Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 641 ggr
ak1895
2016-07-25 20:21

Sjuk kanin???

Min dvärgvädur har sedan igårkväll varit väldigt hängig och antisocial, raka motsatsen mot hur han normalt är! Han ligger antingen stilla i buren eller sitter i ett hörn under sängen och kommer inte ut för att hälsa när man kommer in i rummet som han vanligtvis gör, och han bajsar inte!! Då jag misstänkte milt värmeslag (efter att han varit i sin uteblir under gårdagen då temperaturen nådde 26 grader) har jag låtit svika honom med exempelvis isbit bor öronen och huvudet samt kylklamp i buren och sitter nu med honom i källaren där det är svalt. Har fått i honom både vatten och maskrosblad och han har kissat men inget bajs på ca 2 timmar!!! Börjar undra om det är förstoppning men han känns inte hård i magen. Någon som känns vid symptomen eller har några misstankar om vad som kan vara fel? Avskyr att se honom så avslagen :(

Annons:
tiger tok
2016-07-25 21:43
#1

Ring och rådfråga veterinären!

[MiraForever]
2016-07-25 21:50
#2

Det måste vara värmeslag och förstoppning!
Ring veterinären!
Min kanin har också haft förstoppning. Fick råd om att jag skulle ge lite Paraffinolja .

Smultrondraken70
2016-07-28 22:14
#3

#2 har blivit bestämt avrådd av kaninkunnig veterinär för att ge kanin paraffinolja. De får det lätt i lungorna och det ger kemisk lunginflammation.

Hannaskanin
2016-07-29 11:50
#4

Min förra kanin var vid två tillfällen också väldigt slapp och bara låg ner hela tiden, jag kände inte igen honom alls, det varade i ett dygn och sedan nästa dag var han som vanligt igen. Något år efter hände precis samma sak igen. Vet inte vad det berodde på så jag menar att det måste ju inte vara något farligt. Men eftersom han inte bajsar eller kissar är det nog bäst om du ringer en veterinär.

LinaN
2016-07-29 13:54
#5

vet inte om det är så bra, men ag har fått rådet att ge actimel drickyoghurt för magens skull vid förstoppning om man inte har nått annat. Men har inte alls kollat upp riktigheten eller riskerna förenat med att ge mjölkprodukter. Däremot kan jag förstå att man gärna vill ha igång bra bakterier i magen då de tydligen dör av när det står stilla.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[AnimeV4]
2016-07-29 18:01
#6

#3 Man kan ge paraffinolja om det blandas ut med någonting. För katter är det som så att paraffinoljan är så smaklös att de inte sväljer ordentligt. Därför tar det vägen genom fel strupe ibland.

Annons:
Smultrondraken70
2016-07-29 21:11
#7

#6 ok, då tror jag att jag förstår:) då skulle man kunna blanda paraffinolja med tex ananasjuice eller liknande för att få smak på det? Vad det så du menade?

[AnimeV4]
2016-07-29 21:54
#8

#7 Ja, precis! Vad som bara det smakar någonting ^^ Ska man samtidigt stödmata (vilket låter som en god idé) kan man ju blanda ner 0,5 ml i Critical Care-blandningen🙂

Smultrondraken70
2016-07-30 10:20
#9

#8 bra tips?!

Upp till toppen
Annons: