Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3095 ggr
Moln32
2015-08-31 09:17

Bajs möglar?

Jag har en kanin som går ute, han är inte rumsren så han bajsar lite här och där.  Utanför hans bur har jag en större Hage som han kan springa ut och in när han vill och där bajsar han bara i ett hörn, ingen annan stans. Om jag låter bajset vara i några dagar blir det en ganska stor hög och försöker därför städa bort bajset/ annat som hö och halm så ofta som jag kan. Jag har galler i botten och det blir svårt att få upp allt. Jag har märkt att när det blir fuktigt så får bajset tunt lager av ngt vitt?? Första gången jag såg det sa min pappa att det var mögel men eftersom min kanin är vit så tänkte jag att det var nog hans päls (fäller) som har fastnat. Men det har regnat de senaste dagarna och han har inte fått vara ute i hagen och då har bajset ändå blivit vitt?? Var lite klantig och glömde att städa upp gammalt hö och halm som blivit blött och idag så tog jag väck det och det var lite vitt under det? Är det ngn som känner igen sig och vet var det är? Är det mögel, kan bajs verkligen mögla? Det är ju jätte äckligt och ska kaninen då bo med mögel eller Svamp? eller vad det kan vara. Är jag inte tillräckligt noga och måste städa buren oftare? Tacksam för svar

Annons:
Åsa S
2015-08-31 09:53
#1

Mögelsvampar är nedbrytare de finns för att bryta ner växter, avföring mm. till jord. Så ja det är troligtvis mögel och ja man kan behöva städa ofta mögel är inget kaniner brukar må bra av.

emms
2015-08-31 13:32
#2

Du kan ha en toalåda i hagen som samlar upp bajset lite bättre så blir det enklare att städa. Gör några hål i botten så den inte blir översvämmad vid regn. Då stannar bajset kvar och går lätt att tömma ut. 🙂

Emma

[Deshasix]
2015-08-31 13:49
#3

Har också vart med om detta när jag städar och hittar en plutt under soffan eller annan plats den legat omärkt, har bara antagit att de varit för den blivit gammal och inte tänkt mer på det hehe ^^

Upp till toppen
Annons: