Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 823 ggr
mmois98
7/4/16, 10:12 PM

Ska skaffa 2 honsystrar till min hane

Hej!

Jag skulle behöva lite tips?. 🙂 För jag ska nu skaffa två kaninsystrar på 8v som jag har tänkt ska bli vänner med min kastrerade hane. Men, han är lite speciell och är inte alls säkert att han funkar ihop med någon… Därför kommer jag bara ha honorna på prövotid för att vara 100% säker att allt matchar.

Så jag behöver dem bästa tipsen, råden, erfarenheterna av att sätta ihop kaniner, hona+hona+hane, eller bara hur det gick för era ihopsättningar med kaniner. Hur gör man det på bästa sätt? Har tänkt kastrera honorna sedan för att minska sjukdomar och onödiga bråk pga hormoner. Men vill ha alla tips? som kan tänkas komma på.

Tack! 😃

Annons:
Smultrondraken70
7/5/16, 12:33 PM
#1

Tänk bara på att när småtjejerna blir könsmogna kan allt ställas på ända. Även om det ser ut att funka under prövotiden, så kan du aldrig vara 100% på att det funkar när dom är vuxna. Dom kan börja bråka både med varandra och hanen, så även om det ser ut att fungera när de är små så måste du alltid vara beredd och ha utrymme att låta alla tre bo var för sig. Bra tänkt med kastrering! Det är det mest effektiva för att slippa hormontelaterade bråk mellan kaniner:)) Sätt heller inte ihop ungar med en vuxen kanin. De små måste ha en chans att försvara sig om det blir bråk. Har satt ihop flera par, men aldrig en trio så jag följer tråden med stort intresse❤️Ställ gärna specifika frågor vartefter de uppstår så är vi nog många dom kan hjälpa dig med råd. Lycka till❤️

mmois98
7/5/16, 9:37 PM
#2

#1 Tack så mycket för bra svar :) Min hane fyller 2 år i Oktober och dem små är 8 veckor. Tror du att det hade varit bättre att bara testa med en hona eller vad hade du för egna erfarenheter av det? Känns ju lite småtaskigt att sära på systrarna men jag vill ju verkligen helst slippa bråk…

Ja jag har ju tänkt att i början så ska sysrtarna ha en egen bur medans hanen har en egen, sedan får dem hoppa runt varandras burar för att känna deras nya lukter osv, absolut inte stressa haha! :) Och tror du att det är bäst att låta hanen luta på dem i deras bur eller att dem är utanför honoms bur och luktar på han förta gången? 🤐❤️

Smultrondraken70
7/6/16, 2:10 PM
#3

Testa med båda kan du ju göra:) Vem som luktar på vem tror jag inte spelar någon roll genom burarna, men släpp alltid ihop på helt neutral mark, och se till att du snabbt kan dela dom om det blir bråk, och att de inte kan springa undan där du inte når dem. Det bästa är om de kan bo dygnet runt vägg i vägg med galler emellan (dubbelt med bit emellan alternativt tätt galler eller förstärkt med extranät, så de inte kan skada varandra genom gallret, men ändå hälsa och lukta). Känner du att det är ok att läsa på engelska så finns det massor av bra sidor om bonding. Det svenska urvalet är väldigt begränsat. Kan skicka länkar på engelska sidor om du vill.

mmois98
7/6/16, 8:08 PM
#4

#3 Ja jag har tänkt att göra så med burarna, så att dem lär känna de nya dofterna hos varandra :) Ja jag har också läs om det så att ena inte börjar markera revir, jag tänkte att jag kan sätta ihop dem på gräsmattan i en sådan stor bur med kompostgaller runt ca 10x10. Med hus i så att dem kan ta skydd om det behövs men ändå hoppa på mark som de inte finns revir på  där framförallt min hane inte börjar markera på till tjejerna? :)

Ja du får jättegärna skicka dem!! :)

mmois98
1/11/17, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 en liten uppdatering såhär en tid efter.. Alla 3 går fin fint ihop!😃 Min hane kan självklart markera när han vill vara ifred men inget mer än så. Och de två systrarna är nu ett halvår och ena ska kastreras då hon har börjat jucka på sin syster som domenansbeteende. Annars så har faktiskt allt gått otroligt bra peppapeppa. ✨Systrarna sover dock i en egen bur och min hane sover i en egen, annars är dem runt och skuttar i lägenheten alla tillsammans om dagarna haha 🙂

Annons:
Marsvinsmamman
1/11/17, 7:06 PM
#7

#6 Så söta de är tillsammans! 😍

mmois98
1/16/17, 5:54 PM
#8

#7 Hihi tack så mycket! Håller med dig :')

LillaSigne
1/18/17, 12:52 AM
#9

Men åh så fina tillsammans! :D

Upp till toppen
Annons: