Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 8750 ggr
zemlathebunny
2016-03-07 21:04

Kanin som fick i sig choklad

Min kanin råkade få i sig en tredjedels choklad knapp. Choklad knappar är ganska små. Är de farligt?

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-07 21:13
#1

Kan vara, men det låter lite. Håll koll på hur den beter sig och ring veterinären genast om den beter sig annorlunda än vanligt!

zemlathebunny
2016-03-07 21:27
#2

Är de nån som vet nåt mer. Hon hann inte äta nå mycket och en knapp är ganska liten. Typ lika som en nyckelpiga.

[AnimeV4]
2016-03-07 21:28
#3

Googla eller ring veterinären istället för att vänta på svar.

frejaspluto
2016-03-07 22:18
#4

När, choklad är ju inge farligt heller, min äter popcorn på fredagar, och tjuvar chips och gott på helgerna! Näää, 😅😊😊det är inget farligt, såsom hur ni gör med andra djur, tex. Hunden slickar ur era tallrikar., tog som ett exempel … 😀🐰🐶

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

zemlathebunny
2016-03-07 22:28
#5

Nä de är inte farligt i små mängder men blir de för mycket så :)

[AnimeV4]
2016-03-07 22:34
#6

#4 Att hunden slickar från tallrikarna kan definitivt vara farligt. Tänk vad mycket dåliga grejor som kan finnas där! Dessutom kan choklad knappast vara bra för en kanin av uppenbara anledningar.

#5 Som jag trodde, dock så ska man ju aldrig chansa och tänka "Lite skadar ju inte", men det är jag säker på att inte du gjorde.

Annons:
boberga
2016-03-07 22:43
#7

Choklad kan vara farligt lite beroende på hur mycket kakao chokladen innehåller. Mörk choklad innehåller mer kakao än ljus och mjölkchoklad. Det är teobrominet i kakaon som är farligt. Teobromin ingår i familjen metylxantiner liksom stryknin, morfin och  kokain och är giftigt för de flesta djur förutom människan som bryter ner det på ett annat sätt. 

På giftinformationscentralen.se står det bland annat att symtomen kan dröja mellan fyra och 24 timmar så det gäller att hålla ett vakande öga på sitt husdjur under flera timmar. Det finns många symtom men de vanligare är dock kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillkomma. De rekommenderar även att man går till veterinär eller djursjukhus om något djur misstänks ha fått i sig mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt  eller visar ovan nämnda symtom.

Trebit
2016-03-07 22:53
#8

#4 Är du seriös med att du låter din kanin äta av popcorn och chips? Och att choklad "är ju inge farligt"? Sprid inte sån fel information, du har ju uppenbarligen inte koll. Kaniner har väldigt känsliga mag- och tarmsystem och som kaninägare bör man se till att kaninen inte får i sig sådant den absolut inte ska äta. Även om den sitter med i soffan under fredagsmyset. Visst att misstag händer, men att säga att det inte är någon fara är ju helt fel.
Precis som det beskrivs i #7 är ämnet i kakao giftigt för kaniner, precis som för hundar och katter, även om symptomen kan vara annorlunda.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Hästbäst
2016-03-08 10:07
#9

Min kanin tog 4 chokladbitarna (marabou) som jag höll på att äta och sprang iväg. Fick inte tag på henne så hon fick chokladen. Det var för ca 5 månader sen och inget har hänt.

Hästar är våra bästa vänner

frejaspluto
2016-03-08 22:19
#10

#6 tog du åt dig! ??? Jag skrev tog som ett exempel. Vad andra kan göra sluta och repetera det jag har sagt. Ni more comments! 🍀🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-03-08 22:24
#11

#6 sluta kritisera andra , man kan ha åsikter , men man faktisk vara trevligare tryck inte ned andra i forumet! Om du är grälsjuk prats med någon annan istället det är lätt och säga i ett forum utan ansikte. Sååå, no more comments! 💜Vi är här för att ge varandra tips? och idéer , hjälp inte såna kommentarer. 💜🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[AnimeV4]
2016-03-08 22:24
#12

#10 Varför den attityden? Du kan ju bara svara på frågan när någon undrar.

frejaspluto
2016-03-08 22:33
#13

#8 , vad känsligt att ge ett par popcorn, kaniner har faktiskt rätt och få smaka sålänge det är under kontroll. Vad gör ett par popcorn ? Det är inte en skål, inte handfull, det är inte mer än tre smaka får faktiskt kaniner, hundar ,katter. Kom inte och sög till mig att jag inte kan sköta mig! Du vet inte vem jag är , hur gammal jag är jag har en livserfarenhet med djur som många kan relatera sig till. Under sund förnuft ! Smaka får husdjur göra. Som du inte har gett en smakbit, men det kandke inte du vill erkänna. Nu har jag sagt mitt inga mer kommentarer oavsett för denna tråd om nån som inte kan acceptera ordet smaka. Alla kan tolka det som man vill. 🌟🐰🐰🐰

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-08 22:42
#14

#13 Vad känsligt att slå en kanin ett par gånger. Den dör ju inte.

Jag struntar fullständigt i din erfarenhet och ålder. Det jag reagerar på är att du hade sådana grova problem med att svara på en enkel fråga. Det är du som tar åt dig något fruktansvärt och innan personen i fråga hinner svara vill du helt plötsligt avsluta diskussionen för att du inte kan stå för det du skriver. Löjligt.

Trebit
2016-03-08 23:19
#15

#13 Oj wow, någon tog åt sig. Personligen låter jag mina kaniner smaka av bladgrönsaker, kanske någon minibit banan nång gång i månaden om jag känner mig generös. Jag tycker absolut inte att kaniner har rätt att få smaka på sådant de inte är gjorda för att äta. Det kaniner har rätt till är en bra kaninanpassad kost.
Jag känner dock inte alls för att ha den här diskussionen med dig, det jag ville få fram var att du sprider helt felaktig information på ett forum där många nya kaninägare läser, får de fel uppfattning om vad en kanin kan och bör äta så går det ju i slutändan ut över kaninerna.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[AnimeV4]
2016-03-08 23:26
#16

#15 Bra skrivet.

frejaspluto
2016-03-08 23:47
#17

Haha som banan är kaninmat! Mer socker i banan än ett par popcorn. Jag tar inte åt mig jag säger vad jag tycker och tänker är grov i munnen många tål inte det som ni. Ni tål ju inte att jag ger våran kanin ett par popcorn. Snälla ta en kopp kaffe . Hej då till denna tråd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[AnimeV4]
2016-03-08 23:57
#18

#17 Grovt språk hör inte hemma på iFokus överhuvudtaget. Hoppas att du slutar skriva på riktigt denna gången och lär dig acceptera att du också kan ha fel.

Trebit
2016-03-09 00:43
#19

#17 Det är helt riktigt mycket socker i frukt, det är därför man endast bör ge små bitar av frukt som godis till kaniner, om man vill ge godis över huvud taget. Vad du personligen utfodrar din kanin med bryr jag mig inte så mycket om, det är såklart ditt val, men jag ber dig att inte sprida vidare felaktig information till andra om vad kaniner kan och bör äta. Trevligt att du låter tråden vara nu!

Till eventuella andra läsare så kommer här ett utdrag ur Agrias text om godis när det gäller kaniner:

"Som godis kan man ge en liten bit morot, frukt eller bär någon gång i veckan eller några små bitar torkad frukt alternativt en knäckebrödsbit. Man bör undvika nötter, frön, kakor, choklad, frukostflingor, godis och andra sötade livsmedel helt och hållet. Hund- och kattmat måste placeras så att kaniner inte kommer åt den."

Hämtat här, för den som vill läsa mer om kaniners kost. Informationen på Agrias sida är samma som Sveriges Kaninvälfärdsförening delar med sig av, skrivet av veterinär Marianne Tornvall, en av Sveriges bästa veterinärer när det kommer till kaniner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CorneliaAndersson
2016-03-09 10:24
#20

Jag säger såhär…. Nu är det redan ätet, och du kan inte stoppa det nu! Det du kan göra är att hålla koll så att din kanin inte börjat bete sig konstigt eller börjar må dåligt på något sätt. Du kan ju också ringa och rådfråga en kaninkunnig veterinär! Sen att en kanin ibland smakar olika saker under kontrollerade tillfällen är ju ingen ska i sig. MEN man ska vara försiktig! Ett okryddat popcorn är i sig inget farligt, men man måste också tänka på att kaniner är individer och alla klarar inte lika mycket av allt. Nu såg jag att hundexemplet var framme,, och det är faktiskt så att många hundar får äta ur tallriken, men man måste kolla att det inte finns något farligt (ex. Potatis). Och gällande choklad… Det var en gång en chihuahua som fick i sig ett helt marabou mjölkchoklad helt utan några som helst komplikationer.. Däremot om det hade varit ett mörkt choklad så är jag säker på att hunden hade fått mycket problem! Ju mer kakao, ju farligare är det! TS,, hade jag varit du så hade jag som sagt bara satt mig och haft koll på kaninen de närmaste 2 dagarna, och inte oroat mig allt för mycket! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[Melbun]
2016-03-10 00:30
#21

Men oj inte ok att rekommendera skadlig mat och sedan ha en sån taskig attityd mot en trevlig och informativ medlem. Till TS är det bara att hålla lite extra koll på att kaninen äter, dricker och uppför sig som sitt vanliga jag.

Svemilia
2020-01-19 09:58
#22

Min kanin fick i sig en nonstop är det farligt???

Uppkatten
2020-01-19 10:27
#23

#22 Choklad, och ffa mörk choklad, kan vara farligt för kaniner. En nonstop är ju en relativt liten mängd - å andra sidan är en kanin ett litet djur. Kanske skulle du kunna kolla med t ex Firstvet…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: