Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3262 ggr
Fliso
11/21/15, 9:52 AM

Inomhuskanin-Djurplågeri?

Hej kärt folk, behöver eran hjälp nu känner jag.

Min mammas man berättade för någon vecka sedan att han ansåg att hur jag höll min kanin var djurplågeri. Jag har min Kongo inomhus, frigående när jag är hemma och i sin hage/bur när jag inte är hemma. Brukar gå ut med han i koppel när det inte är minusgrader. Hagen han bor i är på kortaste sidan en meter och längsta lite över två meter.

Blev helt ställd när han sa att jag vanvårdade kaninen, det är ju inget man som djurägare någonsin vill höra då man vill det bästa för djuren.

Grejen är när jag frågade honom varför han tyckte det var djurplågeri så svarade han för att kaninen måste bo inomhus. Han menar på att det är onaturligt för deras psyke att vara inomhus och att en kanin behöver vara utomhus för att kunna använda alla sina sinnen. I och med det så vanvårdar man kaninen om man har dem inomhus då det ej är naturlig miljö för djuret.

Ju mer jag tänker på det ju vettigare låter det men måste och berätta att denna karl är verkligen en besserwisser och har starka åsikter om mycket.

Jag behöver verkligen era åsikter nu, är det rätt det han säger eller kan kaniner vara lyckliga i sin bur inomhus?

Mvh

Annons:
missan´s
11/21/15, 10:03 AM
#1

Finns många som har kaniner inomhus. Alla tycker och tänker olika. Visst, kaninen har kanske inte samma möjlighet att t.ex gräva, den får inte sin vinterpäls m.m. Men du tar ju ändå ut den ibland. Jag ser hellre att en kanin är inomhus frigående än en kanin utomhus i en liten bur ensam. 

Egentligen är det väl inte mycket konstigare än att ha en häst i ett stall, katt inomhus eller en hamster i bur. Inget djur har som natur att vara i fångenskap alls ju. 

Jag personligen föredrar i försig utekaniner, men jag ser inget fel med att ha kanin inomhus sålänge kaninen trivs och den får komma ut då och då. :)

Om ni förstår vad jag menar, skrivit lite rörigt… :3

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Zpookey
11/21/15, 10:31 AM
#2

Nu har jag ingen kanin men spontant känner jag; hellre en frigående kanin inomhus än en kanin som sitter i en bur utomhus dygnet runt som man ser en del har.

Elsaharr
11/21/15, 10:45 AM
#3

Jag har mina kaniner ute, pga allergi i familjen. Men jag tror att en kanin inne kan ha det precis lika bra som ute. Man kan ju skaffa en grävlåda ex. så kan kaninen gräva och böka runt. Mina kaniner ute bor i en bur på 2x3 m med fri tillgång till Hage på dagen och en frigående kanin mår nog lika bra som de gör!

Zingo ;D

farvendal
11/21/15, 10:57 AM
#4

Tycker det är hemskt när folk kläcker ur sig ordet djurplågeri och vanvård bara för att deras värderingar inte stämmer överens med ens egna. 

Jag slår vad om att personen inte kan speciellt mycket om kaniner? 

Bry dig inte, låter som att din kanin lever ett fantastiskt liv. Hade den bara suttit i buren 24/7 hade jag kanske förstått honom men det gör den ju inte. Märker du att den begränsas på något sätt så är jag övertygad om att du löser det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
11/21/15, 1:35 PM
#5

Visst, en kanin kan inte stimulera alla sina sinnen på samma sätt inomhus som utomhus, men det är låååångt ifrån djurplågeri att de får bo inomhus. Kel-kaniner har nog aldrig haft det så bra som de har det nu, många har dem frigående en stor del av dagen, de får dela familjens sysslor och vara med andra husdjur. 

De får inte samma sorts stimulans som en kanin utomhus, men jag kan inte se varför stimulansen inomhus (människor, mat, olika lukter, material, husdjur, stora ytor att springa på, inte behöva vara rädd för rovdjur osv..) skulle vara sämre, den är bara annorlunda. 

TS, det låter som om din kanin har det jättebra. 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Adrianaisaksson
11/21/15, 3:38 PM
#6

Jag anser att det är ganska djur plågeri att hålla djur i burar överhuvud taget men man måste ibland. När jag säger så menar jag, hur kul skulle du tycka det var att sitta inlåst hela tiden? Jag tar ut min kille så fort jag kommer hem. Han är bara inlåst för att vi har andra djur som stör honom annars. Alltså är han inlåst Max 5 timmar och bara det skär i mitt hjärta så får typ panik när jag kommer hem och släpper ut honom direkt. :/

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Annons:
Adrianaisaksson
11/21/15, 3:41 PM
#7

Kan säga det också att jag inte alls tycker om när personer har en kanin i en bur som är en våning. Min kille bor i ett jätte stort hus på ungefär 9 kvadrat (våningar) för att han ska få så mycket utrymme som helst tills jag kommer hem :)

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Katniss
11/21/15, 4:17 PM
#8

#7 Min kanin bor i en envåningsbur, en meter bred och två meter lång. Men han trivs :) dessutom måste jag ha honom utomhus då resten av familj är allergisk mot honom :/

R.I.P. Anton 💔

Fliso
11/21/15, 4:25 PM
#9

Halloj och tack så mycket för alla svar, det känns skönt att fått respons från personer som vet något angående kaniner. (som då inte mannen i fråga gör)

#4 Nej, personen vet inte mycket om kaniner utan anser nog mest att man inte ska ha ''sådana djur''.

#7 Är i samma sits hemma fast med en hund som ej kan vistas med kaninen,  ska nog bygga upp ett extra våning, låter vettigt det du säger! (Ju större desto bättre läser man ju ofta här på iFokus ang bur, vilket är helt rätt!)

Känns verkligen jättebra att få respons, känns som man har fått lite mer kött på benen så att säga.. 🙂

missan´s
11/21/15, 5:20 PM
#10

#9 Skönt när man kan vara till hjälp också! 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elsaharr
11/21/15, 5:45 PM
#11

#7 Fast en bur med 2 våningar kan ju vara mindre bra än en med en också, beror ju helt klart på storleken mm.

Zingo ;D

Adrianaisaksson
11/21/15, 7:37 PM
#12

#11 Och din anledning till varför är?

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Maleficum
11/21/15, 7:52 PM
#13

Min kanin bor helt fritt inne och när jag är hemma har jag altandörren öppen så han kan hoppa ut på altanen och gräsmattan. Han gillar att skutta ut på gräset och gillar att sova på altanen under dagen men han hoppar själv in när han fått nog, speciellt framåt kvällen och han vägrar gå ut (ens på altanen trots att det är tak) när det regnar ute! Han gräver inte när han är ute (utom på sommaren på landet och han gick i Hage och det var riktigt varmt) utan han föredrar att gräva på min ena sovrumsmatta eller kuddarna och filtarna i soffan om de inte ligger prydligt på sina platser. På landet hoppa han gärna upp i sängen på natten också och tiggde kel eller la sig och sov.

Han hade haft det hundra gånger sämre om han bott ute dygnet runt eftersom han då hade behövt vara instängd i em bur och troligen skulle vara mer skrajsen (han är blind så kan inte se okända saker) så att säga det är djurplågeri att ha dem inomhus är bara strunt, många gånger tror jag kaniner inomhus kan ha de bättre då många nog oftare får gå utanför buren och får mer sällskap och ompyssling (lättare att prata/gosa med kaninen när man går förbi den än att, speciellt nu när det är kallt, klä sig och gå ut till sin kanin) dock stämmer det ju såklart inte för alla kaniner.

Låter iallafall som din kanin är en av de lyckligt lottade som får bo riktigt bra! Tyvärr får okunskap folk att säga de mest korkade saker, som min morbror när mina kusiner fick sina första kaniner (vilket resultera i att jag börja med kaniner), han sa att kaniner är väl bara för småtjejer, varpå min mamma (som vid det laget följt med på utställning med mig) prompt tala om att det minsann var flertalet gubbar som höll på med kaniner :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Elsaharr
11/21/15, 8:02 PM
#14

#12 Beror ju på vilken typ av bur m.m men tycker själv att en större bur på en våning är bättre en än mindre på två våningar. :) Men beror på somsagt :)

Zingo ;D

Adrianaisaksson
11/21/15, 8:53 PM
#15

#14 om du läste vad jag skrev så skrev jag att min hane har en väldigt stor bur och är också 2 våningar…. Jag nämnde inget att små burar var bra.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Elsaharr
11/21/15, 9:03 PM
#16

#15 Menade inget illa alls mot dig :)

Zingo ;D

Adrianaisaksson
11/21/15, 9:13 PM
#17

Jag fattar ingenting?

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

BellisBell
11/21/15, 9:19 PM
#18

 Vissa har inte plats med större bur och kan inte ha kaninen frigående av vissa anledningar. Min kanin bor i en 100x50 bur. Jag försöker göra det bästa av situationen liksom.  Jag underhåller honom så mycket jag kan och så småningom hoppas jag att han blir helt rumsren så att jag kan ha honom fritt i huset. Men jag tror att han har det bättre här inne än vad han skulle haft ute. Man får mer tid med kaninen inne då det blir "en del av vardagen". Visst han har inte särskilt mycket plats, men det är bättre än att bo ute i en jättestor bur fast ändå helt ensam på nätterna och att vara rädd. 🙂

Elsaharr
11/21/15, 9:48 PM
#19

#17 Bra, då tycker jag att vi lämnar detta nu :)

Zingo ;D

farvendal
11/21/15, 9:58 PM
#20

En kanin som bor utomhus behöver ju verkligen inte vara lyckligare än en innekanin heller. Majoriteten av kaninerna utomhus sitter i burar största delen av dagen, ofta inte alltför stora. Stillasittande i kyla leder till benskörhet och andra kroppsliga skador (samma skador kan ske för stillasittande kaniner inomhus såklart, men risken ökar betydligt när det är kallt)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Frosstis
11/21/15, 10:11 PM
#21

Min inomhuskanin har det mycket bättre än min kompis utekanin t.ex. :)

Min inomhuskanin bor i en bur som är 150x75 och är ute ur buren många timmar om dagen och har nästan alltid kontakt med mig och min hund. 

Min kompis utomhuskanin bor i en liten köpt tvåvåningsbur och har mänsklig kontakt max en timma om dagen och får då vara ute och springa av sig i hagen väldigt lite.

Vilken kanin har det bäst?

Min kan jag med säkerhet säga!

JennyME
11/21/15, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Min kanin trivs utmärkt inomhus, frigående då vi är hemma, hon har sina speciella platser hon går & lägger sig på, ligger på rygg & ser ut att njuta :) jagar runt katterna gör hon med, innekatter (djurplågeri det med?). Speciellt en katt leker hon bra med, de springer efter varandra & ligger ofta & vilar ihop så som jag ser det så verkar hon vara en lycklig liten dam :)

Katniss
11/21/15, 11:54 PM
#23

#22 Vad gullig :)

R.I.P. Anton 💔

Fliso
11/22/15, 1:02 AM
#24

Jag måste då säga hur underbart det är att så många ger sina kaniner ett så bra hem! Det gläder mig verkligen 😃

Tack för en underbar tråd och för en väldigt tjusig bild (#22)

[Noahchipi]
5/5/18, 10:53 PM
#25

Det ät okej att ha en kanin inomhus om det är en inomhuskanin annars helst inte!

Upp till toppen
Annons: