Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6285 ggr
Irmelinis
8/25/15, 1:12 PM

Fälla öron - vädurar

Har sett många bilder på dvärgvädurar som fäller öronen redan vid 3-4 veckor, är det vanligt? Eller "klappar" man ner öronen så att de ska ligga ner när man tar ett foto? 😉

När ska de senaste fälla sina öron för att öronställningen ska få en chans att bli riktigt bra?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Dexterr
8/25/15, 1:24 PM
#1

Mina ungar fällde öronen vid 8v. Två honor fällde aldrig öronen. Har för mig att vid 3-6 v (?) ska de ha fällt öronen för att få bra öronställning.

Fridaaaa
8/25/15, 1:30 PM
#2

Messi 3½ vecka. Fällde dem när han var runt 2½-3 veckor gammal :) Haft dem nere sedan dess,

Som jag förstått det så kan det påverkas av värmen dvs om det är kallt så har de svårare att fälla ner. Vet inte hur pass det stämmer dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dexterr
8/25/15, 1:33 PM
#3

#1 stämmer nog rätt bra. Tidigare kullar har jag haft inne o de har fällt öronen tidigt. Men denna kull som va ute i en bod (flertal kalla nätter) fällde sent o två fällde aldrig.

Irmelinis
8/25/15, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Ugh… min lilla dvv-hane är 9 veckor och har bara fällt ett öra 😕Kanske hans öron inte kommer bli tillräckligt bra då. Han har bott ute i kaninstall och inte inomhus, men han är ju ändå född mitt i (den kalla) sommaren.

Tre av hans syskons öron började lägga sig när de var ca 5 veckor, och har lagt sig helt nu vid 9 veckors ålder. Men min lille pojk och en av hans systrar har ett upp och ett ner fortfarande. 😕 Fast örat lutar ialla fall lite åt sidan och står inte rätt upp… så här ser han ut idag:

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/25/15, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När jag hade klappat honom en stund och han slappnar av så sänker sig örat:

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/25/15, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
farvendal
8/25/15, 3:21 PM
#7

Har nog allra mest med gener att göra. Men vet att temperaturen kan påverka också.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
8/25/15, 3:35 PM
#8

De som fått bättre öronställning hos mig har fällt vid 3-4 veckor, övriga senare eller inte alls.

Irmelinis
8/25/15, 3:38 PM
#9

#8 Inte bra för min lille då… Inte för att han ska bli utställningskanin ändå (det går ju inte såklart), men jag önskar ändå en någorlunda rastypisk dvärgvädur. 😕 Fast det kanske han inte blir ändå iofs… han är inte alls lika rund och snygg som min andra dvärgvädur Sally (5 månader).

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
8/25/15, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

#9 Jag har ju min fine Ike som faktiskt fällde öronen vid 10 veckors ålder, men efter vuxenbedömningen for de rakt upp igen och står nu. Med andra ord blev det ingen avelskanin av honom, men han är en mycket rolig hoppkanin så det gjorde inte så mycket ändå😎

Fridaaaa
8/25/15, 5:21 PM
#11

Viola jag hade var 10-12 veckor innan hon fällde öronen helt  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
8/25/15, 6:22 PM
#12

Min kompis kanin hade busöron ända fram tills hon var 11 veckor. Då stod båda :-) Nu har hon fällt båda och är jättefint :-)

Zingo ;D

Irmelinis
8/25/15, 7:23 PM
#13

Då har han en liten chans ändå… du har bara några veckor på dig nu, Sirius! Kom igen med öronen! 🥳

Vad är det som är ärftligt, att fälla öronen sent/tidigt, eller att de får flaxiga/uppstående öron? Eller hänger de två ihop?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
[dvärgkaniner]1
8/25/15, 7:30 PM
#14

Våran dvärgvädur har bara fällt ner ett höra det andra örat är uppe :) Hon är vuxen.

EmmasBella
8/26/15, 6:28 AM
#15

Batman fällde inte innan 10 veckor typ och jag vet en kanin som nästan var 4 månader innan, han kommer nog fälla dom snart ☺️

EmmasBella
8/26/15, 6:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

När han var 8 veckor

EmmasBella
8/26/15, 6:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu!☺️Snart 4 månader

[RC1393]
8/26/15, 6:58 AM
#18

#13 Att de blir flaxiga (upplever sent fällda öron som en miljömässig och slumpmässig grej), men två kaniner med bra öronställning kan även få ungar med lätta öron.

Irmelinis
8/26/15, 7:15 AM
#19

#16 Då finns det fortfarande hopp 😃

#18 Men det är ändå inte rekommenderat att använda en individ med flaxiga/lätta öron i Avel? Det kan gå vidare till ungarna? Eller är det rätt slumpmässigt vilket det blir?

(nu ska jag ju inte syssla med utställningsavel, men vill ändå behålla rastypiska individer och inte avla på vad som helst)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/26/15, 8:34 AM
#20

#19 Det kan gå vidare till ungarna ja.  Så är en chansing. Så att avla på kaniner med tyngre öron är ju att föredra egentligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
farvendal
8/26/15, 8:44 AM
#21

#19, ja, det kan  absolut föras vidare. det är ju så man fått fram dessa hängörade raser👍

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
8/26/15, 9:41 AM
#22

Ska verkligen bli spännande att se hur han utvecklas i övrigt, kanske blir han inget bra avelsmaterial i slutändan, men då får jag leta vidare. Det stör mig så att jag inte kan ta kullar på honan på min profilbild som jag hade tänkt från början (tyvärr kom det fram nyligen att hennes pappa är bettfelsbärare). Hmm, dum fråga kanske, men om det har med temperatur att göra, ska jag hålla lill-killen inomhus då? Eller spelar det ingen roll längre, han kanske vuxit förbi det stadiet när öronen påverkas av kyla?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
8/28/15, 7:07 PM
#23

#19 Absolut, parar du in en flax så får du nästan garanterad dålig öronställning. Vad jag menar är att två fina djur kan inte garantera fin avkomma, tyvärr.

missan´s
8/28/15, 7:46 PM
#24

De kullar jag haft har oftast fällt ner öronen vid ca 6-8 veckor. 

En gång var det dock en unge som fällde öronen kanske vid 4 veckor, gick tillbaks till stående och sen lade dom sig igen!😂

Varierar nog mycket skulle jag tro. Har själv aldrig varit med om att öronen lagt sig vid så ung ålder som #2 t.ex.  🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Irmelinis
8/29/15, 9:46 AM
#25

#23 Ah, då förstår jag vad du menar. 
Flaxiga öron förs ofta vidare till ungarna. Och att fälla öronen sent/tidigt är inte direkt ärftligt utan mest slumpmässigt och kan också bero på miljön kaninen växer upp i. 

#24 Ja, 6-8 veckor verkar ganska vanligt ändå 🙂 Jobbigt att man inte kan veta om de kommer fortsätta hänga eller ställa sig upp igen senare, hehe.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/31/15, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Idag är han 10 veckor och 4 dagar gammal och när jag kom ner i morse såg han ut såhär! Båda öronen hänger! Inget flax alls, hoppas inte de reser sig igen 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Hästhoven]
8/31/15, 3:09 PM
#27

Vissa får fina hängöron redan vid 3-4 veckors ålder, medans det kan ta längre tid för vissa. 

Känner till en uppfödare som brukar binda fast öronen så det hänger & till slut ska de hänga av sig själv.

Annons:
Irmelinis
9/3/15, 12:20 PM
#28

#27 Ja, det tog lång tid, men nu har han fällt öronen 🙂

Binda fast öronen låter inte som något jag vill göra. Absolut inte. Om man behöver "manipulera" öronen på det viset så tror jag inte öronen var av bra, rastypisk kvalité från början och det tycker jag inte man ska avla vidare på isåfall. (bara personlig åsikt, inget illa menat mot uppfödaren)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
9/3/15, 1:17 PM
#29

#27 Stackars kaniner om de får sina öron fastbundna! 
Kanske bättre att avla in bättre öron om det är så. 😮

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Hästhoven]
9/20/15, 8:51 PM
#30

#28 & #29: Ja, det tycker jag med ( dock har denne slutat med aveln av kaniner, kaninerna dog alla av något okänd fel, väldigt mystiskt enligt mig!)

Katti
9/21/15, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#31

Självklart är generna av stor betydelse, men man ska inte bortse från temperaturen när ungarna är små. Den påverkar verkligen jättemycket! När det är varmt så växer öronen mer och blir då tyngre. Benägenheten att lägga sig verkar även öka, även bortsett från den extra tyngden! Av den anledningen får man sällan bra (rastypiska) hermelinungar under den varma årstiden. De får för långa öron som står som ett V och inte de korta sammanknipta. Även kaniner som fäller öronen sent kan få väldigt bra häng i dem, så det behöver inte alls betyda att de inte blir bra för utställning. När det gäller Avel är beslutet självklart alltid en sammanfattning av goda och sämre egenskaper. Kaniner är ju mer än öron, men öronen är en viktig del av rastypen!

Jag avlar själv inte för utställning, men vill ha kvar dvärgvädurens underbara rastyp. Ofta har små dvärgvädurar lättare öron (inte så konstigt egentligen!), så det är en ständig kamp att djuren inte ska bli för stora, men inte heller förlora rastyp!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Irmelinis
9/23/15, 1:50 PM
#32

Om det är en kall sommar eller man får en kull på höst-vinter, ska man då helst ha kaninhonan plus ungarna inne i mitt eget hus, istället för ute i kaninstallet (där det blir minusgrader)? Eller spelar det ingen roll, det kanske bara är utomhustemperaturen som räknas ändå? Att sol + klimatet under vår och sommar gör att de växer bättre?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Piingycheer
6/21/16, 9:49 AM
#33

Min dvärgvädur är lite mer är tre månader och har inte äns börjat fälla sina öron. Hans mamma fällde vid 6månader, men alla hans kullsyskon har fällt 😕

Katti
7/26/16, 3:25 PM
#34

#32, det är temperaturen kaninen vistas i som är avgörande. Jag kan dock inte nog poängtera att det är fler parametrar som avgör, inte minst arvet!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
LillaSigne
7/27/16, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Min ena tjej fällde aldrig ena örat men tycker hon är rätt charmig :D

CorneliaAndersson
7/28/16, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Har en kull som är korsningar mellan dvv/hermelin/lejonhuvad dvv.. 2 ser ut såhär just nu ;)
Nästan 9 veckor gamla ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
7/28/16, 9:19 PM
#37

På ett sätt hoppas jag dock att öronen stannar sådär ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: