Annons:
Etikettallmänt
Läst 2778 ggr
hyzenthlay
8/5/16, 11:28 PM

Hur säkrar ni transportburen i bilen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

     Jag har transportburen Ferplast Atlas 20 Open och undrar hur man bäst sätter fast den i säkerhetsbältet. Jag brukar göra såhär (se bild), dvs sätta bältets "höftrem" precis över "valken" där burens botten och lock går ihop, medan den rem som skall gå diagonalt över bröstet då måste gå bakom buren. Jag är dock orolig för att buren skulle kunna glida ur bältet vid en krock. Finns det något annat sätt? Hur brukar ni andra göra?

     Jag har googlat runt litet, och läser till min fasa följande på http://hittekatter.ifokus.se/articles/4df3694dd4ebea3b1600292d-sakra-transporter-av-katter :

"Att sätta fast ett säkerhetsbälte runt buren kan istället ha motsatt effekt beroende på hur buren är beskaffad. De flesta transportburar kan krossas av bältet i den kraft som blir vid en krock."

Man rekommenderas istället att sätta transportboxen på golvet i bilen, men för att boxen skall få plats på golvet måste man skjuta fram det främre passagerarsätet maximalt, och då får bara föraren plus EN baksätespassagerare plats. (Dessvärre är vi tre människor i familjen.)

     Jag vet att de flesta utställare transporterar sina kaniner i minimala trälådor som knappt är större än kaninen själv och därför egentligen är olagliga, men de utgör samtidigt ett betydligt bättre skydd vid en krock. De mycket erfarna och kloka uppfödarna till vår kanin berättade att de en gång tvingades göra en kraftig panikinbromsning för ett rådjur, och att alla kaniner som satt i vanliga, stora transportboxar omkom, medan alla i minimala trälådor klarade sig oskadda.

     Är det någon som provat en sådan här, dvs Kurgo Carrier Keeper?

http://www.kurgo.com/pet-carrier/carrier-keeper/

"Best of all, it works with any carrier that fits on your car seat, utilizing the car’s seatbelt as a restraint. You simply slip the seat belt through both Carrier Keeper straps and then secure around your dog crate." Jag måste vara korkad, för jag förstår faktiskt inte alls hur den skulle kunna fungera. Borde inte buren lätt kunna rotera kring sin egen längsaxel vid en volt-krock? Banden kan väl inte ha så mycket friktion gentemot säkerhetsbältets band, så att säga?

     Hur brukar ni lösa era biltransporter? Är det någon här på iFokus som vet vilka krafter en vanlig transportbur av plast tål? Är transportburens funktion egentligen bara att djuret inte skall hoppa omkring löst i bilen och distrahera föraren, eller ger den något skydd alls vid en krock? Är de vanligaste typerna av transportburar i plast kanske bara avsedda som praktiska "bärväskor" som skall förenkla när man åker buss/tåg? Invaggas vi djurägare i falsk säkerhet när vi sätter våra älsklingar i bilen i en skör plastlåda?

     Tack på förhand för tips? och synpunkter / Kerstin

Annons:
CelsiusT
8/6/16, 8:16 AM
#1

Plastlådor ger ingen säkerhet alls vid krock. Det är som du beskriver en praktisk bärväska och för att kaninen ska sitta still. Att sätta fast med säkerhetsbälte gör att du inte får den tunga klumpen (som den blir vid inbromsning i hög fart) i ryggen/fram i rutan. Så det handlar bara om lastsäkring för människor i och utanför bilens skull. För att buren ska hålla sig så hel som möjligt vid en krock bör inget bälte involveras ovh den bör stå bakom ett helt skydd. Tex bakom passagerarsätet på golvet, eller framför passagerarsätet på golvet funkar också (så övriga i familjen får sitta bak). Eller, om du har kombi, i bagaget längst fram mot ryggstödet. Ju mindre låda desto säkrare för kaninen då den inte kastas iväg lika långt vid en krock. Likaså med din avlånga låda så ska den alltid stå på tvären i bilen (så som den gör på bilden) för då åker kaninen mot väggen i sidled vilket blir kortare sträcka än om den stod längs med färdriktningen och säg att den sitter längst bak i buren, då far den hela vägen fram. Att det heter transportbur betyder bara att man kan transportera kaninen i den (dvs förflytta kaninen, tex promenera med den). Det säger inte att buren är godkänd att klara en krock varken i bil, buss eller tåg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
8/6/16, 8:17 AM
#2

Transportbur är bara till för att kunna förflytta kaninen utan att man ska bli riven, tappades o den springer bort eller liknande. Har alltså inget med transport i bil att göra :)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
8/6/16, 8:33 AM
#3

Säkrare på golvet fastspänt :)  Eller i bagaget fastspänt. Eller ja så att den inte kan flytta sig i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
8/6/16, 9:07 AM
#4

#3 ja och gärna fastspänt med lastnät om man har plastbur.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
8/6/16, 10:39 AM
#5

#4 Ja om man kan är det bäst med lastnät :) Nere på golvet mellan säterna blir det dock svårt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
8/6/16, 12:27 PM
#6

#5 många bilar har förankringskrokar där på golvet i samband med infästning av stolen. Däri är det lämpligt att fästa ett sådant lastsäkringsnät. Däremot kan det vara svårt i bagaget för där sitter ofta krokarna ute i sidorna så där passar det sällan särskilt bra med burens storlek.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Fridaaaa
8/6/16, 12:31 PM
#7

#6 Ja vissa bilar har, min har inte trots att det är 2006 :/ Märkte det när vi skulle ha barnstol där nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
8/6/16, 1:56 PM
#8

#7 brukar ju gå att göra på samma sätt som när man fäster en barnstol då, att fästa runt den skenan som stolen löper på. På viss avokar är inte heller den frigående och då kan man säkra om sätets infästning i skenan. Brukar gå att hitta nåt att sätta fast nätet i. Brukar dock vara svårare i bagaget att verkligen sära. För lagens skull, dvs trafiksäkerheten så räcker det med lastgaller och buren lös. Men för kaninens skull är det bra om buren är förankrad. Men det är ändå ingen garanti eftersom buren inte garanterat håller. Och som sagt, inte säkra med bilbälte iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
8/6/16, 2:03 PM
#9

#8 Ingen aning, jag skötte inte det med barnstolen. Jag har noll koll på det med skenorna och det med :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Adirfen
8/6/16, 4:36 PM
#10

Jag min bur i knät. Funkar för mig :)

tixEntry
8/6/16, 4:53 PM
#11

#10 Samma här :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[RC1393]
8/6/16, 5:39 PM
#12

#10 #11 Hur gör ni vid kraftig inbromsning/krock? 

Jag har mina i bagaget, men jag har flera stycken så de kilas ihop i varandra. När jag kör fler än 4-5 st har jag transportlådor, som också kilas ihop i bagaget.

Fridaaaa
8/6/16, 5:41 PM
#13

#10 & #11Dock inte lagligt. De måste vara säkrade, vilket det inte räknas i famnen
Samt skyddar inte kaninen någonting

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tixEntry
8/6/16, 8:05 PM
#14

#13 Hoppsan 🤐

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Smultrondraken70
8/7/16, 10:05 AM
#15

Har dom i transportbur i bakluckan med lastnät, har stor kombi. Packar så att buren inte kan röra sig vid krock eller inbromsning.

Upp till toppen
Annons: