Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 926 ggr
densnyggamoroten
2016-08-05 19:18

Behöver hjälp till min hermelin.

Hej! jag har köpt en hermelin hane på 6 månader. Han är dock lite svår. Han har bitit mig och så fort jag tar matskålen eller sträcker in handen långt in i buren för att t.ex byta toalett-låda så hoppar han i full fart som om han vill attackera mig😕 Men om man bara håller fram handen vill han gärna lukta och så, men han tycker sådär om att bli klappad. Vad tycker ni att jag ska göra? har någon något tips? eller känner igen sig? Iallafall tacksam för svar inom kort ❤️

Annons:
Linjen
2016-08-05 22:27
#1

Låter du honom hälsa och lukta på dig innan du gör något i buren? Eftersom du skriver att han gärna luktar på dig om du sträcker ut handen kanske det går bättre om du gör så innan du tar matskålen eller toalådan. Men du kanske gör så redan. Är han inte kastrerad kan det ju vara en revirmarkering också. Då kanske det hjälper att kastrera honom. Annars är jag inte särskilt van vid kaniner som bits, men jag tänker att han är osäker och rädd?

densnyggamoroten
2016-08-06 13:14
#2

Tack för svaret! Jag ska verkligen testa detta!👍🏻👍🏻💓

VictoriaBun
2016-08-06 19:28
#3

Det är antagligen bara revir markering, så länge din kanin inte biter dig när han springer emot dig så bry dig inte om honom. Mina nuvarande kaniner som är 2 hermelin syskon är snälla, dem hänger alltid ut för kanten på morgonen när jag skall ge dem mat. Du skulle kunna testa att ge honom en pelletsbit innan du tar upp matskålen, han skulle bli upptagen med att äta istället för att fokusera på att du tar upp hans matskål. Det kan även bli en signal på att du nu skall ge honom mat, utan dig så år han ju inget.

Det där med att han inte är så klappvänlig är helt okej, det är något som du måste leva med. Mina hermeliner är som natt och dag, den ena är verkligen inte sugen på att bli klappad på, hon är även lite mer rädd av sig medan den andre är mer förtjust i det och hoppar sällan iväg, hon är även den som är mer framåt riktad. Tid, tid, tid är vad som behövs.. Klappa honom då och då så han vänjer sig med att du inte är farlig. Jag försöker klappa min rädda kanin minst en gång varje gång jag öppnar buren, så att hon kan försöker lära sig att jag inte är en fara.

Upp till toppen
Annons: