Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1640 ggr
MsSallylover
2016-07-31 16:31

Kanin gått i fästingbo?!

Kom idag hem från en veckas semester, och upptäckte att min utekanin har fullt med pyttesmå fästingar, dom är överallt men mest runt ögonen. Jag antar att hon gått in i ett fästingbo. De flesta fästingarna kryper bara, men såklart blir jag orolig och undrar vad jag kan göra, om det finns något jag kan göra? Någon som varit med om något liknande? Mycket tacksam för svar!

PS: Fästingarna är alldeles för små och många för att sitta och plocka dem en och en…

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
tiger tok
2016-07-31 16:33
#1

Försök borsta bort dem med en borste? Och håll koll och plocka bort dem som sätter sig fast!?

Agafia
2016-07-31 16:34
#2

Kamma /borsta bort det som går , ta bort de som sugit sig fast så fort du kan .

Therese
2016-07-31 16:37
#3

Min hund gick förmodligen också i ett fästingbo för en vecka sen. Lite lättare med hund kanske men ändå..

Jag ställde honom i badkaret, kammade med schampo i samtidigt som jag duschade honom och fästingarna bara åkte ner i avloppet, hur många som helst! (Har långhårig hund). Efter två schamponeringar men ordentlig kamning så plockade jag 20 fästingar på honom.

Hur är det med kaniner och vatten? Fästingarna liksom spolades bort, vet inte hur jag hade fått bort alla annars, för som du sa är de väldigt sm, och de är snabba.. Och fruktansvärt många!

MsSallylover
2016-07-31 16:44
#4

Jag ska försöka så gott det går #1 och #2, men somsagt kommer det nog vara ganska omöjligt att ta alla… 

Jag hade gärna duschat henne #3, men det är inte så bra för kaniner och jag tror det hade stressat henne för mycket tyvärr…

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

MsSallylover
2016-07-31 16:45
#5

Och hur bör jag göra runt ögonen? Där sitter extremt många och jag vill ju inte borsta där

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Therese
2016-07-31 16:47
#6

Förstår det, så nu har jag lärt mig något nytt! Testa att ta en mjuk borste vid ögonen? =)

Annons:
tiger tok
2016-07-31 16:47
#7

Försök borsta med en mjuk borste alternativt ta på dig handskar och försök klappa bort dem?!

Agafia
2016-08-01 00:28
#8

De runt ögonen har de sugit sig fast måste du ta bort dom med en fästingbortagare . Finns att köpa på Apoteket annars ring en veterinär snarast .

Ulvelin
2016-08-01 13:46
#9

Man kan ta en lus kam och kamma igenom över allt

Upp till toppen
Annons: