Annons:
Etikettallmänt
Läst 502 ggr
rebelred
2016-07-25 15:10

Honor eller en hane en hona?

Hej!

Jag håller på och läser på mig så mycket som möjligt då jag ska skaffa kaniner snart. Jag vet vilken uppfödare jag ska köpa ifrån, Vilken ras? (hermelin) och jag vet allt jag ska ha till kaninerna men jag har funderingar på om jag borde ha två honor eller en hane och en hona.

Jag vill gärna ha två honor då det inte finns någon risk för ungar, sen är det tänkt att vi ska sterilisera dem. Det som får mig att tvivla är att så många säger att honor är väldigt griniga och inte är lika sociala/sällskapssökande som hanar. På en sida som jag tycker har bra information står det:

"Honor är oftast ganska sura av sig och är inte lika sällskapssökande som hanarna. De sitter gärna i ett hörn och surar, försvarar sitt revir, och är många gånger aggressiva."

Hur är era honor? Jag vill verkligen inte ha ungar så vill inte att det ska bli "Oj, är han redan könsmogen jaha, nu har vi fem kaniner till". Vet att det finns en stor risk med cancer på honor så vi ska sterilisera som sagt.  

Brukar honor verkligen vara aggressiva och sura eller är det mest nonsens? 

Tack för svar (:

Annons:
MsSofieG
2016-07-25 16:06
#1

Om du ska kasterera dina honor behöver du inte oroa dig så mycket för att de ska bli grinig och reviriga. Det är oftast när hormonerna rusar runt i kroppen på dom som de kan bli lite knäpp.

Semlan100
2016-07-25 16:45
#2

jag har 2 honor (ej från samma kull) 1 vuxen hona och en unge och det funkar jätte bra mellan dom mycket pga att honan är väldigt snäll mot ungen och ungen vet redan att honan är hög i rang och att det är hon som bestämmer, men det dom säger funkar bäst är att ta 2 kullsystrar som varit med varnadra hela livet, och då är det sällan man behöver kastrera dom.. men ingen garanti att det funkar när dom kommaer upp i tonåren men oftast funkar det, lycka till!🙂

Smultrondraken70
2016-07-25 19:01
#3

Har haft både hanar och honor och enligt min erfarenhet är hanarna goare:) just nu har jag kombon hona och hane och min nuvarande hona kan vara rätt sur av sig fast hon är kastrerad. Kan morra och vaktar gärna revir. Vill bara mysa och bli klappad ibland. Hanen är gosigare och fjäskigare:) Vill nästan alltid bli klappad och myst med. Fast egentligen tror jag att det mest har med individ att göra, honor kan nog vara lika goa som hanar:)

MOJ
2016-07-25 22:31
#4

Jag hade en hona som var jätte mysig (i alla fall det sista året) hon låg gärna på magen och sov. Rekordet var på typ 1timme. myyys!. Hon gillade dock inte att gå sele, då kunde hon bli lite aggressiv, men det kan ju också bero på att hon inte blev seltränad som liten. Hon bet mig en gång och det var när hon var väldigt stressad. annars har hun bara nafsat lite kanske 5 gånger under sina 6 år. Jag har bara haft en hona, så jag har inte så mycket att jämföra medlen jag tror atten kanin blir vad du gör den till (:

[RC1393]
2016-07-25 23:10
#5

De honor du beskriver hade inte, i ärlighetens namn, inte gått kvar hos mig. Mina honor är inte lika på som hanarna, det är sant, men de är inte likställt med osociala. Det är bara en marginell skillnad hona och hane emellan här hos mig. Brudarna hänger alltid vid burdörren/gallret när jag kommer och vill se vad jag gör, tigger gärna åt sig gos om så är möjligt. Under brunsten kan någon av dem vara lite mer tillbakadragna och man får fjäska lite extra med dem, men så är det väl även med folk😃

Btw, i Sverige steriliseras knappt djur längre, kastration utförs så vitt jag vet uteslutande på bägge könen. Sterilisering innebär att man kapar sädesledarna på hanar och äggledare på honor. Vid kastrering tar man bort hela testikeln (eller som är vad jag vet mer vanligare att man tömmer testikeln och lämnar "skinnpungen" kvar) på hane och tar bort hela livmodern på honor. Skillnaden, rent praktiskt, är att steriliserade djur fortfarande har kvar sina könshormoner och därför har de större risk att fortsätta med könsbetingade beteenden, vilka man kan bli av med helt vid kastrering.

rebelred
2016-07-25 23:36
#6

#5 Jaha, tack för infot om kastrering 😃

 Enligt uppfödaren jag har kollat på så är både hennes hanar och honor väldigt keliga och snälla, har kollat deras Facebook sida och hermelinungarna sprang fram till burdörren när hon ropade på dem (så gulligt) så det bådar gott (:

Annons:
Upp till toppen
Annons: