Annons:
Etikettallmänt
Läst 1200 ggr
sabbe02
2015-12-03 21:31

Rashjälp!

Jag börjar gymnasiet nu nästa sommar och ska gå naturbruk med inriktning hund, vilket betyder att man får ha med hunden på lektionerna och till skolan. Jag ska bo på ett internat och kommer då alltså ha hunden med mig till skolan på internatet. Sedan på helgerna måste jag åka hem, då bör den gå ihop med våran kanin och undulat

Hunden måste kunna gå ihop med andra hundar och nya/okända människor, finns massor med regler om vad som gäller när man ska ha hund på internatet. Men jag skulle behöva hjälp med Vilken ras? jag bör ha? någon som har något förslag?

Annons:
thea_thea
2015-12-03 21:36
#1

Detta är ett kaninforum. Inte till för hundar🙂

smellcaramell
2015-12-03 21:37
#2

Beror helt på individ och hur pass miljö- och socialtränad hunden är. En schäfer som redan från start är en lugn individ och har blivit tränad att vara med om mycket passar till exempel utmärkt medan en schäfer som till en början är jätte hetsig och osäker och aldrig blivit tränad inte alls passar till de krav du har.

HopeForTheo
2015-12-03 21:54
#3

Större hundar brukar oftast vara lugnare, den lugnaste och snällaste hunden jag träffat var en blandras mellan Doberman/labrador. Du kanske borde kolla på yngre omplaceringshundar? Då kan du ju åka och besöka, kanske låna hunden ett tag innan du bestämt köper den. Och en hund som är 2-3 år är ju redan vuxen, så då kommer du ju inte riskera att hundens temperament mot andra djur/människor och sånt kommer ändras vid könsmognad. Då kan du ju även prioritera en kasterad hane, vilka (oftast) är lugnare. En hona kan vara lite smått jobbigt om hon inte är steriliserad/kastrerad och under tiden hon löper kan det bli svårt med andra hundar.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: