Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1918 ggr
Kotten_02
2015-12-06 18:35

Hur får jag min kanin tam?

Hej jag har två kaniner som bor tillsammans och är jätte snälla med varandra. Men det finns ett problem en av kaninerna är skygg och "blyg" medans den andra vill skoja med en.  Båda kaninerna är födda våren 2015 och kommer från olika hem.  Jag undrar därför hur jag ska få den andra kaninen tam och mindre blyg.

Annons:
HildaSvensson
2015-12-06 19:57
#1

Vissa kaniner är bara mer blyga och tillbaka i deras personlighet. Visst kan du försöka att vara mer med den kaninen, vara i dens bur, ge den godis osv. Du kan också att testa på någon aktivitet med kaninen, klickerträning ex. Det brukar bilda ett starkt och bra band. Med tanke på att de kommer från olika hem så kan det vara så att kaninens förra ägare inte hanterat kaninen speciellt mycket och det kan spela stor roll hur kaninen blir när den blir äldre. Annars kan det bara vara så att din kanin är mer blyg och så är det ibland. Du haf ju iaf en kanin som är gosig ;)

Elsaharr
2015-12-06 21:43
#2

Det som funkade rätt mycket för mig med min väldigt blyga hona var att typ sitta och läsa, titta på film eller liknande i hagen och låta henne komma fram och nosa utan att bry sig om henne. Tills en början ville hon inte komma fram men det löste jag genom att lägga pellets, maskrosblad och annat gott runtomkring mina ben. Jag gjorde det varje dag i typ en halvtimme och nu är hon inte alls blyg och hoppar upp imitt knä och slickar på mina händer sport jag kommer in i buren :) Hon kan fortfarande vara lite blyg mot nya personer med det är verkligen mycket bättre än när jag fick hem henne :)

Zingo ;D

Irmelinis
2015-12-07 17:54
#3

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Notan
2015-12-07 19:25
#4

Min ena var blyg i början men jag v bara tillsammans med den så mycket att den blev tam. När jag kommer så kommer. Den hoppande till mig. ;)

Adirfen
2015-12-08 10:16
#5

#2 Säger som Elsaharr, lugn aktivitet utan att direkt brysig om henne. Jag läste böcker för min kanin. (Högläsning av Nils Karlsson pyssling. Sedan hade han slutat vara rädd för min röst) :)

Upp till toppen
Annons: