Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1935 ggr
[MiraForever]
7/6/16, 6:34 PM

Fråga: Pluttar en hona mer än en hane överallt?

Min kanin hona pluttar överallt i mitt rum och i köket. Typ en bajsplutt per meter. Ibland är det högar. Min föra kanin gjorde inte alls samma sak. Han bajsade bara i buren och ibland en bajsplutt. Det var en hane.
Då är frågan bajspluttar en hon mer än en hane?

Annons:
Fridaaaa
7/6/16, 6:36 PM
#1

Nej det beror inte på kön :) 
Vissa blirlättare rumsrena med än andra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiraForever]
7/6/16, 6:41 PM
#2

#1 Ok:)

Nästa kanin ska jag träna från grunden att gå på låda.
Har försökt på Mira men det går riktigt inte:(

Fridaaaa
7/6/16, 6:42 PM
#3

#2 Vissa kräver kastrering för att det ska gå, sedan vill de ofta välja sina egna hörnor :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiraForever]
7/6/16, 6:45 PM
#4

#3 Förstår:)

taylor__lambert
7/6/16, 6:47 PM
#5

Det kan inte ha något med hormoner att göra då? Jag tänker att när det är vår så brukar min kanin bajsa mer än andra gånger på året. Sen är hon brunstig väldigt ofta och då kommer det också mer. När jag hade tre andra kaniner så bajsade hanen extra mycket när en av honorna var nära honom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ninor
7/6/16, 9:09 PM
#6

Har hittills haft tre honor, samtliga har pluttat mer än hanarna. 

Tror att det kan ha med revir att göra då honor vaktar revis mer än vad hanar gör.

Annons:
Smultrondraken70
7/6/16, 9:13 PM
#7

Vår hona pluttar rätt mycket utanför toan, men kissar bara i toan, därför betraktar jag pluttarna som " revirpluttar", inte att det har med rumsrenhet att göra egentligen. Hanen gör 100% i toan. Båda är kastrerade.

ninor
7/6/16, 9:20 PM
#8

#7 Precis som mina. :)

Sedan jag hämtade hem nya honan har de dock börjat kissa emellanåt även utanför buren, men tolkar även det som revir då de alltid varit rumsrena tidigare och gör det på samma ställen efter varandra… 😂

Smultrondraken70
7/6/16, 9:27 PM
#9

Haha:) ja revirkissande skulle jag nog säga att det är:) När vår hona bodde med galler emellan till vår hane när han var ny,!så pluttar hon som en tok i långa pärlband längst gallret till hans Hage. Sedan kunde hon även kissa på flera ställen, (fast hon inte brukar göra det utanför lådan), precis utanför hans hage:)

Smultrondraken70
7/6/16, 9:28 PM
#10

#9 var tänkt som en kommentar till #8, glömde skriva det:)

Fridaaaa
7/6/16, 9:32 PM
#11

Aldrig märkt skillnad på könen xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiraForever]
7/8/16, 11:23 AM
#12

Har börjat lära henne att gå på låda:)
Först började jag med en hörntoalätt jag satte dit vattnet och höet. Inget resultat. Jag kom på att jag hade försökt innan med samma låda men hon kissade bara utanför. Men när hon fick en stor fyrkantig låda på djup ca 15 cm började hon kissa och bajsa i den. Jag la alla pluttar i lådan och lite kiss samt hade hö och vatten precis i närheten. Så hon måste sitta i lådan för att hon ska komma åt höet. I natt hade hon bara kissat i lådan. Vilket tydde på att jag hade gjort rätt. Men jag vill se att hon kissar bara i lådan varje dag och inte utanför. Bajsar gör hon fortfarande utanför och i rummet. Men inte lika mycket;)
Så för hoppnings vis blir hon rumsren snart🙂

Smultrondraken70
7/10/16, 2:03 PM
#13

#12 bra jobbat:) jag tycker att det är viktigast att de kissar i lådan, pluttarna är ju lätta att sopa ihop bara:) Mira verkar ha förstått vad som gäller:)) duktig tjej❤️

Annons:
Irmelinis
7/10/16, 2:06 PM
#14

Japp, mina honor pluttar lite överallt i hela huset (revirmarkering), speciellt vid brunst eller när de känner lukten av en annan kanin. Skulle säga att honorna är värst på det där faktiskt. 

Hanarna hos mig revir-pluttar endast om det är en annan  hane (kastrerad eller okastrerad) i närheten.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: