Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1676 ggr
EmmaLisaH
7/30/16, 6:52 PM

Hur ska selen sitta?

Hur ska selen sitta? Jag har en H sele till min kanin men jag undrar hur tajt den ska sitta runt hals och bröstkorg. Och om den sitter lite för löst kan kaninen lyckas smita ur den när man är ute och hår?

Annons:
[Lollo 97]
7/30/16, 8:00 PM
#1

Om den är för stor kan kaninen rymma. Men det ska vara så att man får i mellan ett finger mellan bandet på selen och kaninen :)

LadyDumleBunny
8/1/16, 4:34 PM
#2

Ungefär att man kan få in två fingrar!😀

Hime-chan
8/1/16, 11:36 PM
#3

Nä du vänjer din kanin vid selen, setill att göra det under en längre tid innan du ger dig ut. Runt halsen ska den sittaså tajt att den inte slinker över huvudet om kaninen försöker få av den. Men inte så tajt att den stryps. Så mellan i till 2 fingrar brukar bli bra. Bröst delen ska sitta ngt tajtare. Fas 1 Låt din kanin vänja sig vid att ha selen på sig, i trygghet hemma. Gör detta under minst 1 till 2 veckor. Börja med dom första 2 dagarna ha selen på i 5 till 10 min när kaninen springer lös inne. Sedan öka till 20 min upp till 1 timme dag 3 och 4 håll kaninen under uppsikt hela tiden, så den inte fastnar i ngt. Om kaninen slappnar av och beter sig som vanligt, kan du gå vidare till fast två. Fas 2 Runt dag 5 till 7 Fäst kopplet i selen och låt det släpa med kaninen, håll inte i det. Låt kaninen få springa om den blir rädd. Om den inte lungant ner sig efter några minuter, förläng fas 1" . Om kaninen är lungan, kan du börja vänja den vid att du håller i kopplet. Försök undvika att den drar i det, och håll kopplet upprätt från golvet, bort från huvudet, så att det inte hamnar mellan benen eller under magen, eller ger kaninen chansen att bita av det. Ta med din kanin i selen och utforska något/några rum som kaninen inte varit i tidigare, och försök lära den att inte blir rädd när det tar "stopp" i kopplet. Många kaniner kan få panik av det. När detta går bra gå vidare till fas 3 Fas 3 ( vanligast runt dag 8 till 11) Vänj kaninen vid att lägga sig ner raklång (typ platt) med mellan rumm mellan fram och bakben, när du ska ta upp den. Se till att inte kopplet blir intrasslad under kaninen. Lyft kanine, genom att stödja fram och bak del. När du lyfter framdelen , låt din hand stödja kaninen med tummen. på ena sidan av halsen och pek och lång fingrarna om andra sidan , ring och lillfingeret stödjer bakom ena frambenet. Andra handen stödjer under mage och bakben. Stödj sedan mot din mage/ bröst. Tex om du lyfter från höger sida, använd höger han för att stödja fram delen, och vänster kommer in underifrån för att stödja bakdelen. Hoppas detta kom till hjälp… (Hoppas du förstår) detta sett, kan inte kaninen slänga sig ut ur din famn. När din kanin är lungan vid detta är den reda att gå ut. Oftast om man bara tar på en sele och går ut, kan en kanin få panik. Det är inte alla kaniner som gillar att gå i sele. Min tös älskar det dock. Fast tog lite tid att hitta en sele som hon gillade, slutade med att jag fick göra en själv.

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

EmmaLisaH
8/2/16, 3:47 PM
#4

Tack snälla för hjälpen:))

Upp till toppen
Annons: