Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2616 ggr
Pollos
8/5/16, 9:47 PM

Död kanin hjälp!

Hittade en unge död i buren nu, dom är 3 veckor nu drygt. Misstänker självklart rvdh-viruset (Borås). Vad ska jag göra? Vad finns det för tecken på detta?? Vad gör jag med kroppen/buren där de andra ska sitta sen igen?

Annons:
Pollos
8/5/16, 10:03 PM
#1

Nu har jag tagit ut de andra kaninerna ur buren och såg då att ungen inte är död men den ligger på sidan och krampar, vad jag förstått är detta tecken på kaningulsot? Är de andra dödsdömda nu med då?

Agafia
8/5/16, 10:40 PM
#2

Ring en smådjursveterinär .

Pollos
8/5/16, 11:12 PM
#3

Finns ingen jourveterinär i stan :/ pratat med agrias veterinär men det gav inget direkt.

ra-17
8/5/16, 11:16 PM
#4

Vad jag förstått så är gulsot smittsamt så OM det verkligen är de, så är de nog stor chans att resten är smittade också. Beklagar o hoppas de inte är gulsot. Styrkekramar!

Pollos
8/6/16, 12:31 AM
#5

Ungen dog strax efter jag skrev senast.. Den ligger nu i en kartong här ute tills vidare. Det var hemskt att se den lida, så det känns skönt att den fick somna in fort. Buren är städad och de andra har fått flytta in igen. Mamman letar efter den :( Håller alla tummar för att de andra klarar sig nu.. Min sambo kollade ungen och såg att den hade löst bajs i rumpan. Teorier om det?

Trebit
8/6/16, 8:13 AM
#6

#5 Kaninungar kan dö av en mängd anledningar, det behöver inte vara gulsot bara för att det sprids just nu. Hade ungen dessutom haft diarré så kan den ha dött av en bakterieinfektion eller liknande. Kramper kan likaså också uppstå vid en mängd sjukdomar hos kaniner. OM det skulle vara RVHD/RVHD2 så har troligen resten av kaninerna smittats, är det inte det så kan de klara sig. Kan tyvärr inte ge dig några kloka råd i den här situationen, det är nog bara att vänta och se.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
CelsiusT
8/6/16, 8:40 AM
#7

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pollos
8/6/16, 9:08 AM
#8

#6 Jag fattar ju att det kan va något annat, men just i stundens hetta var jag säker på att det skulle vara gulsot bara för att det är det man är rädd för, speciellt när det finns i trakterna :/ men när jag tänker efter nu så tror jag inte att det var det ändå, med tanke på att jag vart väldigt noga för att inte få in nåt och nu när jag tänker på det, var det nog mer så att den låg ner av utmattning/förlamning än av kramper. Den skrek inte heller när den dog..ska strax gå ut och titta i buren, peppar peppar. #7 Tack, har nog redan läst allt jag kan komma över :)

Pollos
8/6/16, 10:30 AM
#9

Två till döda idag :( hoppet är inte högt nu..

farvendal
8/6/16, 10:39 AM
#10

Behöver inte vara gulsot. Parasiter tex är vanligt hos kaninungar. Skicka in till SVA om du vill veta.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Pollos
8/6/16, 11:17 AM
#11

#10 om det är parasiter, finns det då något man kan göra för de två ungarna som hittills klarat sig?

tiger tok
8/6/16, 4:11 PM
#12

Flytta alla kaniner till en plats där dem aldrig varit och försök göra buren så steril som möjligt!

Peak303
8/6/16, 4:16 PM
#13

Jag förlorade 3 av mina 4 ungar här om året. Detta handlade om någon bakterie av något slag som de hade i sitt system. Åk till en veterinär om där är någon unge kvar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Pollos
8/6/16, 4:41 PM
#14

#13 menar du att det kan gå att behandla, eller för avlivning? Har vart i kontakt med djursjukhuset idag, hon var nästan 100% säker på att det var gulsoten, eftersom den härjar här nu, men jag vet inte. Fick rådet att det inte går göra något, mer än att stödmata vid tecken på svaghet. Problemet är att när man märker av det är dom redan halvdöda.

Pollos
8/6/16, 4:41 PM
#15

#13 menar du att det kan gå att behandla, eller för avlivning? Har vart i kontakt med djursjukhuset idag, hon var nästan 100% säker på att det var gulsoten, eftersom den härjar här nu, men jag vet inte. Fick rådet att det inte går göra något, mer än att stödmata vid tecken på svaghet. Problemet är att när man märker av det är dom redan halvdöda.

Pollos
8/6/16, 5:34 PM
#16

Köpte nytt hö i veckan och funderar nu på om det skulle kunna vara något fel på det. Har luktat på höet och inte märkt att det skulle vara dåligt, men ändå. Borde jag kassera höet?

fossingen
8/6/16, 5:40 PM
#17

#16 Kan vara bakterie eller parasiter och då är de förmodligen i de andras system redan, du kan pröva rengöra så gott och väl du kan. Visserligen går vissa att bota, men det är svårt att ta tester och sådant på 3 veckors ungar, man får gå för det mesta efter symptomen vid sådana behandlingar. Ring och rådgör med veterinär.


tiger tok
8/6/16, 8:27 PM
#18

Ge dem inte det höet, ge något annat hö som inte kommer från riskzoner och se om någon mer kanin går bort! Om det beror på höet så kan dem inte bli värre i alla fall!

Pollos
8/6/16, 8:43 PM
#19

Får köpa en påse hö på Ica nu.. Vet ju visserligen inte vart det kommer ifrån, men bättre än att ge det jag har hemma iaf.. Det värsta är att jag tyckte alla kaniner såg lite hängiga ut tidigare idag, alltså även den som sitter helt skild från de andra. Ska strax hem nu, håller tummarna för inga fler dödsfall.

Peak303
8/6/16, 9:03 PM
#20

#15 När jag åkte in med mina 2 som då var kvar så var en av dem riktigt slö och fick därför i sig vätska mm. Men tyvärr var inte den veterinären så kunnig och hade antagligen ingen erfarenhet av kaniner. Kaninungen dog samma kväll på samma sätt som sina 2 syskon. 4e ungen åkte jag in med till fågelkliniken dagen efter. Visade sig att han hade ex maskägg i bajset. Han fick medicin för ifall att där fanns fler bakterier eller parasiter i honom. Han klarade sig otroligt nog! 
Såg sedan mask i hans bajs 1 månad senare och då var det igång med avmaskning.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Agda
8/7/16, 4:16 AM
#21

Hade de andra två döda ungarna också löst bajs i rumpan? Får de kraftig foder (d.v.s. hög proteinhalt), eller får de gräs? Höet du köpte kan ha varit kraftigt. Kaninungars magar är väldigt känsliga, då kan något nytt i matväg som introduceras för snabbt bli dödligt för dem. Även om de äter mycket pellets och lite hö kan göra dem dåliga i magarna.

Pollos
8/7/16, 9:28 AM
#22

#21 nej har inte sett diarré på dom andra.. Dom har inte smakat så mkt pellets, och höet var fjolårets, så tror inte det var för kraftigt, isåfall tvärtom. Inget gräs har dom fått heller :/ usch det är så ledsamt, det blir nog till att skicka på obduktion. Dom var så pigga och fina ända tills jag hitta dom döda/döende :(

Pollos
8/7/16, 12:05 PM
#23

Nu är tyvärr alla ungarna borta :( vila i frid. Kommer att gå vidare med det här nu iallafall, för det känns uppenbart att något måste ha hänt. Har inte fått någon veterinärhjälp trots att jag ringt till flera ställen, bara "avvakta". Självklart att detta ska hända på helgen. Nu funderar jag på om jag bör kräva att få åka in med mamman idag och ta prover eller om jag ska vänta och istället skicka en unge på obduktion för att få svar. Råd tas gärna emot! Veterinärerna här omkring verkar inte vara pigga på att hjälpa till med kaniner öht, hade det varit ett annat djurslag hade det låtit annorlunda..!

Irmelinis
8/7/16, 12:22 PM
#24

Så sorgligt 😢 😢 Jag beklagar verkligen. 
Det är så hemskt att kaniner inte har samma "status" som sällskapsdjur. 

Skicka på obduktion, tycker jag. Sätt mamman i karantän.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Pollos
8/7/16, 1:07 PM
#25

Tack! Håller med.. Liv som liv. Ja det kanske är det bästa :(

Smultrondraken70
8/8/16, 2:49 PM
#26

Först vill jag bara beklaga att du förlorade kullen, verkligen jättetråkigt:( sen en fråga: Har du testat någon av dina kaniner för Koccidier? Inte ovanligt att vuxna kaniner är bärare utan symtom. Har precis själv haft problem med Koccidier på mina kaniner. Det är ju en vanlig parasit men små kaninbebisar klarar den ofta inte. Koccidier kan ge varierande symtom. Finns olika varianter som angriper kanin, kan gå både på matsmältningssystemet och levern. Det här kan du säkert redan, ber om ursäkt i sånt fall:) men om jag var du skulle jag till att börja med skicka in ett " kolla masken" test för smådjur, på kaninmamman för att utesluta parasiter som Koccidier, om du inte redan har gjort det. Köps på Apoteket. Koccidier behandlas med Baycox, Ofta med bra resultat om man tar det i tid.

Pollos
8/8/16, 3:12 PM
#27

#26 tack för svaret, det är alltid skönt att slippa spekulera ensam. Men tråkigt att höra att du haft problem, hoppas det löser sig för dig! Har själv funderat på coccidios och ska skicka in träckprov på onsdag samtidigt som jag ska in med mamma kanin på undersökning och ev vaccinering. Hoppas verkligen att man får några svar, det har vart en deppig helg :/

Annons:
Smultrondraken70
8/8/16, 4:00 PM
#28

Ja jag förstår det:(( Jag tog ju en omplacering som var full med Koccidier och hade rätt vaga symtom, tog således lite tid innan vi avslöjade vad der var för fel på honom…Har som tur var bara 2 kaniner. Båda är behandlade med Baycox och de sista träckproven jag skickade var rena:) tilläggas kan att omplaceringen hade massförekomst av kaninens Koccidier i blandflora och även angrepp på levern. Dock risk för återfall så proverna ska tas om. Baycox verkar dock vara som det man behandlar kanin med och det funkade uppenbart. Berätta gärna hur det går!

Pollos
8/8/16, 5:30 PM
#29

Okej :/ bra att det fungerade, håller tummarna att det inte kommer tillbaka! Har du sanerat före eller efter du påbörjade behandlingen? Båda kaninerna jag har kvar nu är omplaceringar och var både skitiga och smala när jag fick dom, så parasiter hade inte förvånat alls..

Smultrondraken70
8/8/16, 6:32 PM
#30

Hade först kontakt med både SVA samt Vidilab eftersom Koccidier är ytterst svårsanerade. Jag har hyfsad koll nu och mängder med bra tips? samt vet även vilket medel som är verksamt och vad som inte funkar:/ delar gärna med mig om det blir aktuellt för dig. Men för att svara på din fråga så flyttade vi kaninerna till en ny ren bur samt till ny mark när vi påbörjade behandlingen. Vi behandlade först i 3 dagar, flyttade kaninerna till transportbur, sanerade allt, dom flyttade tillbaka 3 dagar utan behandling, sanerade, gjorde ny behandlingsomgång på 3 dagar, sanerade igen. Dom bor ute på sommaren och är frigående inne på vintern så vi har städat och sanerar inne som galningar också:/

Pollos
8/8/16, 7:57 PM
#31

Okej, tar gärna emot tips? om det visar sig :) Det är väl ingen ide att fundera på det än kanske, men har svårt att släppa detta. Känns som hela lägenheten är full med baciller, trots att jag städade som en galning efter ungarna dog. Det är också lite problematiskt att honorna inte går ihop längre och vi har bara två burar :/

Smultrondraken70
8/8/16, 8:30 PM
#32

#31 ta det om det nu skulle visa sig att det är så:/ det behöver ju inte alls vara Koccidier. Förstår din obehags känsla. När jag fick reda på att Kasper hade Koccidier och jag dessutom hade satt ihop honom med vår ögonsten Mollly, mådde jag riktigt dåligt…:/ Jag håller tummarna att träckproverna är utan anmärkning på din hona. Skulle det visa sig vara Koccidier så stöttar jag dig med alla tips? jag har. Har själv varit tvungen att lösa en massa logistiska problem:/

Pollos
8/9/16, 8:04 PM
#33

#32 förstår att det måste va jobbigt :/ tack för stöttningen, får hoppas vet kan hitta något imorgon så jag kan få ro :) Köpte nytt hö förra måndagen och inbillar mig att det kan ha vart nåt fel på det, men visst borde det gått fortare om det hade handlat om dåligt hö?

Smultrondraken70
8/9/16, 9:51 PM
#34

Med tanke på att kaniner har så snabb ämnesomsättning och rotation i systemet så att säga, kan jag inte tänka mig att det tar många timmar innan kaninen känner av dåligt hö efter att ha käkat det:/ men det är bara en gissning….

Annons:
Pollos
8/10/16, 2:18 PM
#35

Veterinären uteslöt både gulsot och dåligt hö. Hon trodde snarare att det handlade om antingen coccidier eller att mamman inte var redo för en ny kull så att de inte fick tillräckligt di eller blev dåligt utvecklade i magen. Får se vad träckprovet visar.

Smultrondraken70
8/10/16, 3:44 PM
#36

#35 håller tummarna att ni slipper Koccidier.

Smultrondraken70
8/13/16, 8:05 PM
#37

Hej, hur har det gått?

Pollos
8/14/16, 9:26 PM
#38

Hej! Inga koccidier, så vi får nog aldrig svar på vad som hänt. Men skönt med positiva besked. Hur har det gått för er?

Marsvinsmamman
8/14/16, 9:52 PM
#39

Ursäkta att jag kapar tråden lite med en fråga om träckprov: när man ska samla ihop avföring att skicka in i kolla-masken-kitet - kan man ta pluttar från marken/toan/buren även om det fastnat lite spån eller torv eller sand på dem, eller måsta man låta kaninen bajsa på rent underlag och därefter samla pluttarna?

Pollos
8/14/16, 9:55 PM
#40

#39 Jag tror det går bra, men det ska vara färsk avföring, så det är väl bra om man rengör buren och tar dom första pluttarna som kommer. Vi har toalätt kattströ i toalådan så bajset blir inte spånigt då.

Marsvinsmamman
8/15/16, 10:33 PM
#41

#40 Oki. Tack för svar! 🙂

Annons:
Smultrondraken70
8/16/16, 12:38 PM
#42

#38 Skickade nya träckprov till Vidilab för ett par veckor sedan och dom var helt rena🙂Inga koccidier kvar efter behandlingen. Proverna ska dock tas om om någon månad, har dom Koccidier igen, så bryter jag ihop.. Har tagit veckor att sanera allt och blivit dyrt eftersom vi fått slänga så mycket. Skönt att ni slapp Koccidieeländet!

Upp till toppen
Annons: