Annons:
Etikettallmänt
Läst 1471 ggr
Lingtardo
7/14/16, 1:43 PM

Att bli kaninägare igen - Vill ha era tips!

Hej! Nu är det så att jag ska skaffa kanin, har haft två kaniner, hermelin o dvärgvädur, när jag var yngre så helt nybörjare är man inte men man har så klart glömt bort en massa. Så jag skulle jättegärna vilja ja tips? ifrån er. (Har sökt runt information men man får så mycket mer när man frågar.) Alla förslag är välkomna (samt alla prisklasser.) 1. Bur! Kaninen kommer bo inne då vilka burar rekommenderar ni? (Gärna snygg hah) 2. Maten! Gnagarblandningar, pellets, färskmat? 3. Smådjursapotek! Vilka saker är bra att ha hemma ifall skadan skulle vara framme? 4. inredning! Någon speciell inredning, leksak som är bra? 5. Toalett! Ska man toalett träna? Samt vilken toalett är bra och vad har man i den? (Konstig fråga kanske man hoppas ni förstår) 6. Underlag! Vilken underlag ska man ha i buren och vilken är bra? Tex kan man ha fleece-matta eller är det spån som gäller? 7. Uppfödare! Sen undrar jag ju så klart vart det finns uppfödare utav Hermeliner i Stockholms Läns området? Finns det några bra ni rekommenderar? Ser framme emot att bli en kaninägare igen samt alla era tips?!

Annons:
Peak303
7/14/16, 1:55 PM
#1

När det kommer till bur så rekommenderar jag denna: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-simon-150-cm-27.html

När det gäller mat så beror det på vad det är för hö du ger. Men du ska och bör undvika gnagarblandningar och ex vitakraft. Själv använder jag rabbfor och blandar i antingen selective eller complete. 

Man bör alltid ha criticalcare hemma då det lätt går att blanda för att kunna "trycka" i kaninen om den inte vill äta. 

I mina burar har jag sitthylla, toalåda (med toalätt i), tunnel, höhäck och leksaker. Som botten i buren har mina (de som klarar det) filt andra har spån. 

Ungefär såhär ser det ut i mina: https://www.instagram.com/p/9_JtL-jtE5/?taken-by=bentleywithfriends

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
7/14/16, 2:10 PM
#2

Har mina ute så kan inte tipsa om bur, men jag har sett några väldigt stilfulla möbler som byggts om till burar.

Vad gäller mat så är det hö som gäller, samt bladgrönt. Pellets ger man vid behov för att komplettera höet (det är trots allt ett tilläggsfoder). Gnagarblandningar undviker du, likaså så kallade mineralstenar. Saltsten behövs endast i sällsynta fall och kan göra mer skada än nytta, så skippa dem med. Grönt kan du hitta utifrån såhär års och vintertid går det bra att ge ruccola, paprika, kryddväxter med flera. Morötter och frukt innehåller mycket socker och är mest godis. Sallad innehåller mycket vatten, likaså gurka, så även dessa är godis. 

Hemma är det bra att ha critical care, minifomdroppar och salt till koksaltlösning, det klarar man sig långt på. 

Inredningsmässigt behöver man sitthylla enligt lag, sen sätter bara fantasin gränser. Mina har stubbar och tunnlar utöver hylla, plus att en har leksaker, men han är dessvärre den enda som uppskattar dessa. 

Toaletten brukar kaninerna fixa rätt bra själv, men hamnar något utanför lägger man i det i lådan. Det brukar rådas om att ha ett annat strö i toan än i resten av buren, men jag vet inte hur bra det stämmer för jag har inte toalett åt mina. De jag har haft åt har jag använt ikeas trofast-låda som toa. 

Man får tänka på att ha ett mjukt underlag i buren, dessutom ska kaninen ha grävmöjlighet (det kan man t.ex. lösa med en speciell grävlåda om man vill ha filt/matta i buren), i övrigt är det fritt fram att välja och vraka vad man tycker passar. 

Uppfödare hittar du på Stockholms läns kaninavelsförenings hemsida: http://www.stockholmskaf.se/uppfoumldare.html

Lingtardo
7/14/16, 2:38 PM
#3

Tack för tipsen alla! Och #3 Tack ska kolla upp uppfödare där!

[MiraForever]
7/14/16, 7:12 PM
#4

#1 Såg den inneburen på Vacker Tass igår!

Verkar jätte bra och dyr:)

Lingtardo
7/15/16, 6:49 PM
#5

Hittade en uppfödare nära mig, som hade en liten blå hane. Superfin! Men jag undrar lite, då jag bara ska ha en kanin. 

1. Ska man kastrera honom ändå? Eller inte? 

2. Finns det några vaccinationer som kaninerna ska ta?

Lingtardo
7/15/16, 6:52 PM
#6

Just ja! Transport bur. Vilken/vilka transport burar rekommenderar ni?

Annons:
Peak303
7/15/16, 9:21 PM
#7

När det gäller transportbur rekommenderar jag atlas open: http://www.gnagarboden.se/sv/kanin/32-atlas-20-open.html

Det beror helt och hållet på kaninen. Men vill man ha frigående är det en fördel att kastrera för att slippa ev skvättningar osv. 

Eftersom jag bor i Skåne och tävlar aktivt så är mina kaniner alltid vaccinerade mot Myx & RVHD. Men eftersom RVHD2 sprids runt Sthlm just nu så hade jag personligen övervägt att vaccinera. Då det "gamla" vaccinet sägs skydda skydda 50-60%.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Lingtardo
7/15/16, 9:54 PM
#8

#7 Satt och tänkte på den transportburen. Ja nej man vill ju inte att något ska hända med kaninen. Vaccination låter som ett bra allternativ.

Lingtardo
7/25/16, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Köpte bur och transport bur idag!

[MiraForever]
7/25/16, 9:05 PM
#10

#9 Är den buren avdelad?

Lingtardo
7/25/16, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så stor haha!

Lingtardo
7/25/16, 10:23 PM
#12

#10 Ja jag tror att man kan dela av buren. Följde med extra galler så tror det. Det är en 100 cm plus 40 cm, förlängning.

smellcaramell
7/25/16, 10:26 PM
#13

Maten! Gnagarblandningar, pellets, färskmat? 

Hö, hö, hö, mer hö, bladgrönt, örter och grönt utifrån, hö, hö och mer hö (kaninen ska i princip bara äta hö) 😉

Smådjursapotek! Vilka saker är bra att ha hemma ifall skadan skulle vara framme? 

Critical care, steril kompress(kan man ju ta från det"mänskliga apoteket"), elastisk linda kan vara bra att ha. 

Inredning! Någon speciell inredning, leksak som är bra? 

Sitthylla/hus, grenar att gnaga på(finns listor om du söker här/googlar vilka kvistar som är lämpliga att ge). Jag har en aktiveringsboll där jag kan lägga in pellets(som är godis), den är omtyckt, men även gamla toarullar med hö i är roliga och olika träleksaker, gärna de i pil i olika former.

Toalett! Ska man toalett träna? Samt vilken toalett är bra och vad har man i den? (Konstig fråga kanske man hoppas ni förstår) 

När jag har fått hem en ny kanin har jag börjat med att ha underlaget som sedan ska vara i toalådan i hela buren och kollat var kaninen gör sina behov, sedan satt in en låda där och lagt i kiss/bajs som hamnat utanför där för att tillslut bara ha, spån i mitt fall, i toalådan och i resten av buren har jag en tjock träningsmatta/yogamatta med fleecefilt på + en mjuk matta. 

Underlag! Vilken underlag ska man ha i buren och vilken är bra? Tex kan man ha fleece-matta eller är det spån som gäller? 

Beror på tycke och smak, rekommenderar inte kutterspån till långhåriga kaniner, rekommenderar aldrig papperspellets typ toalätt i hela buren p.g.a. det är för hårt. Jag har haft det i botten under spånet i kisshörnan dock då de suger upp bra. Finns mängder av trådar om olika underlag här om man söker.

Ska man kastrera honom ändå? Eller inte? 

Beror på kaninen, vissa hanar är trevliga även som okastrerade medan andra är som min och vaktar sitt revir som bara den nu när han är okastrerad. Rekommenderar ändå att kastrera kaninen relativt tidigt om man en dag får för sig att skaffa en kompis till kaninen då det blir mer riskabelt att söva kaninen när den blir äldre som jag förstått det. 

Finns det några vaccinationer som kaninerna ska ta?

Ja kaniner bör vaccineras mot kaninpest och något mer tror jag om man bor söderöver, jag bor själv norröver där dessa smittor typ inte existerar. 

Säkert någon annan som redan svarat på dina frågor redan men skadar inte att få fler svar 😉

Annons:
Lingtardo
7/25/16, 10:48 PM
#14

#13 Oh tack så myclet för alla tips?! Tänkte ge mig på toalettträningen direkt när han kommer. Har kollat på en massa youtube videos haha.

Upp till toppen
Annons: