Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2487 ggr
LillaSigne
2016-07-27 17:08

Kanin i bod/lekstuga värme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaniner bor i lekstuga men satan så varmt de blir där ibland! Hagen utanför har inte tak så har låtit kaninerna vara i den här dagstid de senaste dagarn. Hur gör ni i värmen?

Annons:
thenameless
2016-07-27 17:18
#1

Sätt tak på hagen? Be pappa om hjälp

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fia9000
2016-07-27 17:30
#2

Om det finns ett fönster så kan du öppna det för att få in lite luft. Annars kanske du kan ha dörren öppen med ett kompostgaller för? Det brukar jag göra och det funkar bra så länge man har en kanin som inte rymmer. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

LillaSigne
2016-07-27 17:54
#3

#2 har skyddsnät på fönstret så de står öppet dygnet runt men blir väldigt varmt ändå, har "tyvärr" en liten rymmare också hehe hon har lyckats rymma några gånger men hittar henne i morotslandet xD

Smultrondraken70
2016-07-27 20:33
#4

Du kan ju alltid frysa in petflaskor med vatten när det är som varmast, fast det kanske du redan gör? Jag brukar linda in den frusna flaskan i en bit fleece så håller dom sig svala läääänge och det blir heller inte så fuktigt när de smälter. Kan ha 3-4 flaskor på 1,5 liter samtidigt till 2 kaniner, som jag lägger in direkt på morgonen. Brukar lägga flaskor där jag vet att kaniner ligger och vilar när det är varmast på dan. Tror att det svalkar iallafall en del eftersom de gärna ligger mot flaskorna. Kan ju iallafall funka som nödlösning i lekstugan tills ni fixat på bättre sätt..

[MiraForever]
2016-07-27 21:37
#5

Ha en gallerdörr bakom den vanliga dörren. Som du kan öppna då:) Samt att du bygger så en kanin inte ska kunna rymma.

eelliieeee
2016-07-28 09:09
#6

Mina kaniner bor i en bod som det också blir väldigt varmt i. Jag har en fläkt i dörröppningen som går morgon och kväll. På dagarna är alla ute i mina extraburar som jag flyttar dit det är skugga. En av kaninerna bor dock i källaren under dagarna för att han mår så dåligt att värmen. Provade att ha fläkten på hela dagen för att se om det blev svalare i boden men det hjälpte nästan inget när det var som varmast. Det bästa är nog att låta kaninerna vara ute i en hage/bur med tak så att dom kommer bort från värmen. Du måste ju inte bygga ett tak, det räcker med t.ex. lastnät eller kompostgaller som du lägger över. :)

Annons:
LillaSigne
2016-07-28 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den rasthagen på bilden innan har tak, där kan de inte rymma och de är skugga nästan hela dagen annars hänger jag en filt på olika sätt så de blir skugga iaf minst halva ^^ att fixa en extra galler dörr låter dock som en bra idé, så kanske jag kan göra :D Är ju dock inga problem o låta dem va i andra rasthagen varma dagar, de verkar trivas där också ^^

Upp till toppen
Annons: