Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8726 ggr
aliiciaj
2015-11-11 23:07

Gnisslar tänder

Har märkt att Haren gnisslar tänder ibland när man klappar och gosar med henne. Funderade över ifall det beror på att kindtänderna växt fel? Men jag har haft henne i två år och har kollat kindtänderna hos veterinär flera gånger, senaste gången var i maj i år under sövning och de såg bra ut då. Hon är fyra år gammal så skulle vara konstigt om kindtänderna plötsligt börjat krångla (mycket mer lätt hänt att det sker med framtänderna). Hon är väldigt pigg och kry i övrigt, sitter sällan still på ett och samma ställe, fin i hullet och så. Stormförtjust i all mat, äter väldigt mycket. Läste att de kan gnissla tänder ifall de myser, stämmer det? Det skulle vara mer troligt att det är därför hon gnisslar eftersom hon bara gör det när man gosar med henne. Men blir ändå orolig att hon har ont nånstans, men kan inte komma på vart. Hon är mycket gladare än vad hon brukar vara nu så det enda som jag kan märka är just att hon gnisslar tänder när man myser med henne. Har ni haft någon kanin som gnisslar tänder? Det är inte ett ljud jag hör utan det är något jag känner med handen.

Annons:
Hell
2015-11-11 23:13
#1

Jadå, det gör de när de trivs.  På engelska kaninforum brukar det kallas "tooth purr", det tycker jag är gulligt.

Om hon nån gång gör det för att hon har ont kommer du märka skillnaden, de sitter ofta hopkurade då och du ser att hon har ont.  Och det är mer tydligt att de gnisslar, när de är nöjda är det mer som att de klappar lite med tänderna.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Nikki&Trixie!
2015-11-11 23:15
#2

Alla kaniner gnisslar tänder när de njuter. När de äter något väldigt gott brukar det rycka i pälsen på ryggen ^-^

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

aliiciaj
2015-11-11 23:33
#3

#1 och 2 Hur känns det när er kanin gnisslar med tänderna? Känns det som de drar kindtänderna mot varandra så det knastrar till? Så känns det när min tjej gör det, och hon gör det mer om man rör hennes käke. Hon brukar också få ryckande päls när hon äter något riktigt gott. Funderar på att kolla upp det hos veterinär ändå, är så himla hönsmammig när det gäller kaninerna. Förmodligen så myser hon bara, men hm ska fundera lite till.

Trebit
2015-11-11 23:55
#4

#3 Precis så som du beskriver gör mina kaniner också, när de har det riktigt trevligt. Det är liksom ett dovt tuggande.
När Luna var nykastrerad så gnisslade hon tänder några gånger efter när hon hade ont. Det låter helt annorlunda än gnuggandet med tänderna de gör när de myser, det är ett mycket gällare och lite nästan skärande ljud som är riktigt obehagligt. Hon satt mycket spänt när hon gnisslade också, en tydlig skillnad från när hon avslappnat ligger med huvudet mot golvet och ber om att bli klappad.
Tror absolut inte du har något att oroa dig för när det gäller Haren!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

idalovisasandgren
2015-11-12 14:48
#5

Det är ingen fara, hon myser! Hon försöker nog bara säga åt dig att aldrig sluta klappa henne… ;)

Min kanin brukar "tugga" när han trivs, tre fyra små dova tuggljud, sedan någon sekunds tystnad, och så tuggar han igen. Fram och tillbaka, lite som en katt som spinner. Känner man vid käken när han gör detta så känns det lite som om han hackar tänder av köld :P. Har hört att det kan låta/kännas lite som tandgnissel också. Antar att det, precis som med katter, är lite olika från kanin till kanin.

Så länge din kanin verkar må bra, är pigg och matglad osv., så skulle jag inte oroa mig. Men om du åker till veterinären vid ett annat tillfälle så kan du ju passa på att fråga dem om de kan kolla hennes tänder också. Annars kan du säkert ringa din veterinär och rådfråga, de flesta brukar vara väldigt hjälpsamma och kunna avgöra över telefon om det är läge att ta sig till kliniken eller inte.

missan´s
2015-11-12 18:10
#6

Hon trivs nog väldigt bra då❤️

Har haft en kanin som gjort likadant när jag klappade honom, och jag blev också orolig först, men det var inget problem med tänder, utan det var bara att han myste. 😃

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Upp till toppen
Annons: