pelletsen i en aktiveringsboll. Då blir de så glada att få ut en bit pellets att de äter den, oavsett om det är den godare eller den mindre goda sorten. 

Äter hon inte av höet hade jag avvaktat med att ge mer pellets tills hon äter hö, särskilt med tanke på avföringen. Mörk avföring tyder på brist på fibrer, vilket kommer av att hon inte äter hö.

Hur mycket de dricker varierar, men man brukar räkna med 50-150 ml/kg per dygn beroende på vad kaninen äter och hur varmt/kallt det är ute. 

Ibland kan låda hjälpa, men jag upplever att många ungar och ungdjur gör sina behov lite överallt, tills de är lite äldre och kan hålla sig tills de kommer till sitt bajshörn. Du kan ställa in en låda i ett lämpligt hörn och lägga hennes avföring i den, för att visa vad syftet med lådan är. De brukar fatta galoppen efter ett tag, bara man är konsekvent.

Evilina
8/9/16, 10:50 AM
#3

Det låter som att hon får alldeles för mycket pellets. Om det är en kanin på under 3 kilo skulle jag max ge henne tre matskedar om dagen, gärna mindre. Hö är det allra viktigaste för kaninen att äta, vad köper du för hö? :-)

ra-17
8/9/16, 10:52 AM
#4

Kaniner kan i princip klara sig på hö och vatten. Därför bör man inte ge så mycket pellets, för då äter de pellets isället för hö. De behöver äta hö för att de ska få i sig tillräckligt med fiber så att magen fungerar. Hö slipar även ner kaninens tänder så om kaniner äter för lite hö så kan deras tänder bli för långa. Så var sparsam med pelletsen, det går bra att ge lite (hur mycket varierar bl a beroende på ras) och se till att kaninungen äter hö i första hand. Lycka till och hoppas ni får många fina år tillsammans!

Nicole  Hemmings
8/9/16, 12:39 PM
#5

#1 hon dricker inte så mkt kanske en halv dl

Nicole  Hemmings
8/9/16, 12:40 PM
#6

#2 det är dvärgvädur och lejonhuvad

Annons:
Nicole  Hemmings
8/9/16, 12:41 PM
#7

#3 jag köper hö från en djuraffär i sala som är i papperspåsar, det står att det är från en bonde

Pollos
8/9/16, 1:26 PM
#8

# men testa ta bort pelletsen helt tills hon börjar äta hö. Pellets klarar dom sig utan, men hö är livsviktigt. Hur mkt pellets ger du kaninen?

[RC1393]
8/9/16, 1:35 PM
#9

#6 Då tror jag knappast mer än 0,5 dl behövs, men börja med att inte ge pellets alls tills magen ordnat upp sig, därefter ger du bara några bitar och ökar långsamt upp. Vet inte hur bra ditt hö är, men du kan nog räkna med att inte behöva ge pellets alls när kaninen blir äldre om höet är någorlunda.

Nicole  Hemmings
8/9/16, 2:47 PM
#10

#8 jag ger henne ungefär 2msk

Pollos
8/9/16, 2:56 PM
#11

Ok det räcker säkert sen:) men ta bort det helt tills hon äter höet.

Nicole  Hemmings
8/10/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

tack alla :) är tacksam för er hjälp, hon mår redan mycket bättre!

tiger tok
8/10/16, 6:29 PM
#13

Vad bra 😀 💖

Annons:
Upp till toppen
Annons: