Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 410 ggr
ninor
2016-08-06 22:31

Två av kaninerna sjuka

I onsdags kväll märkte jag att Hermione inte riktigt betedde sig som vanligt. Hon ville inte ha någonting att äta, oavsett vad jag provade med. Hon låg bara och vilade, vilade på helt nya ställen, kissade på golvet, satt ihopkurad etc. Tänkte att det skulle gå över under natten då min hane tidigare haft samma vilket gått över under natten. Hon var dock fortfarande lika dålig på torsdagen vilket så vi åkte till veterinären som konstaterade magatoni, dvs avstannade tarmrörelser. Eventuellt slickat i sig för mycket päls, men det är oklart. Hermione fick dropp, smärtstillande, medicinering och tvångsmatning. Detta har jag hållt på med sedan dess och det är först idag hon är sitt vanliga jag igen, även om hon fortfarande äter mindre än vanligt.

Skulle precis ge kaninerna mat och märker då att hanen ligger och vilar på helt nya ställen, andas fort etc. Känner på magen och den är väldigt mjuk, dvs samma som jag känns tidigare på honom då han haft ont och även på Hermione då vi åkte till veterinären. Verkar som att ven han alltså har avstannande tarmrörelser. Har precis gett honom samma medicinering som Hermione, och ska strax tvångsmata honom också. 

Lång historia men… Någon som har någon teori om hur det kan komma sig att båda blir sjuka samtidigt? Har googlat på kaningulsot men det verkar ha helt andra symptom. Kanske är det bara ren otur? Eller så kanske det beror på att de båda slickat i sig för mycket päls?

Annons:
Upp till toppen
Annons: