Annons:
Etikettallmänt
Läst 1273 ggr
Wellcraft
6/27/16, 2:43 PM

Ihopsläpp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en kastreradhane och två mycket unga kaninhonor, hanen är självklart frigående då jag inte vill ha mina djur i någon bur.
Tanken är att dessa tre senare ska vara frigående ihop, men när är det lämpligt med hopsläpp?
Trots att hanen är kastrerad sen tidig ålder så uppvaktar han honorna, han putsar dem genom burgallret och följer efter dem, byter dem plats i buren följer han efter fast utanför då, självfallet. 
Honorna tycker om honom men förstår ju inte alls de har med uppvaktning, då de är så unga.
Jag är 99% säker på att hanen kommer försöka para om han får chansen, därför är ihopsläpp inte att tänka på nu då ungarna bara är 6-7 veckor.

Men hur gör man sedan? Kommer honorna sätta hanen på plats? 
Gör det något om de parar sig?
Är inte särskilt erfaren vad gäller att sätta ihop kaniner, och funkar det inte får jag dela av lägenheten helt enkelt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Furix
6/27/16, 3:22 PM
#1

Man tar ej bort beteendet bara för att kulorna tas bort bara förmågan att det blir bebisar.

Trebit
6/27/16, 5:50 PM
#2

Att putsa varandra är något som alla kaniner gör som ett socialt beteende, det har ingen direkt koppling till PARNING. Jag tycker det snarare låter som något positivt att han putsar dem. Att han är väldigt på/intresserad av dem är lite mindre positivt, men inget avgörande i slutändan förmodligen. Om han grymtar och springer runt är det tal om uppvaktning, men det bör han ju inte göra som kastrerad, såvida det inte var nyligen. Att kaniner rider på varandra har ju också med dominans att göra, honor kan göra det precis som hanar. Det är väldigt vanligt att de rider på varandra när man sätter ihop dem för att bestämma rangordningen. Det brukar rekommenderas att ungar som sätts ihop med vuxna kaniner bör vara minst 3 månader så att de har chans att försvara sig, så innan dess skulle jag inte sätta ihop dem.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
6/27/16, 5:53 PM
#3

När honorna sen blir könsmogna kan de behöva göra upp rangen igen, och då kan de ge sig på både varandra och hanen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
6/27/16, 6:16 PM
#4

Låter ju iaf positivt att han putsar dem, snarare än att han försöker slakta dem genom gallret som min hane :,) Hade nog gärna låtit dem bo grannar och sätta ihop sen när de blir 3-4 månader. Min hane springer runt mina fötter och brummar rätt ofta faktiskt trots att han är kastrerad.. Men ja de lär ju göra upp om rangen när de blir äldre, men är han så snäll som han verkar så borde det funka fint att han får en lägre rang typ.. De har iaf bra förutsättningar när de går lösa :)

Wellcraft
6/27/16, 7:13 PM
#5

#1 Det vet jag och inte det jag frågade om ^^

Han är kastrerad sen tidig ålder, vet inte exakt när då han är hittekanin jag fått från polisen, dock när jag fick honom var han ung och hade öronen uppåt (som de brukar vara när de är yngre), nu har de dock lagt sig, men han kan fortf ta upp dem som på bilden.

Det är absolut uppvaktning på tal, har haft många hanar innan så jag känner igen beteendet när jag ser det så att säga.
Men jag väntar tills tjejerna växt till sig, tack för svar!
De har bott grannar hela tiden och kommer fortsätta, eller tja, hanen har ju ingen bur men han föredrar ju som sagt att vara vid deras bur :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
7/12/16, 12:55 PM
#6

Eftersom de bott bredvid varandra i tre veckor ca, med ganska brett galler i mellan så har vi förstått att ingen är aggressiv.
Hanen putsar honorna genom gallret osv.
Vi testade att släppa ihop dem under strikt uppsikt (dvs vi höll i ungarna) och precis som vi trodde så var det ingen aggressivitet i hanen, men däremot andra starka känslor..

Så hur går man vidare? Hanen är inte aggressiv men däremot parningssugen (som sagt, han är kastrerad så det blir inga ungar). 
Jag antar att jag ska vänta med att släppa ihop dem tills kaninhonorna blir större och tjurskalligare, så de kan ryta ifrån?
För slåss gör dem inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
tiger tok
7/12/16, 2:51 PM
#7

Om du ser att honorna inte försvarar sig mot hans "parning" och han är på dem hela tiden eller om dom springer iväg och han följer efter och "parar" då kanske det inte funkar,men om dom springer iväg eller försvarar sig och han fattar vinken och låter dem va,så är det ingen fara! Det gör inget om han låtsas parar sig med dem ibland typ en gång i veckan eller en gång i månaden,men det förstod du säkert!

Wellcraft
7/12/16, 3:03 PM
#8

#7 Tack, då väntar jag tills de är äldre och får lite humör - just nu är de så unga att de inte alls förstår :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
8/20/16, 4:40 PM
#9

De två honorna började slåss för ett tag sedan, med blodvite som resultat. Jag visste att det berodde på begränsat utrymme. Så vi fick flytta ut dem i buren så de blev lösgående i andra halvan av lägenheten (de har inte tjurat på varandra sen dess).
Dessa veckor som varit har vi väntat och väntat, och idag testade vi att släppa ihop alla tre.
Har gått superbra! De trivs med varandra och den äldre hanen är en riktig gentleman, han älskar dem men är varken på eller dominant.
Alla tre kaniner har haft ett varsitt glädjerus och sovit i hög :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
8/20/16, 5:22 PM
#10

Toppen, tur att det gick så bra! 👍

Marsvinsmamman
8/21/16, 10:53 PM
#11

Så härligt! Det är en sådan underbar känsla när ett hopsläpp får lyckat resultat!

Upp till toppen
Annons: